امید علی_شناس‬ ،محرومیت‬ از ‫‏ملاقات‬ حضوری و تبدیل قرار ‫‏بازداشت‬ به ‏وثیقه‬

 امید علی شناس ، فعال ‫#‏حقوق_کودک‬ که به ده سال ‫#‏حبس‬ ‫#‏محکوم‬ شده است، طی چهار ماه گذشته از ملاقات حضوری محروم و تنها تماس وی با خانواده اش محدود به ملاقات کابینی بوده است.

به گزارش کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی، علیرغم گذشت بیش از یازده ماه از بازداشت این فعال حقوق کودک، مسئولین قضایی همچنان از تبدیل قرار بازداشت به وثیقه خودداری می کنند.

‫#‏سیمین_عیوض_زاده‬ مادر امید علی شناس در این رابطه می گوید: “ما بارها برای تبدیل قرار بازداشت به وثیقه درخواست کردیم، در مرحله ی دادگاه می گفتند باید ‫#‏دادسرا‬ این کار را انجام می داد و حالا که پرونده در ‫#‏دادگاه_تجدید_نظر‬ است می گویند باید دادگاه بدوی این کار را انجام می داد و به همین شکل و کاملا غیرقانونی امید را در بازداشت نگه داشته اند.”

به گفته وی در ماههای گذشته مسئولین ‫#‏زندان_اوین‬ گفته اند که برای ملاقات حضوری، ‫#‏زندانی‬ ملزم به پوشیدن لباس زندان معروف به سیم خاردار است و چون امید علی شناس از پوشیدن این لباس ‫#‏امتناع‬ می کند، طی چهار ماه گذشته از ملاقات حضوری محروم بوده است.

ده سال زندان حکمی است که به اتهام اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی و توهین به رهبری برای امید علی شناس صادر شده است.مادر این فعال حقوق کودک پیشتر در مصاحبه ای می گوید: ما انتظار چنین حکمی را به هیچ عنوان نداشتیم، هرکجای دنیا بود به پسر من مدال می دادند اما اینجا ۱۰ سال زندان داده اند، ما اصلا این حکم را قبول نداریم و تنها امیدمان به دادگاه تجدیدنظر است که این حکم نقض شود.

امید علی شناس از ۱۳ شهریور ماه در بازداشت به سر می برد و هم پرونده ای آتنا دائمی، آسو رستمی، علی نوری و آتنا فرقدانی است

باز پیشتر سیمین عیوض زاده درباره فعالیت های فرزندش توضیح می دهد: کار امید فعالیت برای حقوق کودکان کار بوده، حتی عکس های او را در سایت ها ببینیدمشخص است که درباره کودکان کار فعالیت می کند. با چند نفر از دوستان اش از جمله آتنا دائمی برای حقوق کودکان کار فعالیت می کرد البته با خانواده هایی که فرزندان شان کشته یا اعدام شده اند هم دیدار می کرد. یک اعلامیه هم تنظیم کرده بودند که حکم اعدام یک زندانی سیاسی را متوقف کنید. هیچ چیز توهین آمیزی هم نداشته. اینها همه کارهایی است که امید کرده و حالا ۱۰ سال زندان داده اند. واقعا می گویم، برای کاری که امید کرده باید به او جایزه بدهند، هر جای دنیا بود به او مدال می دادند اما اینجا ۱۰ سال زندان داده اند. حتی تجمع کوبانی جلوی سازمان ملل را در دادنامه امید آورده اند، اتهام او این است که رفته جلوی ‫#‏سازمان_ملل‬ و به کشتار ‫#‏مردم_کوبانی‬ اعتراض کرده. به چنین شخصی با این احساس مسئولیت باید جایزه بدهند نه زندان.
امید على شناس، ١٣ شهریور سال گذشته بازداشت و به بند دو-الف سپاه پاسداران منتقل شد و علی‌‌رغم صدور قرار وثیقه ١٠٠میلیون تومانی، دادگاه بدوی و قبلا دادسرا به دلایل نامعلومی از پذیرش وثیقه خودداری کردند و به گفته مادرش، هنوز هم یکی از مطالبات آنان این است که تا قطعی شدن حکم، با آزادی وی به قید وثیقه صادره موافقت کنند.

قابل ذکر است دادگاه وی به همراه سه فعال مدنی دیگر، در کمتر از از پانزده دقیقه، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست ‫#‏قاضی_مقیسه‬ برگزار شد و مجموعا به ۳۸ سال زندان محکوم شدند.
امید علی شناس هم اینک در دوازدهمین ماه بازداشت موقت در ‫#‏بند_هشت_زندان‬ اوین منتظر نتیجه دادگاه تجدید نظر است، بند هشت بدترین بند زندان اوین و تبعیدگاه جدید زندانیان سیاسی اوین توصیف شده است.

نظرات