خودداری رضا ملک، زندانی سیاسی از حضور در دادگاه تجدید نظر



 رضا ملک، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین روز جاری مجددا به دادگاه تجدید نظر احضار شد اما از حضور در این دادگاه امتناع کرد. این دادگاه برای رسیدگی به اعتراض دادستان به کاهش محکومیت وی برگزار شد. در صورت عدم اعتراض دادستان و تائید حکم صادره توسط دادگاه پیشین محکومیت رضا ملک در تاریخ ۱۷ اردیبهشت به اتمام رسیده و باید آزاد میشد. آقای ملک از بابت اتهاماتی همچون “تشویش اذهان عمومی، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری” به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد که از این میزان ۲ سال آن قابل اجرا بود.



امروز دوشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۹۸، رضا ملک (غلامرضا مکعیان)، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، علیرغم اصرار مسئولین زندان از حضور در جلسه دادگاه که بنا بود در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران برگزار شود خودداری کرده است.

گفته می‌شود این جلسه دادگاه به دلیل اعتراض دادستان نسبت به حکم ۵ سال حبس صادره در دادگاه بدوی صورت گرفته است. با این حال با توجه به عدم حضور آقای ملک، اطلاعی از برگزاری آن در دست نیست و دادنامه‌ای به وی ابلاغ نشده است.
رضا ملک در تاریخ ۱۶ اردیبهشت نیز به شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر احضار شده و از حضور در آن دادگاه نیز خودداری کرده بود.

 “امروز دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۸، شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر، آقای ملک را احضار نمود که او با زیر سئوال بردن استقلال و عدالت دادگاه از رفتن امتناع کرد.”
آقای ملک پیش تر نامه ای در خصوص رویه دادرسی منتهی به صدور حکم نوشته بود که در قسمتی از آن آمده است “بد نیست بدانید حکم ۵ سال حبس ظالمانه را شعبه ۲۸ مقیسه، ضد انسانی‌ترین شعبه بدوی صادر نموده و دادستان ضد بشریت به آن اعتراض نموده است. مردم بدانند این حکم در مدت ۶۰ ثانیه بدون قبول وکیل و بدون حضور نماینده دادستان صادر شد مضاف بر آنکه این جانب توسط گارد زندان و با حکم مقیسه به وحشیانه‌ترین وجه ممکن با سر و روی زخمی و لباس‌های پاره به بیدادگاه احضار شدم ای کاش در دوران حکومت مغول‌ها زندگی می‌کردم تا به وسیله قانون «یاسا» محاکمه می شدم و نه قانون جنگل. اینک اینجانب ۱۶ سال است که در زندان «هارون الرشید» به سر می‌برم که ۸ سال آن در انفرادی و زیر شکنجه‌های «منصور دوانیقی» تحمل کیفر نموده‌ام. تنها به جرم شفافیت‌سازی و اطلاع‌رسانی از پشت پرده‌های حاکمان ظالم و دروغگو”.

رضا ملک در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶، توسط نیروهای امنیتی در منزل مادری اش بازداشت و پس از تفتیش منزل و ضبط لوازم شخصی به زندان اوین منتقل شد.

حکم محکومیت این زندانی سیاسی که اوایل سال ۹۷ توسط قاضی مقیسه از بابت اتهاماتی همچون “تشویش اذهان عمومی، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری” به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده بود، در تیرماه سال گذشته با رای دادگاه تجدیدنظر به ۵ سال حبس تعزیری تقلیل یافت.

این حکم که شامل ۲ سال حبس از بابت اتهام “توهین به رهبری”، ۲ سال حبس از بابت اتهام “تشویش اذهان عمومی” و ۱ سال حبس به اتهام “تبلیغ علیه نظام” بود، در تاریخ ۲۱ تیرماه ۹۷ در زندان اوین به رویت آقای ملک رسانده شد.

با وجود اینکه مشخص نیست مانع تراشی و اعتراض دادستانی به حکم صادره توسط دادگاه پیشین باعث افزایش حکم شده است یا خیر، در صورت تائید حکم دادگاه پیشین و به استناد ماده ۱۳۴ و اجرای مجازات اشد، دو سال از محکومیت ۵ ساله آقای ملک قابل اجرا بوده و در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ماه دوران محکومیت وی به پایان رسیده است.
مانع تراشی از آزادی این زندانی در حالی صورت می گیرد که رضا ملک از مشکلات جسمی بسیاری از جمله درد شدید در ناحیه کمر رنج می‌برد. علیرغم توصیه پزشکان مبنی بر لزوم درمان و جراحی از اعزام وی به بیمارستان جلوگیری می شود و با بی توجهی مسئولین زندان نسبت به شرایط نامناسب جسمی مواجه شده است. این زندانی همچنین اواخر سال گذشته در زندان مورد آزار و ضرب و شتم قرار گرفته بود.

لازم به یادآوری است آقای ملک پیش از این نیز سابقه چند بار بازداشت را دارد، وی که از جمله مسئولان سابق وزارت اطلاعات است، به دلیل افشای برخی از زوایای قتل‌های زنجیره‌ای از ۱۲ تیرماه ۱۳۸۰ تا فروردین ماه ۱۳۹۳ حدود ۱۳ سال در زندان به سر برد.

آقای ملک در سال ۹۱ در حالی که همچنان در زندان به سر می‌برد توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به تحمل یک سال زندان دیگر و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شد.

اتهامات آقای ملک در پرونده مذکور “تبلیغ علیه نظام” و” نشر اکاذیب، از طریق “انتشار فیلم از داخل زندان اوین” عنوان شده بود.

رضا ملک پس از آزادی از زندان به مشارکت در فعالیت‌های مدنی روی آورد، از جمله آنها شرکت در تجمعات اعتراضی صلح‌آمیز بود.  پس از آن در تاریخ ۳۰ آبان ۹۴ که به همراه جمعی از فعالین مدنی در تجمعات اعتراضی در مقابل زندان اوین و ساختمان دنا شرکت کرده بود، بازداشت و اندکی بعد با قرار کفالت آزاد شد.

نظرات