تداوم اعدام، صدور حکم سنگسار، سرکوب منتقدان و نقض حقوق شهروندی در ایران

طی هفته ای که گذشت، اعدام، آزار زندانیان سیاسی، فیلتر و سانسور، بازداشت و احضار منتقدان، و همچنین نقض حقوق شهروندی در ایران ادامه داشت.

 

طی هفته ای که گذشت، نقض حقوق بشر در ایران همچون گذشته به طور گسترده ای ادامه داشت. گرچه گزارش پیش رو نمی تواند تمام موارد نقض حقوق بشر در ایران طی این مدت را در بر گیرد، چرا که بسیاری از اخبار به دلیل منابع محدود و مشکلات گزارشگری در ایران، تحت پوشش قرار نمی گیرند و برخی نیز به دلایل امنیتی مدتها بعد افشا می شوند، لیکن سعی بر آن است تا بر اساس اخبار موجود و منتشر شده، گزارشی از نقض حقوق انسانی در ایران ارائه دهیم.


گزارش پیش رو ارائه دهنده آماری ست از نقض حقوق بشر در ایران توسط جمهوری اسلامی، این گزارش به تفصیل، به مثالهای مختلفی از موارد نقض حقوق بشر به واسطه ی شکنجه، تنبیهات غیر انسانی، مجازات اعدام و از آن جمله اعدامهای در ملاء عام، اعدام مجرمین نوجوان، نقض حقوق زنان، حقوق اقلیتها، عدم آزادی اجتماعات مسالمت آمیز و آزادی اندیشه و بیان، فقدان حق برخورداری از دادرسی عادلانه، تخریب محیط زیست و تمام معضلات ایجاد شده توسط جمهوری اسلامی که به واسطه ی آن میتوان حقوق انسانی را سلب و وی را از حقوق اولیه اش محروم ساخت می پردازد.

بلاتکلیفی جوانان نصیر آباد پس از گذشت یازده ماه در زندان
روز شنبه ۱۴ آذر ماه، با گذشت یازده ماه از بازداشت جوانان نصیر آباد، این زندانیان محبوس در زندان مرکزی زاهدان هنوز در وضغیت بلاتکلیفی به سر می‌برند.
این جوانان پس از بازداشت متهم به تشکیل گروه تروریستی، بمب گذاری، حمله به نیروهای انتظامی و امنیتی و معلمان در استان سیستان و بلوچستان شدند اتهامی که مکررا از سوی بازداشت شدگان و در نامه های متعدد از سوی خانواده هایشان رد شده است.
سپاه پاسداران اعلام کرده که این افراد در یک “خانه تیمی” بازداشت شده اند اما خانواده های زندانیان در نامه های خود اظهارات مسوولان امنیتی سپاه را متناقض و کذب خوانده وعنوان کرده اند که تک تک بازداشت شدگان در منازل مسکونی شخصی خود و در حالی که خواب بوده اند بازداشت شده اند.
خانواده بازداشت شدگان تاکید کرده اند که هیچ سلاحی از زندانیان اخذ نشده و هیچ یک از اتهامات صادره موجه نیستند.
آنها همچنین اعلام کرده اند که عزیزانشان در ملاقات های حضوری از “شکنجه” و “اخذ اعتراف اجباری” خبر داده اند.
(منبع: کمپین فعالین بلوچ)

بلاتکلیفی لقمان و زانیار مرادی در زندان رجایی شهر
بنابر گزارشات رسیده در روز شنبه ۱۴ آذر ماه، زانیار ولقمان مرادی دو زندانی عقیدتی_سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، علاوه بر تعلیق پرونده و عدم محاکمه در دادگاه کیفری از حق استفاده از ملاقات حضوری و صدور مرخصی با قید وثیقه نیز محروم شده‌اند. در حالی که بیش از یک سال و نیم از تعلیق و عدم برگزاری دادگاه کیفری زانیار و لقمان مرادی می‎گذرد، به این دو زندانی اعلام شده است تا زمان برگزاری دادگاه کیفری، از حق ملاقات حضوری محروم خواهند بود.
لقمان و زانیار مُرادی، دو زندانی محکوم به اعدام در زندان رجایی شهر هستند که از هفت سال پیش در زندان به سر برده و از یک سال و نیم پیش تاکنون هیچ اقدامی برای برگزاری دادگاه و تعیین تکلیف پرونده‌ی این دو زندانی از سوی مقامات قضایی انجام نشده است.
در جدیدترین اقدام دستگاه امنیتی اطلاعات علیه این دو برادر زندانی، به آنها اعلام شده است «تا زمان برگزاری جلسه‌ی دادگاه کیفری از حق ملاقات حضوری و صدور مرخصی با قید وثیقه نیز محروم خواهند بود».
زانیار مرادی و لقمان مرادی، از اهالی کُردستان در روز ۱۴ مردادماه سال ۱۳۸۸ خورشیدی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
این دو برادر در روز چهارشنبه یکم دی‌ماه همان سال، به اتهام “محاربه از طریق عضویت در یکی از احزاب کُردی” و دست‌داشتن در قتل پسر امام جمعه‌ی مریوان در روز ۱۴ تیرماه سال ۱۳۸۸ خورشیدی، به اعدام محکوم شده و این حکم در دادگاه تجدیدنظر و دیوان عالی کشور تأیید شد.
(منبع: کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و عقیدتی)

مخالفت مسئولان با آزادی مصطفی عزیزی با قرار وثیقه
بنابر گزارشات رسیده در روز شنبه ۱۴ آذر ماه، هنرمند محبوس مصطفی عزیزی در اندرزگاه ۸ زندان اوین زندانی است و مسئولان زندان با آزادی او به قید وثیقه مخالفت می‌کنند.
مصطفی عزیزی ۱۱ خردادماه سال جاری توسط شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی، به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری محاکمه و به تحمل ۸ سال حبس تعزیری محکوم شد. دادگاه تجدید نظر وی ۲۹ شهریور ماه در شعبه‌ی ۵۴ دادگاه تجدید نظر تهران به ریاست قاضی بابایی برگزار شد، اما تاکنون حکمی ابلاغ نشده است.
مصطفی عزیزی، ۵۳ ساله، نویسنده‌ی مجموعه داستان “من ریموند کارور هستم” و تهیه‌کننده‌ی تلویزیون ایران، از سال ۲۰۱۰ به کانادا مهاجرت کرده بود. آقای عزیزی یک ماه اول بازداشت خود را در بند دو الف زندان اوین، تحت نظر سپاه پاسداران، به سر برد و هم ‌اکنون در اندرزگاه ۸ این زندان به سر می‌برد.
اندرزگاه (بند) ۸ زندان اوین که به تبعیدگاه جدید زندانیان سیاسی شهره شده است، یکی از شلوغ‌ترین و بدترین بندهای زندان اوین است که در آن تعداد زیادی از زندانیان سیاسی بر خلاف اصل تفکیک جرایم، به همراه زندانیان عادی و بعضا خطرناک محبوس‌اند.
(منبع: خبرگزاری هرانا)

بازداشت ۷۲۳ تهرانی به اتهام جرایم اینترنتی در هشت ماهه نخست سال جاری
روز شنبه ۱۴ آذر ماه، سردار حسین ساجدی‌نیا، رئیس پلیس تهران اعلام کرد که در هشت ماهه نخست سال جاری ۷۲۳ تن ( ۶۰۹ مرد و ۱۱۴ زن) به اتهام جرایم سایبری در پایتخت ایران بازداشت شده‌اند.
رئیس پلیس تهران جرایم این افراد را «تحریف اطلاعات، انتشار صوت و فیلم‌های مستهجن، انتشار فیلم و تصاویر خصوصی افراد، نشر اکاذیب، تهدید و اخاذی و مزاحمت‌های اینترنتی، هک سیستم‌های رایانه‌ای، فروش کالاهای غیرمجاز، سایت‌های خلاف عفت عمومی، سایت‌های همسریابی غیرمجاز، برداشت غیرقانونی از حساب مالی افراد، کلاهبرداری و فیشینگ» عنوان کرد.
به‌گفته او در این هشت ماه میزان کشف پرونده‌های مجرمان فضای مجازی توسط پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات تهران بزرگ (فتا) نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۷۵ درصد بوده است با چهار رتبه صعود به ۷۹ درصد افزایش یافته است.
(منبع: رادیو فردا)

خطر زیست محیطی استان البرز بخاطر اجرای طرح انتقال آب از سد کرج به تهران
بر اساس گزارشی در روز شنبه ۱۴ آذر ماه، اجرای طرح انتقال تونلی آب رودخانه کرج به تهران موجب کاهش منابع آبی زیرزمینی و تشنگی اراضی کرج و آسیب‌های محیط زیستی به استان البرز شده است.
طرح انتقال تونلی آب کرج به تهران از سد امیرکبیر، پروژه‌ای است که در سال ۸۵ به تصویب رسید و آب رودخانه کرج را از خروجی سد، توسط تونل به تهران انتقال می‌دهد و بیش از ۳۰ کیلومتر از این رودخانه را خشک می‌کند. بدین ترتیب حیات هزاران اصله درخت نیز به خطر خواهد افتاد.
بنا بر این گزارش، رودخانه کرج تنها منبع سطحی تغذیه ‌کننده سفره‌های زیرزمینی آب دشت کرج است که با اجرای این طرح سفره‌های آب زیرزمینی بیش از ۱۰۰ متر کاهش می‌یابد. همچنین با انتقال آب رودخانه کرج از طریق تونل، بیش از ۲۰۰ هزار قطعه ماهی قزل‌آلای خال قرمز که یکی از ماهی‌های کمیاب و مولد دنیا به ‌شمار می‌رود و زیستگاه آن در همین مسیر ۳۰ کیلومتری رودخانه کرج قرار دارد، از بین می‌روند.
از سوی دیگر کاهش میزان منابع آبی زیرزمینی باعث افزایش نیترات در آب می‌شود و از آن‌جا که میزان قابل توجهی از آب آشامیدنی کرج از طریق منابع آبی زیرزمینی تأمین می‌شود، افزایش نیترات در آب آشامیدنی موجب مشکلات بسیار، از جمله اختلال در انتقال اکسیژن می‌شود.
خشکسالی شدید و کاهش باران از یک سو و برداشت‌های بی‌رویه از ذخایر آب‌های زیرزمینی از سوی دیگر، از دلایل بحران آب در ایران هستند.
(منبع: خبرگزاری مهر)

ممانعت مسولان قضایی از اعزام زینب جلالیان زندانی سیاسی به بیمارستان
بنابر گزارشات رسیده در روز یکشنبه ۱۵ آذر ماه، مسئولان قضایی و امنیتی با وجود ابتلای زینب جلالیان، زندانی سیاسی محبوس در زندان خوی به بیماریهای متعدد و درخواست های مکرر وی برای اعزام به بیمارستان، از اعزام وی ممانعت می کنند.
با وجود ابتلای وی به بیماری هایی چون برفک دهان و همچنین بیماری جدی از ناحیه چشم و همچنین با وجود درخواست های فراوان و مکرر وی برای اعزام به بیمارستانی در خارج از زندان برای درمان این بیماریها، مسئولین قضایی وامنیتی همچنان از اعزام وی ممانعت می کنند، گفته می شود که عدم درمان بیماری ها ممکن است مشکلات جدی را برای این زندانی ایجاد کند.
لازم به ذکر است که با وجود طولانی شدن ابتلای وی به بیماری از ناحیه چشم و حتی خطر نابینایی، هیچ گزارشی مبنی بر درمان و یا انتقال این زندانی سیاسی برای درمان و یا تلاش برای آن دریافت نشده است.
زینب جلالیان که متولد ۱۳۶۱ در شهرستان ماکوست، در ابتدا به اعدام و سپس بر اساس اعلام رسانه ها به حبس ابد محکوم شد.
(منبع: خبرگزاری هرانا)

اعدام سه نفر در زندان مرکزی زاهدان
روز یکشنبه ۱۵ آذر ماه، حکم اعدام محسن گمشادزهی، محسن پیری و عزیز سارانی در محوطه زندان زاهدان اجرا شد.
این زندانیان روز پنجشنبه دوازدهم آذرماه جهت اجرای حکم به سلول های انفرادی منتقل شده بودند و اتهام هر پنج تن “قتل عمد” گزارش شده است. منابع و ارگان های رسمی قوه قضائیه تا کنون درباره اعدام این افراد، جرائم و پرونده های آنان هیچ گونه اطلاع رسانی نکرده اند.
(منبع: خبرگزاری هرانا)

اعدام یک زن متهم به قتل در زندان مرکزی قزوین
روز یکشنبه ۱۵ آذر ماه، حکم اعدام یک زن، متهم به قتل شوهرش و داشتن رابطه نامشروع، در زندان مرکزی قزوین به اجرا درآمد.
اسماعیل صادقی نیارکی، دادستان عمومی و انقلاب قزوین با اعلام خبر اعدام یک زن به اتهام قتل و رابطه نامشروع در زندان مرکزی قزوین از رای قصاص برای متهم مرد این پرونده با رد یک دوم دیه مرد مسلمان توسط شعبه دوم دادگاه کیفری استان قزوین خبر داد.
دادستان عمومی و انقلاب قزوین یادآورشد: «همچنین دادگاه متهمان را به دلیل رابطه نامشروع به تحمل ۹۹ ضربه شلاق محکوم کرد که رأی صادره در شعبه شانزدهم دیوان عالی کشور تأیید و با موافقت رئیس قوه قضائیه و درخواست اولیای دم، در این مرحله در خصوص خانم «ف. زنجانیان» رأی دادگاه در زندان مرکزی قزوین اجرا شد و متهم خانم به دار مجازات آویخته شد».
(منبع: خر گزاری هرانا)

بی خبری از بازداشت شدگان اهل سنت پس از گذشت یک ماه
بر اساس گزارشات رسیده در روز یکشنبه ۱۵ آذر ماه، همچنان از وضعیت هفت فعال اهل سنت بلوچ که بیش از یک ماه پیش بازداشت شده‌اند خبری در دسترس نیست.
عبدالرحیم گرگیج، عبدالحکیم گرگیج ، جمعه گرگیج، محمد بلوچ، ابراهیم زرین به همراه یکی دیگر از ترکمن های شهرستان گنبد کاووس ۲۳ مهر توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند. همچنین خانواده آنها از وضیعت و اتهامات وارده برآنها بی خبرند.
این افراد از روحانیان اهل سنت بلوچ ساکن استان گلستان هستند.
چند روز بعد از بازداشت این شش نفر، مولوی علیرضا اشترک فرزند جمعه، امام جماعت روستای قراول ازتوابع شهرستان کلاله در جمع مردم بازداشت و به مکانی نامعلوم انتقال یافت. با گذشت بیش از یک ماه از بازداشت این افراد تا کنون هیچ تماس تلفنی و ملاقاتی با خانواده خود نداشته و از محل دقیق نگه داری آنها نیز اطلاعی در دست نیست.
(منبع: کمپین فعالین بلوچ)

اعتصاب غذای حسین شادروان با وجود وضعیت حاد جسمانی
روز یکشنبه ۱۵ آذر ماه، حسین شادروان با وجود وضعیت حاد جسمی اش، در اعتراض به عدم رسیدگی مسئولان به پرونده‌اش دست به اعتصاب غذا زد.
به گفته یک منبع مطلع، تاکنون مسئولان زندان سقز هیچ گونه اقدام عملی جهت رسیدگی به وضعیت این شهروند کرد انجام نداده‌اند.
این منبع افزود: در بیستم مرداد ماه سال جاری حسین شادروان به همراه دو برادر دیگرش به نام‌های زاهد و عبدالله بر اثر شلیک نیروهای نظامی حکومتی زخمی شده بودند. گفته می‌شود، این سه شهروند کرد به اتهام “حمل کالای قاچاق” هدف گلوله نیروهای نظامی در منطقه “خورخوره” از توابع سقز قرار گرفته بودند.
این سه شهروند کرد جهت معالجه پزشکی به بیمارستان سنندج منتقل شدند و عبدالله از ناحیه پا دچار نقص عضو گردید.
این منبع مطلع در ادامه اظهار داشت: «حسین هنگام بستری شدن در بیمارستان بازداشت شده و به زندان سقز منتقل گردیده و تاکنون پرونده وی در دستگاه قضایی بررسی نشده است و مسئولان از رسیدگی به آن امتناع می‌کنند».
حسین شادروان هم‌اکنون در وضعیت نامناسب جسمانی در زندان سقز بسر می‌برد.
(منبع: خبرگزاری کُردپا)

اعدام فردی به اتهام فروش مواد مخدر در زندان مرکزی گرگان
روز یکشنبه ۱۵ آذر، یک متهم به جرائم “مواد مخدر،” در زندان مرکزی گرگان به دار آویخته شد.
حسن نیبندانی، ۳۶ ساله که به اتهام “حمل و نگهداری مواد مخدر” در زندان محبوس بود، پس از پنج سال تحمل حبس در زندان مرکزی گرگان، اعدام شد. گفتنی است وی متاهل و دارای سه فرزند بود.
لازم به یادآوری است منابع و ارگان های رسمی قوه قضائیه تا کنون درباره اعدام این فرد، جرائم و پرونده ی ایشان هیچ گونه اطلاع رسانی نکرده است.
(منبع: خبرگزاری هرانا)

اعتراض سران حکومتی به همایش” گُلوَنی” دختران لر و کرد در خرم آباد
روز یکشنبه ۱۵ آذر ماه، برگزاری همایش پوشیدن ” گُلوَنی” دستار سنتی زنان لر و کرد، خشم مقاماتِ حکومتی و مراجع مذهبی شیعه را در لرستان برانگیخته است.
پس از برگزاری همایشی موسوم به “همایش گُلوَنی” در خرم‌آباد، اعتراض مقامات حکومتی و مراجع مذهبی به وضعیت حجاب در لرستان بالا گرفت. در همین رابطه، رئیس کل دادگاه‏های عمومی خرم‌آباد از تخصیص شعبه ای ویژه در دادگاه‌های عمومی این شهر در رابطه با پرونده‌های موسوم به “بدحجابی” خبر داد. دلفان با بیان این ‌که «شعبه ویژه‌ای به بحث بی‌حجابی و مظاهر آن اختصاص داده شده است» تصریح کرد: «در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پرونده‌ها رسیدگی می‌شود».
این مقام حکومتی اضافه کرد: «کسانی‌که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند، از ۱۰ روز تا دو ماه حبس و یا به جزای نقدی محکوم می‌شوند»
پس از برگزاری این همایش که با حضور برخی از مسئولان دولتی استان نیز همراه بود، اعتراضاتی به نحوه پوشش و برنامه‌های این همایش از سوی برخی از شخصیت‌های مذهبی و امامان جمعه مطرح شد.
نهادهای مسئول در ایران تنها نوع خاصی از حجاب را که توسط حکومت تعیین گردیده، به عنوان پوشش حجاب شرعی به رسمیت می شناسند و در این رابطه حتی پوشش های اصیل زنان کرد که از پوشیدگی کاملی برخوردارند نیز تحت اتهام “بدحجابی” تخطئه می گردند.
(منبع: خبرگزاری کُردپا)

بازداشت ۵۳ تن به اتهام همفکری با داعش در ایران
روز دوشنبه ۱۶ آذر، کمال هادیانفر، رئیس پلیس فتا (پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات) از بازداشت ۵۳ تن در استان های مرزی ایران خبر داد که به گفته او «حامی تفکر داعش» هستند.
کمال هادیانفر در جمع خبرنگاران با ذکر این مطلب هم‌چنین از «شناسایی ۲۸۵ سایت و پروفایل حامی این گروه» خبر داد.
وی تصریح کرد: «۳۴ صفحه یا پروفایل از همین ۲۸۵ سایت غیرفعال بودند و در مجموع ۵۳ نفر که حامی داعش در داخل بودند در داخل کشور شناسایی و دستگیر شده و به محاکم قضایی تحویل داده شدند».
رئیس پلیس فتا با ذکر این‌که این دستگیری‌ها «در طول یک سال و ۸ ماه گذشته» انجام شده، توضیح داد که «یک سری از دستگیرشدگان فریب‌خورده بودند که تعهد داده و تعداد دیگری به مرجع قضایی معرفی شدند؛ این افراد در استان‌های جدار مرز و اندکی در نقاط مرکزی کشور مشغول فعالیت بودند».
(منبع: صدای آمریکا)

ادامه فشارهای روانی بر زندانیان اهل سنت در بند ۸ اطلاعات سپاه زندان رجایی شهر
بر اساس گزاش های رسیده در روز دوشنبه ۱۶ آذر، چند تن از زندانیان عقیدتی اهل سنت محبوس در زندان «رجایی شهر کرج»، همچنان در «بند ۸ اطلاعات سپاه» این زندان، تحت فشار و آزار روانی بازجویان قرار دارند.
طالب ملکی، پوریا محمدی، ماموستا خالد منصور بلاغی، کاوه شریفی، محمد یاور رحیمی و بهمن رحیمی، شش زندانی عقیدتی اهل سنت محکوم به اعدام، در روز ۱۰ آبان‌ماه ۱۳۹۴، از سوی ماموران وزرات اطلاعات به بند ۸ سپاه پاسداران در زندان رجایی شهر موسوم به «بند اطلاعات» منتقل شدند. پس از آن «حیدر رشیدی» دیگر زندانی اهل سنت که به ۵ سال تحمل زندان محکوم شده است، به «زندان مرکزی سنندج» منتقل و از آنجا دوباره به «زندان رجایی شهر کرج» بازگردانده شد.
گفته شده ماموران امنیتی زندان، به همبندیان زندانیان منتقل شده گفتەاند: «تا سه روز دیگر زندانیان به بند خودشان برخواهند گشت» اما گزارش شده برخلاف وعده ماموران امنیتی، آنان همچنان از سوی بازجوهای وزارت اطلاعات، تحت بازجویی و آزار روحی قرار دارند.
یک منبع مطلع از وضعیت این زندانیان به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی گفته: «شش نفر دیگر پس از ششمین سال حبس خود به انفرادی منتقل شده و مورد بازجویی و اذیت و فشار اداره اطلاعات قرار گرفته‌اند. حکم آنها اعدام است؛ اما این احکام بدون مدرک و دلیل و در دادگاه‌های پنج دقیقه‌ای و فرمالیته، بدون هیچ حق و حقوقی صادر شده و برای سرپوش گذاشتن و اقامه دلیل پس از شش سال دوباره به این زندانیان فشار روحی و روانی وارد شده است. هفتمین نفر حیدر رشیدی است که دارای پرونده جدا از بقیه و پنج سال حبس است. گفتنی است شش زندانی محکوم به اعدام، در شعبه‌ی ۲۸ «دادگاه انقلاب تهران» به ریاست قاضی «مقیسه» و به اتهام محاربه و اقدام علیه امنیت ملی به مجازات اعدام محکوم شده‌اند.
(منبع: کمپین دفاع از فعالین سیاسی و مدنی)

اجرای حکم اعدام یک زندانی در استان هرمزگان
سحرگاه روز دوشنبه ۱۶ آذر، حکم اعدام زندانی متهم به قتل در زندان بندر عباس به اجرا درآمد.
به نقل از دادگستری استان هرمزگان، حکم قصاص متهم به قتلی با نام اختصاری «ع-ب» پس از طی مراحل قانونی و تائید رای صادره سوی شعبه اول دادگاه کیفری استان هرمزگان و در شعبه سیزدهم دیوان عالی کشور، سرانجام با عدم رضایت اولیا دم و خانواده مقتول به مرحله اجرا در آمد.
فرد محکوم با نام اختصاری «ع-ب» متهم بود که در آبان ماه سال۱۳۸۷ با تهیه یک قبضه چاقو، اقدام به مراجعه به درب منزل عموی خود نموده و با دو ضربه متوالی چاقو به نقاط حساس بدن وی، اقدام به قتل وی کرده است.
پرونده وی به اتهام قتل عمد در شعبه اول دادگاه کیفری وقت استان هرمزگان، مورد رسیدگی قرار گرفته و پس از صدور حکم قصاص و قطعیت، با تائید حکم در شعبه سیزدهم دیوانعالی کشور و قوه قضائیه، با توجه به عدم رضایت خانواده مقتول، با حضور اولیاء دم، به مرحله اجرا در آمد.
(منبع: کیهان نوین)

عدم رسیدگی به شکایت صدها کارگر اخراجی کارخانه خودروسازی کرمان موتور
بنابر گزارش های رسیده در روز دوشنبه ۱۶ آذر، شکایت های اعتراضی صدها کارگر اخراجی خودروسازی کرمان موتور، واقع در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید، هم چنان بی پاسخ مانده است. این کارگران اواخر آبان ماه سال جاری از کار بیکار شده و خبرگزاری های رسمی تعداد آنها را ۸۰۰ نفر اعلام کرده و علت آن را تعدیل نیرو به دلیل رکود در تولید خودرو اعلام کرده بودند. این در حالی است که بنا به گفته شهروندان این منطقه، حدود ۲۰۰۰ نفر از کارگران این کارخانه خودرو سازی، اخراج شده اند.
بر اساس این گزارش تاکنون هیچ حق و حقوقی به این کارگران داده نشده و شکایت های کارگران به فرمانداری، اداره کار و دیگر نهادهای ذیربط نیز به دلیل نفوذ مدیریت در این ارگان ها، بدون جواب مانده است. علاوه براین، حدود ۶۰ نفر از کارگران خودروسازی راین که در منطقه ارگ جدید می باشند نیزاز کار اخراج شده اند.
(منبع: کمیته هماهنگی ایجاد تشکل های کارگری)

انتقال رحمان رشید زاده به انفرادی
روز دوشنبه ۱۶ آذر، رحمان رشیدزاده زندانی سیاسی زندان ارومیه که از سوی چند تن از زندانیان با ضربات چاقو مصدوم شده بود، پس از شکایت از مسئولین زندان به دلیل خودداری از “تفکیک جرایم و انتقال وی به بند سیاسی”، به انفرادی منتقل شد.
پیشتر رحمان رشیدزاده طی نامه ای به مسئولین زندان ارومیه، درباره تهدیدهای زندانیان با جرائم خشن علیه وی هشدار داده و درخواست انتقال به بند سیاسی کرده بود ولی مسئولین زندان علیرغم اصل تفکیک جرائم، به خواسته های وی توجهی نکردند. روز شنبه چهاردهم آذرماه، چند تن از زندانیان با حمله به این زندانی با ضربات متعدد چاقو وی را از ناحیه پشت و چشم مضروب کرده و راهی بهداری زندان کردند.
پس از انتقال به بهداری و معالجه و بخیه زخم ها، این زندانی به دلیل بی توجهی مسئولین به رعایت اصل تفکیک جرائم و نامه های وی اقدام به شکایت از مسئولین کرد که موجب انتقال وی به انفرادی شد.
از قول مسئولین زندان نقل شده است که تا زمان پس گرفتن شکایت و اعلام رضایت، این زندانی در انفرادی خواهد ماند.
رحمان رشیدزاده اهل ارومیه، اوایل شهریور ماه به اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی” بازداشت و به سه سال حبس محکوم شد، وی تا پیش از انتقال به انفرادی علیرغم اصل تفکیک جرائم در بند ۱۳ زندان ارومیه نگهداری می شد که تعداد زیادی از زندانیان با جرائم عادی و بعضا خطرناک را در خود جای داده است.
هم اکنون حدود سی تن از زندانیان سیاسی زندان ارومیه، بر خلاف اصل تفکیک جرائم در بند های عادی این زندان به سر می برند و درخواست های مکرر آنها برای انتقال به بند سیاسی تا کنون بی نتیجه بوده است.
(منبع: خبرگزاری هرانا)

محرومیت ۱۶۰ هزار دختر از تحصیل در سیستان و بلوچستان
روز دوشنبه ۱۶ آذر، نماینده زاهدان در مجلس طی مصاحبه ای اذعان داشت «۱۵۶ هزار دختر در سیستان و بلوچستان از تحصیل بازمانده‌اند». نماینده سراوان نیز مدعی شده مختلط بودن کلاس‌های دختران و پسران در مقطع دبیرستان و فقر، علل ترک تحصیل دختران در این منطقه است.
ناصر کاشانی نماینده زاهدان در ادامه سخنانش به وضعیت نامناسب مدارس زاهدان که بزرگترین شهر سیستان و بلوچستان است اشاره کرده و گفت: «در بازدیدی که از حاشیه شهر زاهدان داشتم شاهد اوضاع اسفبار مدارس این ناحیه بودم، در مدرسه‌ای مسیر فاضلاب از میان مدرسه می‌گذشت که موضوع عجیبی است. بسیاری از والدین دانش آموزان از این تبعیض‌ها گلایه‌ مندند حتی میز و صندلی برای آنها نیست و بسیاری از دانش آموزان روی زمین و کنار تخته سیاه با ظاهری مندرس که ناشی از فقر این مناطق است می‌نشینند». به گفته او حتی در برخی از مدارس زاهدان آب آشامیدنی و سرویس بهداشتی وجود ندارد و وضعیت این مدارس از مدارس روستایی هم بدتر است.
(منبع: دویچوله)

دادستان انقلاب از اعدام یک زندانی تبعه افغانستان در قزوین خبر داد
سحرگاه روز سه شنبه ۱۷ آذر، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان قزوین از اجرای حکم قصاص یک تبعه افغانستانی به اتهام قتل خبر داد. صادقی نیارکی عنوان کرد: «متهم ردیف اول در اظهارت خود اقرار کرد که به صورت غیرقانونی و غیرمجاز وارد خاک ایران شده و در شرکت کشت و صنعت اورنقی مشغول کار بوده است و در روز حادثه به صورت عنف وارد منزل ویلایی مقتول شده و وی را به قتل رسانده است».
صادقی نیارکی تأکید کرد: «رأی صادره توسط شعبه ۱۶دیوان عالی کشور مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت حکم دادگاه مبنی بر دو بار قصاص نفس متهم تأیید شد و اجرای آن نیز از سوی ریاست قوه قضائیه مورد موافقت قرار گرفت».
دادستان عمومی و انقلاب قزوین یادآورشد: «رأی دادگاه در زندان مرکزی قزوین اجرا و متهم به دار مجازات آویخته شد».
(منبع: خبرگزاری هرانا)

انتقال افشین بایمانی و ارژنگ داودی از بند سیاسی زندان رجائی شهر به مکانی نامعلوم
روز سه شنبه ۱۷ آذر، افشین بایمانی و ارژنگ داودی، دو زندانی سیاسی محبوس در زندان رجائی شهر از سالن ۱۲ بند ۴ زندان خارج و ارژنگ داودی به بند ۱۰ این زندان و افشین بایمانی به مکانی نامعلوم در این زندان منتقل شدند.
زندانی سیاسی افشین بایمانی با وجود بیماری حاد قلبی از امکان درمان محروم بوده و در تمام این سالها از امکان مرخصی و یا اعزام به بیمارستانی در خارج از زندان بی بهره بوده است. همچنین پیشتر رسانه ها از نیاز این زندانی سیاسی محبوس در زندان رجائی شهر به عمل قلب باز خبر داده بودند. وی در ۱۵ شهریور ۱۳۷۹ به جرم کمک به فرار برادر خود «مهدی بایمانی» که با سازمان مجاهدین خلق مرتبط بود بازداشت و به اعدام محکوم شد، این حکم در دادگاه تجدید نظر تایید شد اما پس از ۶ سال حکم وی به حبس ابد تقلیل یافت.
ارژنگ داودی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام در زندان رجائی شهر نیز سابقه بیهوشی و دردهای بدنی را در زندان دارد، پزشکان به این زندانی سیاسی محکوم به اعدام گفته اند که دردهای او ناشی از بیماری سنگ کلیه است و او باید بستری شود، اما به دلیل آنچه بدهکاری زندان به بیمارستان امام خمینی خوانده شده و علیرغم وضعیت جسمی وی، در این بیمارستان بستری نشده است.
ارژنگ داوودی زندانی سیاسی سالخورده که محکومیت ۱۰ ساله اول خود را به پایان رسانده، طی تحمل دوران محکومیت در احکام دیگری به ۲۰ سال و ۸ ماه زندان و سپس توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب کرج به اتهام عضویت و هواداری و فعالیت موثر در پیشبرد اهداف گروه مجاهدین خلق در زندان به اعدام محکوم شده است.
(منبع: کمین دفاع از فعالین سیاسی و مدنی)

۱۸سال حبس و جریمه نقدی برای ۳ هنرمند به اتهام توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام
روز چهارشنبه ۱۸ آذر، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی «مقیسه» طی حکمی برای “مهدی رجبیان” موزیسین و بنیان‎گذار سایت “برگ موزیک”، “حسین رجبیان” فیلم ساز مستقل و عکاس و یک موزیسین ناشناس دیگر، رای خود را مبنی بر هر کدام پنج سال حبس و پرداخت جریمه نقدی به اتهام توهین به مقدسات و یک سال حبس به خاطر تبلیغ علیه نظام صادر کرد.
این پرونده در مرحله بدوی به کار خود پایان داد و این سه هنرمند که هر یک با قید وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی به صورت مشروط آزاد هستند، هم اکنون به رای تجدید نظر که در شعبه ۵۴ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی «بابایی» در جریان است، امید دارند.
این سه تن در مهر ماه سال ۱۳۹۲ توسط نیروهای امنیتی سپاه بازداشت و پس از آن به بند «۲ الف» زندان «اوین» منتقل شده بودند. مهدی رجبیان در همان سال در حال ضبط پروژه پژوهشی تاریخ ایران به روایت سه تار بود که تمامی آن پروژه با توقیف استودیو شخصی و هاردهای محتوای صداهای ضبط شده به حالت مسکوت در آمد.
حسین رجبیان هم پس از اتمام اولین فیلم سینمایی خود دستگیر شد که پس از آن تمام متریال این فیلم که دارای مجوز ساخت هم بود، توقیف و به روایتی، هنوز هم باند بین الملل صدای فیلم و متریال نهایی به وی بازگردانده نشده است.
خبر دستگیری آن ها در آذر ماه همان سال با واکنش و امضا بیش از ۴۰۰ خبرنگار و هنرمند سینمایی و موسیقی داخلی و خارجی بازتاب وسیعی داشت. این بازتاب سرانجام در گزارش سالانه «احمد شهید»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران نیز درج شد.
(منبع: دویچوله)

انتقال علیرضا فرهانی از بند ۲ زندان رجایی شهر به زندان فشافویه
چهارشنبه ۱۸ آذرماه، علیرضا فرهانی زندانی سیاسی بند۲ موسوم به دارالقرآن زندان رجایی‌شهر کرج به زندان فشافویه منتقل شد.
طبق ابلاغیه‌ای که پیشتر به علیرضا فرهانی رسیده بود، وی می بایست در تاریخ ذکر شده به دلایل نامعلومی از زندان رجایی‌شهر کرج به زندان فشافویه در جنوب شهر تهران منتقل میشد. مسئولین زندان از پاسخ دادن به علت این انتقال سر باز می‌زنند.
(منبع: خبرگزاری ایران گلوبال)

احضار علی‌اکبر جوانفکر به دادگاه
چهارشنبه ۱۸ آذرماه، علی اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور سابق، با شکایت سرپرست دادسرای شهید مقدس، پس از گذشت چهار سال از ماجرای موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران، به دادگاه احضار شد.
در کیفرخواست صادره، اتهام منسوبه به جوانفکر و همکارانش “تمرد در برابر ماموران قضایی و انتظامی” عنوان شده است. دادگاه مزبور به صورت علنی و ساعت ۹ صبح روز هفتم دی ماه در مجتمع قضایی کارکنان دولت (۱۰۵۷ جزایی سابق) به ریاست قاضی حیدری برگزار می‌شود.
پرونده شکایت از جوانفکر و همکارانش در موضوع موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران، پیش از این با سه بار منع تعقیب همراه بوده است.
(منبع: خبرگزاری هرانا)

تعیین حکم سنگسار یک زن در دادگاه کیفری استان گیلان
چهارشنبه ۱۸ آذرماه، دادگاه کیفری استان گیلان یک زن را به جرم “زنای محصنه” به سنگسار محکوم کرده است.
رییس و مستشاران شعبه دوم دادگاه کیفری استان گیلان، احکام مربوط به پرونده‌ی قتل یک جوان در شهرستان سیاهکل در بهمن‌ماه ۱۳۹۳ را صادر کردند که بر اساس آن متهم ردیف اول این پرونده به اتهام قتل عمد به قصاص، و متهمان ردیف دوم و سوم به اتهام معاونت در قتل عمد به ۲۵ سال حبس محکوم شده‌اند. دادگاه هم‌چنین متهم ردیف اول را به اتهام “زنای غیرمحصنه” به ۱۰۰ ضربه شلاق حدی، و متهم ردیف دوم را که همسر مقتول است، به اتهام “زنای محصنه” به سنگسار محکوم کرده است.
بر اساس این حکم، در صورت عدم اجرای حکم سنگسار در خصوص متهم ردیف دوم، با پیشنهاد دادگاه صادرکننده و موافقت ریاست قوه قضاییه، متهم به اعدام محکوم می‌‌شود.
گفتنی است قانون کنونی مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲، هم‌چنان برای افراد متاهلی که رابطه‌ی جنسی خارج از قوانین دین اسلام داشته باشند، حکم رجم یا سنگسار در نظر گرفته است. با این وجود، در صورتی که دادگاه و نیز رییس قوه قضاییه در مورد یک پرونده‌ خاص به «عدم امکان» اجرای سنگسار حکم دهند، در مواقعی که وقوع جرم بر اساس شهادت شهود عینی یا اقرار متهم اثبات شده باشد متهم را می‌توان به طریق دیگری اعدام كرد.
(منبع: رادیو فردا)

انتقال دانشجوی زندانی اهل ارومیه به زندان مرکزی این شهر
روز پنجشنبه ۱۹ آذر، دانشجوی زندانی اهل ارومیه قادر عبدالله زاده، پس از گذشت دو ماه از تاریخ بازداشت توسط وزارت اطلاعات به زندان ارومیه منتقل شد. قادر عبدالله زاده اواسط مهرماه از سوی وزارت اطلاعات بازداشت و حدود پنجاه روز در انفرادی و تحت بازجویی بود.
“اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی” اتهامی است که از سوی شعبه شش بازپرسی دادگاه انقلاب ارومیه به این دانشجو تفهیم شده است. قادر عبدالله زاده، دانشجوی رشته شیمی دانشگاه مهاباد، هم اینک علیرغم اصل تفکیک جرائم در بند چهار زندان ارومیه و همراه با مجرمان غیرسیاسی در حال تحمل دوران بازداشت و انتظار برای تاریخ دادگاه است.
(منبع: خبرگزاری هرانا)

محرومیت سامان نسیم از ملاقات با خانواده‌اش
بنا بر گزارش های رسیده در روز پنجشنبه ۱۹ آذر، مسئولین زندان مرکزی ارومیه (دریا) به دلایل نامشخصی از ملاقات سامان نسیم با خانواده‌اش ممانعت به عمل آوردند. به گفته یکی از نزدیکان وی «خانواده‌ی نسیم اخیرا دوباره خواهان تجدیدنظر در حکم وی شده و از حدود یک ماه پیش تاکنون هیچ ملاقاتی با فرزند خود نداشته‌اند». در روزهای گذشته هم که راهی ارومیه شده بودند تا در زندان “دریا” با وی ملاقات کنند، از ملاقاتشان ممانعت به عمل آمده است. سامان نسیم، زمانی که ۱۷ سال داشت به اتهام عضویت در یکی از
احزاب کُردی بازداشت شد و دادگاه انقلاب مهاباد او را به اتهام عضویت در این حزب و فعالیت مسلحانه علیه سپاه پاسداران، محارب شناخت و به اعدام محکوم کرد.
(منبع: کیهان نوین)

سرباز زدن مسئولان از پرداخت دیه‌ آتش سوزی دختران مدرسه شین‌آباد
بر اساس گزارشات رسیده در روز جمعه ۲۰ آذر، قربانیان آتش سوزی مدرسه ابتدایی شین آباد واقع در پیرانشهر، با وجود گذشت ٣ سال از این حادثه از دریافت دیه محروم گشته‌اند.
دیه‌ ٢ دانش‌آموز دختر مدرسه‌ شین‌آبادی که در آذر ماه ٩١ جان خود را از دست دادند همچنان پرداخت نشده است.
ساریا رسول‌زاده و سیران یگانه، نام این دو دانش‌آموز چهارم ابتدایی می‌باشد که چند روز پس از حادثه، در مراکز درمانی تبریز و ارومیه جان سپردند.
بعد از ٣ سال، وکیل دانش‌آموزان شین‌آبادی در گفتگو با خبرگزاریهای ایران گفت: «شانه خالی کردن صندوق تأمین خسارت و بیمه ایران برای پرداخت دیه بر خلاف قانون می باشد». به گفته احمدی‌نیاز «بیمه‌ی ایران برخلاف قانون، رضایت‌نامه‌ی رسمی از خانواده‌ی ١٨ دانش‌آموز اخذ کرده که نصف دیه را دریافت و رضایت بدهند». این وکیل مدعی است که اقدام این نهاد دولتی در مغایرت کامل با تبصره ماده ٥٦٠ قانون مجازات اسلامی می‌باشد.
دختران شین‌آباد سال گذشته ٣ بار در مقابل دفتر ریاست جمهوری ایران دست به تجمع اعتراضی زده و خواستار پرداخت دیه‌ کامل شده بودند. در همین زمینه چندی قبل نیز گردهمایی مقامات حکومتی در سومین سال بروز آتش‌سوزی در مدرسه روستای شین‌آباد با اعتراض شدید خانواده‌ها به تشنج کشیده شده وخانواده‌ قربانیان که در فرمانداری پیرانشهر حضور داشتند، مقامات حکومتی را به سوء‌استفاده از حادثه متهم کردند.
آتش سوزی در مدرسه دخترانه روستای شین آباد از توابع شهرستان پیرانشهر استان آذربایجان غربی در ۱۵ آذر ۱۳۹۱ به دلیل نقص تجهیزات گرمایشی در مدرسه منجر به سوختگی ۲۹ دانش آموز شد که در این حادثه دو دانش آموز جان خود را از دست دادند و ۲۶ دانش آموز نیز مجروح شدند. (منبع: خبرگزاری کُردپا)

 

نظرات