صدای اعدام خاموش در زندان های جمهوری اسلامی باشیم(حبیب الله لطیفی)


زندانی سیاسی جبیب الله لطیفی در نهمین سال حبس خود همچنان بلاتکلیف و بدون مرخصی و حتی محروم از ملاقات حضوری با خانواده، در زندان مرکزی سنندج نگهداری می شود.








 حبیب‌الله لطیفی دانشجوی سال آخر رشته مهندسی صنایع در دانشگاه ایلام در  اول آبان‌ماه ۱۳۸۶، ا به تهام ارتباط با گروه پژاک در  شهر سنندج از سوی  نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات بازداشت شد .
اتهام‌‌های انتسابی: دست داشتن در انفجارهای صوتی در میدان آزادی سنندج در سال ١٣٨۶، بمب‌گذاری در خودروی دادستان سنندج و حمله به پاسگاهی در سنندج
او ۴ ماه در زندان انفرادی تحت شکنجه‌ی شدید بازجویان اطلاعات، مورد بازجویی قرار گرفت. روز نهم بازداشتش بر اثر خونریزی کلیه‌هایش به بیمارستان تامین اجتماعی سنندج منتقل می‌شود.
بعد‌ها معلوم شد که ۵ الی ۶ نفر او را به باد لگد و باتوم گرفته و تا سرحد مرگ کتک زده‌اند. او ۴ هفته توانایی هیچ حرکتی جز سینه‌خیز راه‌رفتن نداشت. سرش از ۳ ناحیه شکسته بود و لگدهای پیاپی، لبانش را شکافته بود.
وی پس از تحمل بیش از جهار ماه انفرادی و شکنجه جسمی در تاریخ ۱۰ تیرماه ۱۳۸۷ از سوی شعبهٔ اول دادگاه انقلاب اسلامی سنندج به ریاست قاضی حسن بابایی در طی دادگاهی چند دقیقه‌ای به اتهام محاربه و افساد فی الارض به اعدام محکوم شد.
در زمستان‌‌‌  سال ۱۳۸۶ دادگاه تجدید نظر نیز حکم اعدام را تایید کرده و حکم برای تجدیدنظر نهایی به دیوان عالی کشور ارجاع و در آنجا نیز به تایید رسید.

لازم به ذکر است  پرونده این زندانی سیاسی  در ۱۶ فروردین‌ماه ۱۳۸۸ به دیوان عالی کشور  تجدیدنظر نهایی فرستاده شد اما  تنها یک هفته پس از آن، این درخواست، با مخالفت مسوولان مواجه شد و این مساله که “کمیسیون عفو دیوان عالی کشور، حاضر به بررسی مجدد پرونده نشده است.
این زندانی سیاسی کُرد،در زمان بازداشت از بیماری برونشیت (عفونت ریوی)  که در کودکی از آن رنج می‌برد،  در زندان باردیگر عود کرده و عفونت معده و دندان‌ها که همگی بر اثر نبود بهداشت در هوا و غذای نامناسب «تک‌سلولی اطلاعات» و «زندان مرکزی سنندج» بر او ظاهر شده بود، بر فشار و شکنجه‌ی روحی‌اش افزود.
با وجود درخواست‌های مکرر حبیب‌الله لطیفی خانواده و وکیلش مسئولان اجازه‌ی درمان  به این زندانی سیاسی را نمی دهند  و تنها یک بار به منظور انجام سونوگرافی این زندانی سیاسی را به بیمارستان «توحید سنندج» منتقل کردە که بعد‌ها اعلام کردند جواب سونوگرافی گم شده است.
روز پنجم دی‌ماه ١٣٨٩، قرار بود حکم اعدام حبیب در «زندان مرکزی سنندج» اجرا شود که بنا به درخواست عفو والدین این زندانی، با دخالت «استاندار وقت کردستان»، اجرای حکم به طور موقت متوقف شد.
خانواده این زندانی سیاسی کُرد، بارها  از تمامی مجامع و نهادهای حقوق بشری  برای نجات جان فرزندشان کمک خواسته اند.
در نهایت پس از گذشت ۸ سال،  وکیل این زندانی سیاسی  در اوایل شهریورماە ١٣٩۴، از «عفو رهبری» و «توقف حکم اعدام» این زندانی سیاسی کُرد خبر داد.
به گفته وکیل این زندانی سیاسی مجازات حبیب الله لطیفی  به زودی از اعدام به مجازات دیگری تبدیل خواهد شد.
اما بگبته یکی از نزدیکان این زندانی سیاسی  “بعد از این همه سال هنوز هیچ تغییری در وضعیت حبیب به وجود نیامده، به خانواده اش می گویند حکم اعدامش متوقف شده اما هنوز حکم جدیدی به آنها نشان داده نشده است. مرخصی که به هیچ عنوان به او نمی دهند، ملاقات های وی با خانواده اش هم فقط کابینی است و ملاقات حضوری ندارد.”
صدای این زندانی بیمار و محروم از مرخصی باشیم.

نظرات