سوء تغذیه کودکان در بهشت معادن ایران

مطالعات مختلف تغذیه‌ای در ایران نشان داده‌اند که سوء تغذیه در ابعاد مختلف در برخی از نقاط مختلف کشور از جمله استان کرمان وجود دارد.
 
  سوء تغذیه پروتئین انرژی در کودکان زیر ۵ سال و کمبود ریزمغذی‌ها از جمله آهن، روی و ویتامین‌های A و D. از سوی دیگر، روند بیماری‌های متابولیک مرتبط با تغذیه از جمله چاقی، دیابت، بیماری‌های قبلی و عروقی و انواع سرطان‌ها روند رو به گسترش و هشدار دهنده‌ای را طی می‌کند.
ایلام، کهکیلویه و بویر احمد، سیستان و بلوچستان، بوشهر، خوزستان، کرمان و هرمزگان از جمله استانهایی هستند که بیشترین آمار کودکان دچار سوء تغذیه را در کشور دارند. در سایر استانهای کشور نیز با توجه به میزان جمعیت استانی، تعداد کودکان دچار سوء تغذیه کم نیست.
دسترسی ناکافی به غذای کافی و سالم علل اصلی سوء تغذیه در کودکان زیر ۶ سال استان کرمان است. سوء تغذیه در مناطق جنوبی استان کرمان بیشتر شیوع دارد که دلیل عمده آن نیز به مسائل اقتصادی این منطقه بر می‌گردد.
پیامدهای سوءتغذیه در کودکان، موجب کم شدن توان ذهنی و جسمی که شاخص های جسمی شامل لاغری، چاقی، کوتاه قدی یا کم وزنی است، خواهد شد.
بر اساس گزارش دفتر بهبود تغذیه در سال ۸۲، در صد کوتاه قدی کودکان زیر ۵ سال استان کرمان ۴.۷ بود که در سال ۸۹، درصد این شاخص به ۶.۸ رسیده است ضمن آنکه در سال ۸۲، درصد کم وزنی کودکان زیر ۵ سال استان ۵.۴ بوده که در سال ۸۹ به ۴.۱ درصد رسیده است.
در سال ۸۲ درصد لاغری کودکان زیر ۵ سال استان کرمان ۳.۷ بوده که در سال ۱۳۸۹ این شاخص به ۴ درصد رسیده است ضمن آنکه ۵.۴ درصد چاقی کودکان زیر ۵ سال در سال ۷۷ در استان کرمان بوده که در سال ۸۶ این شاخص به ۶.۸ رسیده بود و در سال های دیگر این شاخص صفر بوده است.
میزان سوء تغذیه به دلیل کمبود ریز مغزی
سوءتغذیه مربوط به کمبود روی (ریزمغذی) در سال ۹۱ در استان کرمان:
۲۰درصد کودکان ۱۵ تا ۲۳ ماهه در میانگین کل کشور دارای کمبود روی می باشند که در شهرستان‌های کهنوج، رودبار جنوب، شاهد سهم ۱۹ درصدی و در شهرستانهای زرند، کوهبنان، راور، رفسنجان ۳۰ درصد و در شهرستانهای بافت، بردسیر، بم، جیرفت، سیرجان، شهربابک که در ۳۱ درصد کودکان ۱۵ تا ۲۳ ماهه دچار کمبود روی هستند.
۱۳
درصد کودکان ۶ ساله میانگین کل کشور از کمبود روی و ویتامین A رنج می برند.
کمبود ویتامین D در کشور و به ویژه در بین کودکان استان کرمان:
۲۴درصد از کودکان بین ۱۵ تا ۲۳ ماهه میانگین کل کشور دچار کمبود ویتامین D می باشند.
۶۲ درصد از کودکان ۶ ساله میانگین کل کشور دارای کمبود ویتامین D
۲۰.۷ درصد از کودکان۱۵ تا ۲۳ ماهه میانگین کل کشور دچار کم خونی (هموگلوبین پایین) هستند.
۱۱ درصد کودکان کل کشور دچار کم خونی می باشند.
اطلاعات فوق بر اساس گزارش اولیه مطالعه پورا دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در سال ۱۳۹۱ ثبت شده است.
فقط ۱۰هزار کودک تحت حمایت که باید ۳ برابر شود
شرط لازم افزایش توان اقتصادی مردم و شرط کافی افزایش سواد تغذیه‌ای از راهکارهای اساسی برای حل سوء تغذیه در بین کودکان است،: NGO های فعال در حد وسیعی در این زمینه در کشور و به ویژه استان کرمان وجود ندارد، کمک های چند NGO فعال در استان در حاشیه شهر کرمان گاها توسط قائم مقام دانشگاه در امور خیریه توزیع غذا صورت گرفته است. کودکان تحت حمایت کمیته امداد در حال حاضر فقط ۱۰هزار کودک است.
افزایش خانوارهای زیر خط فقر
در ۲ سال اخیر٬ خانوارهای زیر خط فقر رو به افزایش هستند که این موضوع به سوء تغذیه دامن زده است. برای حل مشکل سوء تغذیه باید درآمد جامعه تغییر پیدا کند تا خانوارها از زیر خط فقر بیرون بیایند.

نظرات