خداوندی که به شباهت ما درآمد تا ناجی ما گردد

درحال حاضر، این جهان هستی «مطیع فرشتگان» می باشد. بعضی از این فرشتگان خوب و به نوبۀ خود مطیع اراده خدا هستند ولی گروه دیگری از فرشتگان برعلیه خدا تمرد ورزیده اند و در دام شرارت اسیر گردیده اند (دانیال ۱۰: ۲۰-۲۱ ؛ ۱۲: ۱ ؛ یوحنا ۱۶: ۱۱ ؛ افسسیان ۶: ۱۲). ولی خدا عالم آینده ای را که ذکر آن را می کنیم مطیع فرشتگان نساخت، چرا که آن جهان کاملاً مطیع عیسی مسیح خواهد بود. آن عالم آینده، همان ملکوت خدا می باشد که درآن مسیح بر دست راست خدای پدر خواهد نشست و در آن ملکوت تا به ابد سلطنت خواهد نمود به یک معنا، ملکوت خدا از زمان تولد عیسی مسیح شروع گردید (متی ۱۲: ۲۸ ؛ لوقا ۱۷: ۲۰-۲۱) ولی پس از آنکه مسیح مجددا به جهان باز آید، ا ین عالم به طور کامل تحت سلطۀ او قرار خواهد گرفت.
هرچند که عیسی مسیح، پسرخدا و برتر از جمیع فرشتگان است، ولی خدا او را از فرشتگان اندکی پست تر قرار داد . زمانی که عیسی مسیح برای اولین بار به جهان خاکی پا نهاد، مانند یک انسان عادی (که از فرشتگان پست تر می باشد) به میان ما آمد. ولی پس ازآن خدا، با برخیزاندن او از مردگان تاج جلال و اکرام را برسراو نهاد. و همچنین خدا او را برهمه اعمال دستهای خود گماشت و همه چیز را زیر پایهای او نهاد (افسسیان ۱: ۲۰-۲۲ ؛ عبرانیان ۱: ۱۳).  تمامی کسانی که به عیسی مسیح ایمان آورده اند در ردیف مخاطبین این مزمور قرار دارند. زیرا که خدا جلال و اکرام را به خاطر ایمان به عیسی مسیح به ما بخشیده است. یک حقیقت مهم وجود دارد  که مسیح هم اکنون صاحب تمامی قوت و قدرت درجهان می باشد. عیسی مسیح هم اکنون بردست راست خدای پدر نشسته است اینکه همه چیز تحت تسلط و قدرت او قرار دارد. ولی در عین حال می بینیم که شیطان و نیروهای روحانی شریر درجهان وجود دارند هنوز گناه در زندگی ما و در اطراف ما وجود دارد. علت این است که هر چند مسیح بر شیطان پیروز شده است. اما هنوز اجازه می دهد که شیطان و یارانش در این عالم فعالیت کنند. زمانی که مسیح بار دیگر به این جهان آید، شیطان به طور کامل نابود خواهد شد. با وجود این می بینیم که درحال حاضر علیرغم وجود شرارت و گناه در این جهان، مسیح براین عالم سلطنت می کند. زیرا مادامی که همۀ دشمنان را زیر پایهای خود ننهد، می باید او سلطنت بنماید (اول قرنتیان ۱۵: ۲۵). تنها زمانی که تمامی دشمنان مسیح زیر پایهای او قرار گرفتند است که عیسی مسیح ملکوت را به خدا و پدر خواهد سپرد (اول قرنتیان ۱۵: ۲۴).
کلام خدا در عبرانیان می گوید: اما او را که اندکی از فرشتگان کمتر شد می بینیم، یعنی عیسی را که به زحمت موت تاج جلال و اکرام بر سروی نهاده شد تا به فیض خدا برای همه ذائقۀ موت را بچشد. خدای پدر، تاج جلال را به پسر محبوب خود عیسی مسیح بخشید (فیلیپیان ۲: ۸-۹) عیسی آمد تا برای همه ذائقۀ موت را بچشد. او آمد تا با خون خود بهای گناهان انسانها را پرداخت کند. عیسی به جای ما مرد. او به عوض ما ذائقۀ موت را چشید. پس به خاطر اینکه عیسی مطیع اراده پدر آسمانی خود بود و تا به مرگ برصلیب فروتن شد و جان خود را بر صلیب فدا نمود، خدا نیز او را از مردگان برخیزانید و تاج جلال و اکرام را به او بخشید. عیسی مسیح نه تنها ما را نجات داد، بلکه او رئیس نجات ما نیز می باشد. او با زحمات و مرگ خود نجات را برای ما به ارمغان آورد وبه خاطر مرگ ورستاخیز خود، فرزندان بسیار را وارد جلال یعنی نجات و مشارکت با خدا گرداند عیسی پیشوا و رئیس ما در طریق نجات است. او راه نجات را به ما نمایان ساخت. از آنجا که او برای ما خود را فدا کرد، ما اینک به وسیلۀ ایمان به او نجات خواهیم یافت و صاحب جلال خواهیم شد.   
عیسی مسیح مقدس کننده ما انسانها است. او ما را به وسیلۀ خون پاک خود طاهر و مقدس می سازد (عبرانیان ۱۰:۱۰). به وسیلۀ ایمان به او فرزند خدا خواهیم شد (یوحنا ۱: ۱۲). زمانی که ما فرزندان خدا شدیم، طبعاً برادران و خواهران عیسی مسیح و اعضای یک خانواده روحانی خواهیم بود. از این سبب است که او عار ندارد که ایشان (ما) را برادر بخواند (رومیان ۸: ۲۹). اگر ما از نام مسیح و نجات او عار نداشته باشیم، او نیز از ما عار نخواهد داشت ولی اگر درمقابل دیگران از ایمان مسیحی خود خجل باشیم، او نیز ما را انکار خواهد نمود (متی ۱۰: ۳۲-۳۳). در مزمور ۲۲: ۲۲، عیسی از طریق داود پادشاه با ما سخن می گوید. او ما را خطاب کرده می فرماید: اسم تو (خدای پدر) را به براردان خود اعلام می کنم. پس می بینیم که عیسی مسیح ما ایمانداران را برادران و خواهران خود می نامد. عیسی مسیح از زبان نبی خویش اشعیاء نیز با ما سخن گفته، می فرماید: من بر وی (خدای پدر) توکل خواهم نمود. عیسی مسیح تا لحظۀ آخر، حتی زمانی که برروی صلیب جان می سپرد، به خدای پدر، امید و توکل داشت و خدا از این طریق به ما تعلیم می دهد که ما هم همچون مسیح بر پدر آسمانی امید و توکل داشته باشیم. او می دانست که خدا او را از مردگان قیام خواهد داد. اینک عیسی زنده و قیام کرده در حق ما می فرماید: اینک من و فرزندانی که خدا به من عطا فرمود یعنی ایمانداران را مشاهده کنید. ما ایمانداران برادران و خواهران عیسی هستیم و او ما را برای شراکت در جلال خود آماده می کند .   
فرزندان خدا، یعنی آنانی که به عیسی مسیح ایمان آورده اند درخون و جسم هستند به عبارت دیگر، ما انسانها از خون و جسم ساخته شده ایم به همین دلیل بود که مسیح به خاطر اینکه ما را نجات دهد، مجبور شد که درخون و جسم ما شراکت حاصل نماید. او برای نجات دادن ما، انسان شد و خون و جسم پوشید. او انسان شد وبرای گناهان ما انسانها مصلوب گردید تا بوساطت موت، صاحب قدرت موت یعنی ابلیس را تباه سازد (دوم تیموتائوس ۱: ۱۰ ؛ مکاشفه ۱: ۱۸). از آنجا که روز اول این شیطان بود که انسانها را به گناه و تباهی کشانید؛ او صاحب قدرت موت می باشد، زیرا که مزد گناه موت است (رومیان ۶: ۲۳). پس زمانی که عیسی مسیح به میان ما آمد و مُرد و از میان مردگان قیام نمود، ما نیز مطمئن خواهیم شد که به وسیلۀ ایمان به عیسی مسیح، می توانیم در رستاخیز او شراکت بیابیم (دوم قرنتیان ۴: ۴). مرگ و ترس از مرگ دیگر هیچ قدرتی ندارد (اول قرنتیان ۱۵: ۵۵، ۵۷). اینک عیسی مسیح آنانی را که از ترس موت، تمام عمر خود گرفتار بندگی می بودند، آزاد گرداند .چرا ما دیگر از مرگ ترسی به دل راه نمیدهیم؟ زیرا برای ایمانداران به عیسی مسیح، مرگ دری است که به آزادی و جلال و حیات جاودانی گشوده می شود. حال آنکه، برای کسانی که به مسیح ایمان ندارند، موت دروازه ای است به سوی نیستی و عذاب جاودانی درجهنم.
عیسی برای نجات فرشتگان به این عالم پا نگذاشت. بلکه او به این جهان آمد تا ما انسانها را نجات بخشید. اینک این سؤال مطرح می شود که این نجات شامل حال چه کسانی خواهد شد؟ عیسی مسیح به جهت نجات نسل ابراهیم به این جهان آمد. در اینجا، منظور نویسنده از نسل ابراهیم، فرزندان جسمانی او (قوم یهود) نیست، بکله مقصود او از نسل ابراهیم کسانی است که مانند ابراهیم ایمان آورده باشند. زیرا هر که به عیسی مسیح ایمان آورد، فرزند روحانی ابراهیم محسوب خواهد گردید (غلاطیان ۳: ۷، ۹، ۲۹).عیسی مسیح به منظور آنکه کفاره گناهان ما بشود، انسان شد، او مشابه برادران خود شد تا ایشان را نجات دهد. تنها فرق عیسی با ما این است که هرگز گناه نکرد (عبرانیان ۴: ۱۵). هرسال در روز مشخصی، کاهن اعظم برای رفع گناهان قوم بنی اسرائیل، حیوانی قربانی می کرد. هر سال رئیس کاهنان به عنوان نمایندۀ قوم پس از ذبح کردن حیوان قربانی، به حضور خدا وارد می شد و برای قوم بنی اسرائیل از خدا طلب آمرزش می نمود. رئیس کاهنان لازم بود فردی از افراد قوم باشد تا بتواند به عنوان نمایندۀ آنها به حضور خدا وارد شود، به همین ترتیب هم عیسی مسیح لازم بود ابتدا انسان می شد تا بتواند کفارۀ گناهان قوم را بکند. زیرا فقط یک نفر انسان می تواند نماینده انسان دیگر باشد.
عیسی رئیس کهنه ای کریم و امین بود. او رئیس کهنه ای کامل و پاک و بی گناه بود. به هیمن دلیل بود که می توانست بدون هیچ مانعی به نزد خدا رفته، به خاطر ما شفاعت کند. او انسان کامل و کاهنی کریم و رحیم بود. او همدرد ضعفهای ما شده بود (عبرانیان ۴: ۱۵). عیسی بره یا قوچ و بزی قربانی نکرد بلکه قربانی او به جهت گناهان ما، جان خودش بود. او با خون خود یک قربانی کامل و پاک و بی ملامت را به پدر تقدیم نمود. و از آنجا که قربانی او بهترین و کامل ترین قربانی بود، خدای پدر آن را به طور کامل قبول نمود و بدین ترتیب بود که او توانست که با خون خود یک قربانی کامل و کفارۀ گناهان ما شود (رومیان ۳: ۲۴-۲۵). کسانی که خود رنج دیده باشند، قدرت تسلی دادن و کمک کردن و ابراز همدردی با افراد رنجیده را دارا می باشند. پس اگر امروز رنج می بریم و در سختی و زحمت قرار داریم، به یاد داشته باشیم که عیسی مسیح شریک دردهای ماست. او امروز با ماست و ما را در زحمات و رنجهای ما یاری خواهد داد. او به ما کمک میکند که سختیها را تحمل کنیم و استقامت به خرج دهیم. او ما را یاری خواهد کرد و به ما آرامش و سلامتی روحانی و خوشی درونی عطا خواهد نمود (دوم قرنتیان ۱: ۳-۵).
پس متوجه می شویم که عیسی مسیح از هر نظر نجات دهنده و رئیس کهنه کامل می باشد. او میان ما و خدا صلح و سلامتی برقرار کرد (رومیان ۵: ۱) و گناهان ما را با خون خود کفاره نمود. به خاطر این کار عظیم اوست که ما با خدا آشتی داده شده ایم و در نظر او عادل کرده شده ایم (رومیان ۳: ۲۴). ولی کار عظیم مسیح به اینها منحصر نمی شود! از انجا که عیسی مسیح  وسوسه  شد و زحمت کشید و بی گناه ماند، اینک او قدرت دارد که ما را در وسوسه ها و سختی هایمان یاری دهد. پس بیایید این منجی عظیم و محبوب و رحیم و کریم خود را با تمام دل و جان و قدرت خود حمد و سپاس گفته او را محبّت و ستایش کنیم و با ایمان به این شاهکار پدر آسمانی برای رهایی ما از چنگال شیطان و روحهای خدمتگذار او ، روزانه با عیسی مسیح راه رویم و در او زیست کنیم . آمین

نظرات