تحقیر و عریان کردن اجباری زندانیان در زندان رجایی شهر



روز چهارشنبه ۲۰ بهمن ماه ۱۳۹۵ زندانیان زندان رجایی شهر کرج، از رفتار غیرانسانی و تحقیر آمیز مأموران در خصوص انتقال زندانیان پس از مرخصی، به محلی با عنوان پارک خبر دادند.

 پارک اصطلاحی است که زندانیان به مکانی دربسته و حاوی دوربین از زوایای مختلف در زندان می گویند و این محل در زندانها به عنوان بازرسی های غیراخلاقی افراد زندانی که از مرخصی به زندان بازمیگردند اختصاص دارند.

مأموران زندان رجایی شهر، زندانیانی که از مرخصی به زندان باز می گردند را به محل مذکور برده و برای ساعت ها در همان جا نگاه می دارند اما موضوع مورد شکایت زندانیان در نحوه برخورد و مقرارت نگهداری در این محل است.

به گفته زندانیان تمامی افراد زندانی که از مرخصی به زندان باز می گردند بدون استثناء باید در این محل قرار بگیرند و قبل از آن مأموران لباس و کفش های زندانی را از او گرفته و فرد را به صورت کاملا عریان به این اتاق منتقل می کنند.

دوربین های این اتاق به دلیل تحت نظر گرفتن زندانی تعبیه شده اند و فرد زندانی باید در این محل به صورت نشسته قرار بگیرد تا زمانی که مدفوع کرده و هر چه در معده اش وجود دارد تخلیه شود و این اقدام تحقیرآمیز با هدف تحقیر زندانی و به بهانه آنکه فرد، چیزی از بیرون زندان همراه خود نداشته باشد صورت می گیرد.

مسئولان به گمان اینکه زندانیان از این راه ممکن است لوازمی ممنوعه با خود به زندان بیاورند تن به تحقیر و خورد کردن شخصیت زندانیان می دهند و آنها را ساعت ها و گاهی یک شبانه روز در این محل نگهداری می کنند.

به گفته زندانیان، افرادی که حاضر به انجام این کار نمی شوند مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته و در نهایت به اجیار وادار به انجام این کار می گردند.

زندانیان زندان رجایی شهر، از این موضوع با عنوان تحقیر و شکنجه یاد کرده و از سازمان و نهادهای حقوق بشری خواهان پیگیری این موضوع شدند.

نظرات