محکومیت بین المللی اعدام زانیار و لقمان مرادی و رامین حسین پناهی









جوامع بین المللی حقوق بشری پس از محکومیت اعدام سه زندانی سیاسی خواهان حسابرسی ایران در رابطه با قتلهای خودسرانه شدند.


 روز گذشته ۱۷ شهریور ماه؛ علیرغم فراخوان دو گزارشگر ویژه حقوق بشر جاوید رحمان و آگنس کالامارد به توقف اعدامها؛ حکومت ایران اقدام به اعدام سه جوان زانیار مرادی ۳۱ ساله؛ لقمان مرادی ۳۵ ساله و رامین حسین پناهی ۲۴ ساله کرد.
احمد شهید، کارشناس آزادی مذهبی در سازمان ملل متحد که قبلاً گزارشگر ویژه‌ ایران در امور حقوق‌بشر بوده با انتشار پیامی اعدام سه زندانی سیاسی زانیار و لقمان مرادی و رامین حسین پناهی را محکوم کرد و اعلام کرد که ایران باید به جرم اعدام خودسرانه مورد حسابرسی قرار بگیرد.
عفو بین‌الملل با صدور بیانیه اعدام آنها را ظالمانه خواند و گفت: «ما از شنیدن این خبر، با وجود محکومیت گسترده احکام اعدامشان و فراخوانها از طرف کارشناسان حقوق‌بشر سازمان ملل و سایر نهادها برای توقف اعدام آنها شوکه شدیم. ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم تا این اعدامها را قویاً محکوم کنند.»
آگنس کالامارد؛ گزارشگر ویژه قتل های خودسرانه در پیام خود نوشت: «هیچ کلمه‌ای برای محکوم کردن این اعدامها به اندازه کافی قوی نخواهد بود. اعدام رامین حسین پناهی قتل خودسرانه توسط جمهوری اسلامی به حساب می‌آید. با توجه به هویت قربانی این یک قتل سیاسی و تنفرانگیز است».

نظرات