سالها حبس و شکنجه در زندان

 افشین بایمانی متأهل و دارای ۲فرزند، در تاریخ ۱۵شهریور۱۳۷۹به اتهام کمک به فرار برادر خود «مهدی بایمانی» که با سازمان مجاهدین خلق مرتبط بود، به همراه همسر و فرزندانش بازداشت شد. او ماهها در سلولهای بند۲۰۹ زندان اوین تحت شکنجه و بازجویی قرار داشت.سپس به اتهام ارتباط با مجاهدین خلق به اعدام محکوم شد. حکمی که در دادگاه تجدید نظر نیز تایید شد. اما پس از ۶سال حکم او به حبس ابد تقلیل پیدا کرد. او در سال۱۳۸۸ به زندان رجایی شهر (گوهردشت) منتقل شد.

افشین بایمانی در اعتراض به فشارهای داخل زندان بارها دست به اعتصاب غذا زد. ازجمله در روز ۸مرداد۱۳۹۰ پس از نوشتن شکایتنامه به احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، تحت فشار مضاعف قرار گرفت و دست به اعتصاب غذا زد. بار دیگر در ۲دی۱۳۹۰ در اعتراض به عدم درمان چشمش اعتصاب غذا کرد. او تهدید شد اگر اعتصابش را نشکند، تبعید شده و پرونده جدیدی برای وی گشوده خواهد شد

افشین بایمانی را در خرداد۱۳۹۲ پس از انتقال به بند۸ (بند سپاه) مورد بازجویی قرار دادند. به گفته خودش، بازجویان بند سپاه زندان رجایی شهر، در یک بازجویی ۳ساعته بارها اقدام به ضرب و شتم وی نمودند. افشین بایمانی ۲سکته قلبی در زندان داشته است. وی از درمان و مرخصی درمانی محروم بوده است.

در اواسط آبان۱۳۹۳ مسئولین زندان به‌صورت غیررسمی به وی اطلاع دادند که اتهاماتی با عنوان «اهانت به مقدسات» و «اهانت به خامنه‌ای» در پرونده‌ای جدید برای وی مفتوح شده است.

این زندانی سیاسی در ۲۸دی۱۳۹۳ به طور ناگهانی و به همراه ارژنگ داوودی، به بند سپاه زندان رجایی شهر منتقل شد و پس از ۴۱روز زندان انفرادی و شکنجه به بند زندانیان سیاسی سالن۱۲ بند۴ منتقل شد.

وی همراه با دیگر زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر در مرداد۱۳۹۶ با ضرب و شتم وحشیانه، به سالن فوق امنیتی۱۰ منتقل شدند. او و دیگر همبندیانش در اعتراض به این انتقال ناگهانی، دست به اعتصاب غذای ۴۰روزه زدند که بازتابها و حمایت‌های بین‌المللی و داخلی بسیاری به همراه داشت.



افشین بایمانی در ۱۹آبان۱۳۹۸ در اعتراض به این امر، پرونده‌سازی جدید علیه خود از سوی امین وزیری نماینده دادستانی و دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی و شاه محمدی بازپرس شعبه۳ دادسرای اوین و متعاقب آن مخالفت با اعزام وی به مرخصی دست اعتصاب غذا زد.

خرداد۱۳۹۹ شعبه۲۲ دادگاه عمومی و انقلاب تهران حکم مصادره زمین افشین بایمانی، را صادر کرد. روز ۱۰خرداد۱۳۹۹ ماموران با در دست داشتن حکم مصادره به زمین وی در شهرستان رامهرمز واقع در استان خوزستان مراجعه کردند، اما با مقاومت خانواده بایمانی و ساکنان محلی روبرو شدند.

خانواده این زندانی سیاسی نیز در طول این سال‌ها،‌ همچنان تحت فشار قرار دارند. در بهمن۱۳۹۸ حساب بانکی دختر وی به دستور شعبه۲۲ دادگاه انقلاب مسدود شده است.

افشین بایمانی طی سالیان حبس، بارها تحت شکنجه قرار گرفته، به سلول انفرادی منتقل شده و تماس تلفنی و ملاقاتش قطع گردیده است. بعلت شدت شکنجه‌ها چشم راست وی در معرض نابینایی قرار گرفت. او هم اکنون به بیماری قلبی و سنگ کلیه مبتلاست.

افشین بایمانی ۲بار در زندان سکته کرده است. وی روز ۱۶اردیبهشت۱۳۹۹ در پی درد شدید در ناحیه قلب به بهداری زندان منتقل شد. وی علیرغم مشکلات قلبی از دریافت خدمات درمانی محروم شده است. وی طی فروردین و اردیبهشت۱۳۹۹  دستکم ۳مرتبه با درد در ناحیه قلب به بهداری زندان منتقل شد. علیرغم اینکه پزشک زندان هم هربار درخواست مجوز اعزام وی را به بیمارستان خارج از زندان صادر کرده است،‌ اما امین وزیری دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی در زندان رجایی شهر (گوهردشت) مخالفت کرده و وی از اعزام به بیمارستان، محروم مانده است.  حتی با مراخصی استعلاجی وی هم مخالفت شده است.

نظرات