عفو بین‌الملل خواهان توقف اعدام علیرضا تاجیکی شد

سازمان عفو بین الملل بیانیه‌ای منتشر کرده و از مقامات ایران خواسته اعدام علیرضا تاجیکی محکوم به اعدامی را که در زمان بازداشت ۱۵ سال داشته، متوقف کنند.
Bildresultat för ‫عکس از سازمان عفو بین الملل‬‎
علیرضا تاجیکی و تعدادی از جوانان در ماه می ۲۰۱۲ به اتهام تجاوز و قتل دوستش با ضربات چاقو بازداشت شدند. علیرضا تاجیکی که در آن زمان ۱۵ ساله بود، ۱۵ روز در انفرادی بدون امکان ارتباط با خانواده بازداشت بود و در سال ۲۰۱۳ در دادگاه جنایی استان فارس به اتهام قتل و تجاوز (لواط) به اعدام محکوم شد. او اکنون ۱۹ ساله است و قرار است حکم اعدام او روز ۲۶ اردیبهشت در زندان عادل آباد شیراز اجرا شود.
جیمز لینچ، مدیر اجرایی خاورمیانه و شمال آفریقا سازمان عفو بین الملل گفته است: «صدور حکم اعدام فردی که در کودکی قتل انجام داده، خلاف قواعد بین‌المللی و حقوق بشر است. تاکید مقامات ایران بر اجرای این حکم بسیار وحشتناک است.»
علیرضا تاجیکی اتهامات قتل را قبول ندارد و می‌گوید بارها مورد شکنجه قرار گرفته است. جیمر لینچ گفته است: «ناعدالتی در رسیدگی به این پرونده و شواهدی از شکنجه متهم وجود دارد. ایران با اجرای اعدام نوجوانان و محاکمات ناعادلانه متهمان نوجوان، به تعهدات حقوق کودک خیانت می‌کند. مقامات ایران باید هرچه سریع‌تر اجرای حکم اعدام علیرضا تاجیکی را متوقف کنند.»
عفو بین الملل می‌گوید که ایران در سال گذشته میلادی ۹۷۷ نفر را اعدام کرده است که این آمار نسبت به سال پیش از آن (۷۴۳) افزایش چشمگیری داشته است.
عفو بین‌الملل می‌گوید: «با وجود برخی اصلاحات در قوانین کیفری و نحوه دادرسی جرائم نوجوانان، ایران همچنان به جامعه جهانی پشت کرده است و برای دختران بالای ۹ سال و پسران بالای ۱۵ سال، حکم مرگ صادر می‌کند.»
بر اساس پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک، ایران متعهد است با تمام افراد زیر ۱۸ سال به عنوان کودک برخورد کند و تضمین کند که هرگز برای آن‌ها حکم اعدام صادر نمی‌شود و به حبس ابد محکوم نمی‌شوند.
اما عفو بین‌الملل بر اساس اطلاعات سازمان ملل می‌گوید که در حال حاضر دست‌کم ۱۶۰ مجرم نوجوان در ایران در صف اعدام هستند و عدد واقعی این افراد به دلیل پنهان‌کاری‌ها در ارائه اطلاعات احتمالا بیش‌تر از این‌هاست.
این سازمان معتقد است که ایران همچنان از معدود کشورهایی است که افراد را به‌خاطر جرمی که قبل از ۱۸ سالگی مرتکب شده‌اند، اعدام می‌کند.

نظرات