آزادی موقت یکی از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ماه در تبریز با قید وثیقه

– یاشار و روزبه پیری، شهروندان اهل تبریز امروز چهارشنبه ۱۶ بهمن ماه پس از حدود سه ماه با تودیع قرار وثیقه از زندان تبریز آزاد شدند. این شهروندان در تاریخ ۲۶ آبان ماه امسال در جریان اعتراضات سراسری آبان در واکنش به افزایش قیمت بنزین توسط نیروهای امنیتی در تبریز بازداشت شده بودند.



روزبه و یاشار پیری در تاریخ ۲۶ آبان ماه، در جریان اعتراضات سراسری آبان در واکنش به افزایش قیمت بنزین، به ترتیب در منزل و کتابخانه عمومی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به اطلاعات سپاه عاشورای تبریز منتقل شده بودند. برادران پیری پس از ۲۶ روز، با اتمام مراحل بازجویی به بند سه گانه زندان مرکزی تبریز منتقل شده بودند.
یاشار پیری در تاریخ ۹ آذرماه نیز به دلایل نامعلومی از زندان مرکزی تبریز به بازداشتگاه اطلاعات سپاه این شهر منتقل و مدتی بعد مجددا به زندان بازگردانده شده بود.

اتهامات این شهروندان در کیفرخواست صادره توسط رضا ابهری نژاد، دادیار شعبه شانزدهم دادیاری و دادسرای عمومی و انقلاب تبریز “اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی کشور، عضویت در دسته‌ها و گروه‌هایی که هدف آن برهم زدن امنیت کشور است، فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع گروه‌های مخالف نظام، اخلال در نظم عمومی با انجام حرکات نامتعارف، ایجاد هیاهو و جنجال با حضور در تجمعات مورخ ۲۵ آبان ۹۸ و تمرد به مأمور دولت در حین انجام وظیفه” عنوان شده است.

از دلایل بازداشت این شهروندان در کیفرخواست صادره ازجمله به “آنتن دهی تلفن همراه آنان” در محدوده تجمعات اعتراضی اشاره شده است. این در حالی است که منزل مادربزرگ برادران پیری در آنجا واقع شده و آنها صرفا به درخواست خانواده و جهت سرکشی به وضعیت بیماری مادربزرگشان به منزل او رفته بودند.
روزبه پیری متولد ۱۳۶۸، فارغ التحصیل رشته کامپیوتر در مقطع کارشناسی و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق و یاشار پیری متولد ۱۳۷۰ فارغ التحصیل رشته حقوق در مقطع کارشناسی هستند.
یاشار پیری پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز مدنی را دارد. وی در فروردین ماه ۱۳۹۱ در پی شرکت در تجمعی در اعتراض به خشک شدن دریاچه ارومیه در شهر تبریز بازداشت شده بودند. یاشار پیری از بابت اتهام “اخلال در نظم عمومی” به سه ماه حبس تعلیقی و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شده بود.

نظرات