ممنوعیت فعالیت حزب احیای اسلامی تاجیکستان از طرف دادگستری آن کشور

وزارت دادگستری تاجیکستان اعلام کرد حزب “احیای اسلامی” تا ده روز دیگر فرصت دارد تا فعالیت های خود در این کشور را متوقف کند.
download 
 دادستانی گفت که حزب احیای اسلامی تاجیکستان با افراط گرایان ارنباط دارد و یکی از نمایندگان آن عضو یک گروهک مسلح و مخالف نیروهای دولتی در خاروغ می باشد.
به گفته دادستانی، برخی از اعضای حزب احیای اسلامی تاجیکستان اعضای سازمان های افراطی مانند “حزب التحریر” و “جنبش اسلامی ازبکستان” نیز می باشند (فعالیت هر دو سازمان های مذکور در تاجیکستان ممنوع شده است). گزارش شده است که این افراد “مرتکب جرائم علیه نظم قانون اساسی این کشور شدند.”
همچنین بنا بر تصمیم وزارت دادگستری تاجیکستان، این حزب به اندازه کافی عضو ندارد تا به صورت یک حزب رسمی فعالیت کند.
اعلام این موضوع یک روز پس آن انجام شد که رهبران حزب احیای اسلامی به خبرنگاران در شهر دوشنبه گفتند که این حزب علیرغم موانعی که دولت ایجاد می کند، به کار خود ادامه خواهد داد.
حزب احیای اسلامی، که تنها حزب قانونی اسلامی در آسیای میانه است،‌ در ۱۵ سال اخیر همواره در پارلمان تاجیکستان نماینده داشته اما در انتخابات اخیر که بهار امسال انجام شد شکست خورد و مقام های انتخاباتی را به تقلب محکوم کرد. این حزب در جنگ داخلی بین سالهای ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۷ که دهها هزار کشته برجا گذاشت نقشی مهم ایفا کرد.
دادستانی به طور خاص به وقایع اخیر در خاروغ اشاره کرد. در آنجا یک عملیات ویژه نظامی علیه گروهک های مسلح غیر قانونی انجام گرفت. به گفته مقامات کشور، کرم خدایف، رئیس شعبه محلی حزب احیای اسلامی تاجیکستان در درگیری مسلحانه در کنار شبه نظامیان مبارزه کرد و سپس توسط پلیس دستگیر شد.

نظرات