تجمع اعتراضی جمعی از معلمان به مناسبت روز جهانی معلم در تهران و سایر شهرها

روز ١٣ مهر برابر با ٥ اکتبر روز جهانی معلم بود .
بنابر گزارشات، علی رغم اطلاعیه کانون صنفی معلمان که برگزاری اعتراضات را به ١٦مهر به روز پنجشنبه موکول کرد عده ای از معلمان و حامیان معلمان از تهران و شهرستان ها جلو درب دفتر کل آموزش و پرورش در میدان فلسطین خیابان سرپرست دست به تجمع اعتراضی زدند. این تجمع با سخنرانی پر شور خانم پاکروان مادر ریحانه جباری که به جمع پیوسته بود و همچنین شعارهای معلم زندانی آزاد باید گردد، جای معلم در زندان نیست و معلم، کارگر، دانشجو اتحاد اتحاد بر پا و از ساعت ١٠ صبح تا ١٢ ظهر ادامه داشت.
تجمع اعتراضی مربیان پیش دبستانی در دانشکده فرهنگیان علامه طبابایی لرستان؛
ظهر روز ١٣ مهر ٢٠٠ نفر از مربیان پیش دبستان استان نسبت به وضعیت استخدامی خود تجمعی اعتراضی برپاکردند. معلم پیش دبستانی خواستار استخدام رسمی خود هستند. بعلاوه مصوبه مجلس برای جذب مربیان پیش‌دبستانی و نیروهای شرکتی دارای شروطی است از جمله اینکه برای جذب این افراد، آموزش‌وپرورش واقعاً باید به نیرو نیاز داشته.
به گفته مربیان پیش دبستان دو شرط رشته تحصیلی و جنسیت آن ها را برای شرکت در این استخدامی محدود کرده است. و آنها که سالها بصورت قراردادی کار کرده اند به این موضوع اعتراض دارند. در عکس العمل به این تجمع اعتراضی به آنها وعده رسیدگی تا پایان مهرماه داده شد. بنا بر خبرها قرار است این معلمان در مقابل درب استانداری نیز تجمع داشته باشند.
تجمع اعتراضی ٩٠ مربی پیش دبستانی در گلستان
روز ١٣ مهر نزدیک به ٩٠ مربی حق التدریسی پیش دبستانی گلستان با حضور در مقابل اداره‌کل آموزش و پرورش استان گلستان خواستار حذف قانون نیازسنجی تحصیلی برای مربیان با سابقه شدند. براساس آن طبق نظر نمایندگان مجلس در طول مدت دو سال تمامی مربیان پیش دبستانی و نیروهای خرید خدمت آموزش که با آموزش و پرورش همکاری داشته‌اند، از طریق برگزاری آزمون استخدام می‌شوند. اما مربیان پیش دبستانی میگویند چرا وقتی رشته های ما مرتبط با آموزش و پرورش است در مقاطع پیش دبستانی در هر شهرستان آموزش و پرورش رشته خاصی را مورد تقاضا قرار دادهاند. بعلاوه پیش از این مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود که استان گلستان تنها قادر به جذب یک چهارم از حق‌التدریسیها است. مربیان پیش دبستان خواستار استخدام رسمی خود هستند.
بنا بر خبرهای منتشر شده بعد از اعتراضات پیاپی معلمان در خصوص حقوق و مزایا و مسائل بازنشستگی این بار نوبت به حق‌التدریسیهای پیش‌دبستانی رسید که نسبت به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در برابر اداره‌کل آموزش و پرورش استان گلستان اعتراض و تحصن کنند.
طبق گزارشات یک هزار و ٥٦٠ متقاضی حق‌التدریسی در استان گلستان وجود دارد.
اعتراض مربیان حق التدریسی به روش جذب نیروهای حق‌التدریس
نیروهای حق‌التدریسی که طی سال‌های ٨٨تا ٨٩در آموزش‌وپرورش فعالیت می‌کردند با ارسال نامه‌ای به مجلس نسبت به عدم تعیین تکلیف آنها در مصوبه اخیر مجلس و عدم جذب حق‌التدریس آنها همانند مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی معترضند.
بنا بر اخبار منتشر شده طبق مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی، آموزش و پرورش از ابتدای مهر باید برای جبران کمبود نیرو در مناطقی که نیاز دارد از مربیان پیش‌دبستانی و نیروهای شرکتی به صورت حق‌التدریس استفاده کند. تا پیش از این آموزش و پرورش اجازه استفاده از نیروی آزاد نداشت بنابراین با پرداخت حق‌التدریس به کارکنان رسمی و به کارگیری معلمان در آستانه بازنشستگی کمبود نیروی خود را در ازای مزد کمتر و کار یکسان با معلمان رسمی، جبران می‌کرد . با مصوبه اخیر مجلس به کارگیری نیروهای پیش‌دبستانی و شرکتی در آموزش‌وپرورش آزاد شد. اما این مصوبه هنوز به معنی استخدام رسمی آنان نیست.
بعلاوه مصوبه مجلس برای جذب مربیان پیش‌دبستانی و نیروهای شرکتی دارای شروطی است از جمله اینکه برای جذب این افراد، آموزش‌وپرورش واقعاً باید به نیرو نیاز داشته باشد و رشته تحصیلی و جنسیت مربیان پیش‌دبستانی نیز با نیازهای آموزش و پرورش هماهنگ باشد. اینها همه موضوعات اعتراض مربیان حق التدریسی است. مربیان حق التدریسی طی نامه ای به مجلس به اینکه ادارات آموزش و پرورش از جذب حق‌التدریسی آنها سرباز می‌زنند و می‌گویند مصوبه مجلس صرفاً شامل مربیان پیش‌دبستانی و نیروهای شرکتی می‌شود، اعتراض خود را اعلام کرده اند. این موضوعات موجب تجمعات اعتراضی در میان مربیان پیش دبستانی و حق التدریسی در شهرهای مختلف شده است.

نظرات