گزارشی از وضعیت فرید آزموده در آستانه ششمین سال از دوران محکومیت




فرید آزموده در خرداد ماه سال ۱۳۹۰ بازداشت و در دادگاه نظامی به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. آزموده پس از بازداشت مدت دو سال را در انفرادی‌های دادسرای نظام گذرانده است و این مدت زمان در پرونده وی به عنوان مدت زمان محکومیت به حساب نیامده است. وی هم اکنون در آستانه ششمین سال از دوران بازداشت خود در زندان رجایی شهر به سر می‌برد.

این زندانی امنیتی در بند۴ سالن ۱۲ زندان رجایی شهر نگهداری می شود و تا ماه گذشته با زیر پا گذاشتن اصل تفکیک جرایم در بند زندانیان عادی این زندان نگهداری شده و به منظور اعتراض به این موضوع به همراه همبندیانش دست به اعتصاب غذای نامحدود زد.

پس از گذشت هشت روز از این اعتصاب غذا او به همراه دو تن دیگر از همبندیانش را به بند زندانیان سیاسی بازگرداندند اما همچنان وضعیت دو سال بازداشت آزموده در انفرادی دادسرای نظام بدون توجه و بررسی منجر به تحمل چیزی بیشتر از ۵ سال محکومیت او شده است.

اگر مدت زمان بازداشت و انفرادی را در پرونده‌اش منعکس کنند، دوران محکومیت او تا شش ماه آینده به پایان خواهد رسید. فرید آزموده قبل از دوران بازداشت به عنوان افسر سپاه پاسداران مشغول به فعالیت بوده و ساعات بعد از کار خود را در مغازه‌ای واقع در ستارخان به کار چاپ و تبلیغات می‌پرداخته است. در سال ۱۳۸۸ یک ایمیل ناشناس دریافت می کند که از او درخواست می‌کنند آرم سازمان مجاهدین خلق را روی تی شرتهای سفارشی چاپ کند. او در پرونده‌اش اشاره کرده است که هرگز این کار را انجام نداده اما پس از آن در سال ۱۳۸۹ از سوی حفاظت اطلاعات سپاه با او تماس می‌گیرند و چندین بار او را برای بازجویی احضار کرده و بعد از مدتی رها می‌کنند تا اینکه در سال ۱۳۹۰ او را دوباره بازداشت کرده و پرونده‌اش را به جریان می‌اندازند.

مامورین در زمان بازداشت او همه وسایل برقی مرتبط با کار او، سی دی‌ها، مدارک شناسایی، بانکی و … را مصادره و با خود برده و او را بازداشت می‌کنند. در آن زمان فرید به تازگی پدر شده بود و فرزند او تنها بیست روز داشته است. در زمان بازجویی و دوسال انفرادی وی تحت فشار برای اعترافات اجباری قرار داشته و اتهامات او در ابتدا همکاری با سازمان مجاهدین خلق از طریق چاپ آرم و لگو بر روی تی شرت و لباس و نگهداری ماهواره و تجهیزات ممنوع عنوان شده بود اما در طی مدت زمان رسیدگی به پرونده و بر پایه اعترافات اجباری او را به اتهام جاسوسی محکوم می‌کنند.

آزموده در طول مدت بازجویی بارها تهدید شده بود که اگر اتهاماتی را که به او دیکته شده نپذیرد برای همیشه در سلول انفرادی باقی خواهند ماند و این اعترافات اجباری منجر به تحمل ۵ سال محکومیت و تبعید برای او گردید. وی به جز این محکومیت به دلیل نگهداری ماهواره و تجهیزات غیر مجاز به یک میلیون تومان جریمه نقدی نیز محکوم و این احکام در دادگاه تجدید نظر عینا تایید شد.

به گفته منبعی مطلع قاضی پرونده وی در دو جلسه رسیدگی محتویات پرونده را ناقص دانسته و از دادستان مدرک قابل قبول تری طلب می‌کند و در جلسه سوم رسیدگی و دادگاه به او گفتند که مدرک جدیدی به پرونده‌اش اضافه شده و اعلام کرده‌اند که در بین جلسه اول تا دوم دادگاه وی به اتهاماتش اعتراف کرده است و این درحالی است که به گفته آزموده پس از جلسه نخست دادگاه هرگز موفق نشده بود که بازجوی پرونده‌اش را ملاقات کند و اساسا در این بازه زمانی اعترافی هم در کار نبوده است.

این زندانی در زمان رسیدگی به پرونده‌اش از داشتن وکیل محروم بوده و به اجبار وکیل تسخیری با نام “محمد موحد” از همان آغاز رسیدگی به پرونده به وی ابلاغ کرده بود که هیچ مدرکی علیه او وجود ندارد و باید آزاد شود.

فرید آزموده زندانی امنیتی زندان رجایی شهر نه تنها بدون دلیل قانونی مدت ۵ سال را پشت میله‌های زندان سپری کرده است بلکه باید به دلیل عدم احتساب مدت زمان بازداشت و انفرادی دو سال بیشتر از دوران محکومیت خود را در زندان بگذراند و این یکی از موراد نقض قوانین مصوب است که در پرونده اکثر زندانیان شاهد آن هستیم.

نظرات