27 دسامبر، روز جهانی "نه به حجاب اجباری" اعلام شد




ویدا موحد با سر چوب کردن حجاب به دختر خیابان انقلاب مشهور شد و کارزار وسیع دختران خیابان انقلاب در اعتراض به حجاب اجباری به راه افتاد. همین اتفاق مهم تاریخی باعث شد که این تاریخ به عنوان روز جهانی "نه به حجاب اجباری" نامگذاری شود.




روز شنبه ۱۲ اکتبر، کنفرانسی در شهر کلن آلمان با حضور تعدادی از فعالین شناخته شده حقوق زنان در ایران و خاورمیانه، با هدف اعلام یک روز بعنوان "روز جهانی نه به حجاب اجباری (https://shrtm.nu/aBbh)" برگزار شد.

در این کنفرانس مینا احدی از چهره های شناخته شده جنبش نوین رهایی زن، فریده آرمان از فعالین مشهور حقوق زنان، شیرین شمس از مسئولین انقلاب زنانه، سولماز وکیل پور زنی که در اعتراض به حجاب اجباری عریان شده، رعنا احمد از عربستان که در کشور خود محکوم به سنگسار شده، ورود ظهیر یک زن سرکش از عراق که توسط اعضاء خانواده خود مورد ضرب و شتم قرار گرفته و تهدید به مرگ شده، احمد شروان از کردستان عراق در ۱۴ سالگی خانواده‌اش او را به دلیل انتقاد از اسلام به مقامات قضایی تحویل دادند، هشام وبلاگنویس منتقد اسلام که در مصر به زندان محکوم شد، حضور داشتند و به زبانهای فارسی، انگلیسی، عربی و آلمانی سخنرانی کردند.

همچنین پیام‌های تصویری از مریم نمازی، نازنین افشین جم، شاپرک شجری‌زاده، سازمان فمن ونیز یک زن از ایران که کیفرخواست زنان علیه چهل سال بیحقوقی و سرکوب زنان در ایران را بیان کرد، در سالن کنفرانس نشان داده شد.

همه سخنرانان درباره نقش حجاب در سرکوب زنان و جامعه، و نیز به تاثیر مبارزات زنان در ایران و کشورهای اسلامزده، و به درجه اهمیت مبارزه با حجاب اجباری پرداختند و از اعلام یک روز جهانی علیه حجاب اجباری دفاع کردند.

شعله پاکروان مادر ریحانه جباری زن جوانی که به دست جمهوری اسلامی به خاطر دفاع از خود در برابر تجاوز جنسی اعدام شد نیز بعنوان مهمان در این کنفرانس حضور داشت و در دفاع از مادران دادخواه سخنرانی کرد.

به گفته مینا احدی که مسئول برگزاری این مراسم بود، "اعلام یک روز جهانی به عنوان "نه به حجاب اجباری" از طرف فریده آرمان مطرح شد که یکی از فعالین سرشناس مدافع حقوق زنان است. روز ۶ دی ماه برابر با ٢٧ دسامبر همان روزی‌ است که ویدا موحد بر بالای سکویی در خیابان انقلاب در تهران رفت، روسری خود را به عنوان نماد حجاب اجباری به چوب بست و به این شکل اعتراض خود را علیه حجاب اجباری نشان داد. ما این ایده را با دوستان زیادی و تعدادی از فعالین مدافع حقوق زنان مطرح کردیم که با استقبال خوبی مواجه شد."

انقلاب زنانه بعنوان یکی از تشکلهای رادیکال و فعال که نقش تعیین کننده ای در مبارزات زنان علیه جمهوری اسلامی و قوانین ضدانسانی و ضد زن و مشخصا علیه حجاب اجباری داشته و از شرکت کنندگان دراین کنفرانس بوده به همه مدافعین رهایی زن از بند حجاب و قوانین اسلامی، به همه فعالین برابری طلب، سکولار و آزادیخواه فراخوان میدهد هر ساله در ایران و دیگر کشورهای خاورمیانه و نیز در سطح جهان، اعتراض خود را به این سمبل بردگی زن از طریق اقدامات جمعی اعلام کنند. حجاب پرچم اسلام سیاسی و ابزار دست حکومتهای اسلامی برای سرکوب نیمی از جامعه و بدنبال آن کلیت جامعه است. نه به حجاب اجباری، یک نه بزرگ به جریانات و حکومتهای اسلامی است. نه به حجاب اجباری، نه بزرگ به بردگی زن است.

زنده باد روز جهانی نه به حجاب اجباری
پاینده باد جنبش رهایی زن
انقلاب زنانه
17 اکتبر 2019
25 مهر 1398

نظرات