ممانعت دادستان تهران از آزادی بهاره هدایت با اجرای محکومیت حبس تعلیقی

تقاطع: دادستان تهران با اجرای حکم دو سال حبس تعلیقی بهاره هدایت در ارتباط با پرونده‌ی ۹ سال قبل او، از آزادی وی پس از تحمل پنج سال و نیم زندان جلوگیری کرد.
 
خانم هدایت در نامه‌ای خطاب به همسرش نوشته که روز ۳۱ مردادماه او را از بند زنان به شعبه‌ی اجرای احکام زندان اوین احضار کرده و از یک سو به وی گفته‌اند حکم آزادی‌اش صادر شده است و از سوی دیگر، اجرای حکم دو سال حبس تعلیقی را به او ابلاغ کرده‌اند.
بدین ترتیب این فعال پیشین دانشجویی با وجود سپری کردن بیش از ۵ سال و نیم حبس، باید دو سال دیگر در زندان بماند.
 
بهاره هدایت، روز دهم دی ماه ۱۳۸۸ و چند روز پس از اعتراضات خونین “روز عاشورا” در آن سال بازداشت شد و بعدها به اتهام‌های “توهین به رهبر و رییس جمهوری اسلامی”، “اقدام علیه امنیت ملی” و “نشر اکاذیب” به ۷ سال و نیم زندان محکوم گردید. او هم‌چنین در پرونده‌ی دیگری، به دلیل نامه‌نگاری‌هایش از داخل زندان، به شش ماه حبس محکوم شد تا مجموع محکومیتش به ۸ سال زندان افزایش یابد.
با این وجود، بعد از اجرایی شدن قانون جدید مجازات اسلامی در اردیهبشت‌ماه ۱۳۹۲، و با استناد به ماده ۱۳۴ این قانون مبنی بر تجمیع مجازات‌ها، این امکان برای زندانیان سیاسی و عقیدتی به وجود آمد تا با اعمال این ماده در پرونده‌ی خود، با کاهش محکومیت و آزادی مواجه شوند.
 
بر اساس این ماده، اگر فردی در ارتباط با چند اتهام محکوم شده باشد، تنها محکومیتی که به اتهام سنگین‌تر او مربوط می‌شود، قابلیت اجرایی دارد. قانونی که اگرچه با تاخیر در پرونده‌ی بهاره هدایت اعمال شده اما با توجه به اجرای محکومیت تعلیقی او، به آزادی‌اش منجر نشده است.
 
این زندانی سیاسی پیش‌تر در میانه‌های مرداد، در نامه‌ای دیگر نوشته بود که قصد دارد در اعتراض به تداوم حبسش، به عنوان “آخرین راه‌کار” به اعتصاب غذا متوسل شود.

نظرات