افزایش نگرانی ها از وضعیت محمد صدیق کبودوند، فعال حقوق بشر محبوس





 محمد صدیق کبودوند روزنامه‌نگار زندانی و رئیس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان علیرغم ابتلا به بیماریهاى متعدد و پیشرفته در اعتراض به پرونده سازى اخیر از ١٩ اردیبهشت ماه دست به اعتصاب غذا زده است. نزدیکان وى در گفتگو با هرانا به تشریح این نگرانی ها و دلایل متعدد آن پرداختند.
kaboodvand
 خانواده محمد صدیق کبودوند روزنامه‌نگار زندانی بند ۳۵۰ زندان اوین که در اعتراض به وضعیتش و پرونده‌سازی‌های اخیر سومین روز اعتصاب غذایش را گذرانده، از بابت پرونده‌سازی ها و وضعیت سلامتی وی در نگرانی بسر می برند.
یک منبع نزدیک به خانواده کبودوند با اعلام این خبر گفت: “خانواده آقای کبودوند روز دوشنبه در ملاقات با وی متوجه می‌شوند از روز یک‌شنبه ۱۹ اردیبهشت شروع به اعتصاب غذا کرده است. وقتی علت را جویا می‌شوند وی اعلام می‌کند به دلیل پرونده‌سازی هایی که از قبل از نوروز برایش ایجاد شده است.”
این منبع مطلع در ادامه خاطرنشان کرد: “اولین نگرانی خانواده آقای کبودوند این‌است که ایشان را سه مرتبه به دادسرای شهید مقدس اوین احضار کرده و پرونده‌های جدید برایشان تشکیل داده‌اند. یک‌بار به دلیل پیام شادباش وی برای کوبانی، دفعه دوم به ایشان گفته‌اند اتهام تبلیغ علیه نظام دارند و بازجو به وی گفته است ماموران اطلاعات خواسته‌اند وی به زندان‌های جنوب کشور تبعید شود. دفعه سوم ایشان را در مورد رساله‌ی دانشگاهی وی که هنوز تکمیل نشده و نوشته نشده مورد بازپرسی قرار می دهند. آقای کبودوند پاسخ می‌دهد من هنوز رساله‌ای ننوشته‌ام که به‌خاطرش پاسخگو باشم.”
وی همچنین تاکید کرد: “دوهفته قبل به آقای کبودوند اطلاع دادند که تجمیع احکام در مورد ایشان اعمال خواهد شد و ۶ ماه از حبسش کاسته می‌شود، اما سه روز بعد دوباره به وی اطلاع می دهند اینطور نیست و قانون تجمیع احکام به شما تعلق نمی‌گیرد. خانواده اقای کبودوند نگرانند که چه نهادی در پرونده دخالت دارد دارد که یک‌بار می‌گویند اعمال می‌شود و یکبار می‌گویند نمی‌شود. این یک نگرانی دیگر است.”
این منبع با اشاره به بیماری این روزنامه‌نگار و فعال حقوق‌بشر زندانی سلامتى ایشان را مهمترین نگرانی خانواده وی دانست و گفت: “مشکل پروستات ایشان پیشرفت کرده و در آخرین‌باری که به بیمارستان تجریش اعزام شده، بعد از معاینه های فراوان پزشکان اعلام کرده‌اند پروستات وی رشد بی‌قاعده دارد و احتمال سرطانی بودن آن می‌رود. بیماری‌‌های ایشان با اعتصاب غذا، همه این پرونده‌سازی‌ها و احتمال تبعید به جنوب کشور، باعث نگرانی شدید خانواده ایشان است.”
شایان ذکر است، محمد صدیق کبودند از بیماری‌های متعددی از جمله بیماری‌های قلبی عروقی و پروستات که در زندان به آن دچار شده است رنج می‌برد و اعتصاب غذا برای وی بسیار خطرناک است و می‌تواند جان و سلامت وی را به خطر اندازد.
محمد صدیق کبودوند از دهم تیرماه ۱۳۸۶، بازداشت و زندانی شده ‌است. او در دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل و اداره سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان به ده سال حبس و از بابت تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی به تحمل یک سال حبس و در مجموع به تحمل یازده سال حبس محکوم شده است. حکم صادره در شعبه ۵۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، به ده سال حبس از بابت تاسیس سازمان، مورد تایید قرار گرفته و قطعی شده است.
پرونده مربوط به فعالیت روزنامه‌نگاری که به اتهام تشویش اذهان عمومی از طریق درج مطالب در هفته‌نامه پیام مردم توسط دادگاه عمومی و انقلاب سنندج به یک سال حبس تعزیری، ۵ سال محرومیت از روزنامه‌نگاری و مدیریت نشریه و ابطال پرونده انتشار پیام مردم محکوم شد، پس از تایید در دادگاه تجدیدنظر استان تهران میزان محکومیت حبس در دیوان عالی کشور به ۶ ماه تقلیل یافته است.
محمدصدیق کبودوند هم‌اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین نگهداری می‌شود.

نظرات