صدای اعدام خاموش در زندان های جمهوری اسلامی باشیم(امید کوکبی)

  صدای این جوان نخبه ایرانی باشیم

او از  بیماری‌های گوارشی، سنگ کلیه و فک و لثه رنج میبرد و مسئولین زندان با درخواست وی جهت اعزام به بیمارستان مخالفت کردند. این در حالی است که بهداری زندان امکانات کافی برای رسیدگی به مشکلات وی را ندارد. و از ملاقات با وکیل خود نیز محروم است.
Omid-Kokabee2
 امید کوکبی متولد ۱۳۶۱ در گنبد کاووس است .او  برگزیده المپیاد و دانشجوی فوق دکترای فیزیک اتمی با گرایش لیزر در دانشگاه تگزاس آمریکا است .

امید کوکبی با کسب رتبه ۲۹ در کنکور سراسری کار‌شناسی خود را در دانشگاه صنعتی شریف در رشته فیزیک کاربردی و مهندسی مکانیک به اتمام رساند و پس از اخذ بورسیه تحصیلی از اروپا دوره کار‌شناسی ارشد و دکترای خود را در مرکز تحقیقات فوتونیک اروپا در بارسلونای اسپانیا گذراند وی در سال ۲۰۱۰ با اخذ بورسیه دیگری برای ادامه تحصیلات و تحقیقات خود در گرایش لیزر- پلاسمای فیزیک اتمی عازم دانشگاه تگزاس در آمریکا شد.

وی در بهمن ماه سال ۸۹ به ایران سفر کرده و هنگام خروج از ایران در فرودگاه بازداشت و پس از تحمل بیش از یک ماه حبس در سلول انفرادی، به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد.

او  پس از ۱۵ ماه بازداشت موقت،  در اردیبهشت سال ۱۳۹۱ به اتهام توطئه‌گری با کشورهای خارجی علیه ایران، توسط قاضی صلواتی  به ۱۰ سال زندان محکوم شد و این حکم در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر عیناً تایید شد.

پس از صدور حکم و انتقال وی به بند ۳۵۰ و سپری کردن دوران حبس در بند بار‌ها از سوی مقامات امنیتی به صورت مستقیم به ایشان و یا از طریق دوستان پیگیر در خارج از زندان پیغام داده شد که در صورت همکاری در پروژه‌های اتمی بلافاصله حکم صادره نقض و او آزاد خواهد شد.

جمهوری اسلامی حتی با سخنرانی امید کوکبی در کنفرانس سالانه فیزیک ایران در شهریور ماه ۱۳۹۲ مخالفت کرد  و علی رغم پیگیری‌های مکرر وی و خانواده‌اش، بار دیگر وزارت اطلاعات و دادستانی تهران با حضور و ارائه مقالات وی در کنفرانس علمی دیگری مخالفت کردند.

امید کوکبی  که به دلیل حاضر نشدن به همکاری با نهادهای نظامی- امنیتی در زمینه پروژه‌های اتمی، از دهم بهمن ماه ۱۳۸۹ در زندان است  تا حالا از مرخصی محروم بوده است.

پس از بازداشت این دانشمند جوان ایرانی، انجمن‌های علمی بین المللی، چهره‌های بر‌تر علمی همچون برندگان جایزه نوبل فیزیک و شیمی و معتبر‌ترین مجلات علمی جهان همچون Nature و Sciencs در حمایت از وی نامه نگاری‌های مختلفی را با دولت جمهوری اسلامی انجام دادند که هیچ کدام نتیجه نداشت.

او از  مشکل کلیوی رنج میبرد و مسئولین زندان با درخواست وی جهت اعزام به بیمارستان مخالفت کردند.این در حالی است که بهداری زندان امکانات کافی برای رسیدگی به مشکلات وی را ندارد.
لازم به ذکر است حتی از تحویل هرگونه کتاب به زبان انگلیسی به امید کوکبی ممنوع اعلام شده و وی از مطالعه کتاب ها و
مقالات مرتبط با رشته اش در زندان محروم شده است.

صبح روز سه شنبه ۲۶ آبان ماه، ۱۳۹۴ با نظر پزشکان و موافقت دادستانی به بیمارستان طالقانی اعزام شد ولی به دلیل عدم هماهنگی و خالی نبودن تخت، بدون بستری شدن و درمان به زندان بازگردانده شد.

کمیته دانشمندان نگران» در نامه‌ای به رئیس‌جمهور حسن روحانی، خواستار آزادی بی قید و شرط “امید کوکبی” شد.
کمیته دانشمندان نگران (انگلیسی: Committee of Concerned Scientists) سازمانی مستقل از دانشمندان، فیزیکدانان، مهندسین و فرهیختگانی است که به حمایت و ارتقای حقوق بشر و آزادی علمی در جهان می پردازد.

امید کوکبی هم اینک در آغاز ششمین سال حبس در بند هفت زندان اوین نگهداری می شود و از مشکلات کلیوی رنج میبرد و تا امروز این نخبه جوان از مرخصی محروم بوده است .

نظرات