صدای اعدام خاموش در زندان های جمهوری اسلامی باشیم(محمد صدیق کبودوند )




محمد صدیق کبودوند فعال حقوق بشر و روزنامه‌نگار کرد ایرانی است که در محکومیت ۱۱ ساله زندان به سر می‌برد.
ladda ned










محمد صدیق کبودوند رئیس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان می‌باشد که در تاریخ ۱۰ تیرماه سال ۱۳۸۶ بازداشت شد.
محمدصدیق کبودوند در دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل و اداره سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان به ده سال حبس و از بابت تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی از طریق ارتباط و مراوده با سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر و ارتباط و مکاتبه با شخص کوفی عنان دبیرکل سازمان ملل متحد و گفتگو با رسانه‌های عمومی به یکسال حبس و جمعاً به یازده سال حبس محکوم شده است که در شعبه ۵۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ده سال حبس از بابت تاسیس سازمان، مورد تایید قرار گرفته و قطعی شده است.
پرونده مربوط به فعالیت روزنامه نگاری که به اتهام تشویش اذهان عمومی از طریق درج مطالب در هفته نامه پیام مردم توسط دادگاه عمومی و انقلاب سنندج به یک سال حبس تعزیری، ۵ سال محرومیت از روزنامه نگاری و مدیریت نشریه و ابطال پرونده انتشار پیام مردم محکوم شد که پس از تایید در دادگاه تجدیدنظر استان تهران میزان محکومیت حبس در دیوان عالی کشور به ۶ ماه تقلیل یافت.
آقای کبودوند پرونده‌ای نیز مربوط به انتشار کتابچه ای در مورد زنان و نقض حقوق آنان در ایران، در دادگاه انقلاب آذربایجان غربی داشت که از این اتهام تبرئه شد.
این فعال حقوق بشر طی نه سال گذشته تنها یک بار  در تاریخ دوم دی ماه سال ۱۳۹۱  با قرار وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی و آن هم پس از اقدام به اعتصاب غذای طولانی اجازه یافت برای دیدار فرزند بیمار خود به مرخصی کوتاه مدت بیاید.
این زندانی سیاسی در حادثه پنج شنبه سیاه زندان اوین مورد  ضرب وشتم قرار گرفت و به سلول انفرادی منتقل شد.
محمدصدیق کبودوند در زندان به عفونت کلیه، کاهش شدید قند خون و ضعف شدید جسمی مبتلا شده است.
به گفته خانواده کبودوند وی که تا پیش از بازداشت هیچگونه سابقه بیماری نداشته، در جریان نگهداری ۷ ماهه وی در شرایط سخت سلول انفرادی، به بیماریهای ریوی، کلیوی و پوستی دچار شده است و حتی سکته خفیف مغزی نیز داشته است.
کبودوند از بیماری پروستات رنج می‌برد و پزشکی قانونی برای وی عدم تحمل کیفر صادر کرده، اما مانند بسیاری از موارد دیگر، دستور پزشک درباره این زندانی سیاسی هم نادیده گرفته شده است.
این زندانی سیاسی علیرغم بیماری های متعدد و با وجود درخواست های مکرر تا کنون امکان مرخضی استعلاجی و یا اعزام جهت تکمیل درمان را پیدا نکرده است.
آخرین خبر از وضعیت جسمانی محمد صدیق کبودوند،  زندانی در بند ۳۵۰ اوین، وخیم گزارش شده است. مسئولین با وجود عدم امکانات درمانی لازم در زندان، از اعزام او به بیمارستان خودداری می‌کنند.
آقای کبودوند علی رغم ناراحتی کلیوی و بیماری های گوارشی و فشار خون و با وجود ۲ بار سکته قلبی در زندان با مخالفت شدید دادستانی جهت اعزام به بیمارستان مواجه است.
لازم به یادآوری است محمد صدیق کبودوند برنده جایزه هلمن/همت نویسندگان تحت آزار سال ۲۰۰۹ از سازمان دیده‌بان حقوق بشر و نیز برنده جایزه مطبوعات بریتانیا تحت عنوان «روزنامه نگار بین‌المللی سال» در سال ۲۰۰۹ است.
محمدصدیق کبودوند، هم‌اینک در نهمین سال حبس در بند ۳۵۰ زندان اوین زندانی است و وضعیت جسمی او وخیم گزارش شده است و در طول این مدت از مرخصی درمان محروم بوده است .
وضعیت سلامت محمد صدیق کبودوند، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر در پی تداوم اعتصاب غذا به شدت به خطر افتاده است و خطر مرگ او را تهدید می‌کند.
بنا بر اطلاعیه "سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان" که آقای کبودوند از بنیانگذاران آن است ، این زندانی در بیست و دومین روز اعتصاب غذای خود به دلیل افت فشار خون بی هوش شده و به بیمارستان منتقل شده بود.
پزشکان اعلام کرده اند که آقای کبودوند در صورت ادامه اعتصاب غذا با خطر سکته قلبی روبرو می شود و به خانواده این زندانی توصیه کرده‌اند که او اعتصاب غذای خود را بشکند.
محمد صدیق کبودوند از ۱۹ اردیبهشت در آستانه گذراندن دهمین سال حبس، به ایراد "اتهامات جدید" و همچنین رد ماده ۱۳۴ قانون مجازات جدید" تجمیع جرائم " در مورد وی در اعتصاب غذا به سر می‌برد. او سه‌شنبه چهارم خرداد در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام محاکمه شد.
این روزنامه نگار و فعال مدنی اتهامات جدید را پرونده سازی علیه خود دانسته است.

صدای این زندانی بیمار باشیم نگذاریم صدایشان خاموش شود .

نظرات