مشعل آزادی وطن در دستان زنان سرزمینم هست




عزیزان دربندمان را آزاد کنید
آتنا فرقدانی
آتنا فرقدانی، نقاش و فعال مدنی، به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس محکوم شد. شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی آتنا فرقدانی، نقاش و فعال حقوق مدنی و حقوق کودک را با سه اتهام به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس محکوم کرد.
اتهام‌های آتنا فرقدانی "اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی"، "فعالیت تبلیغی علیه نظام" و "توهین به رهبری، رئیس جمهور، نمایندگان مجلس و ماموران بند ۲-الف سپاه در حین بازجویی‌اش" عنوان شده است.بر پایه ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی جدید اگر قاضی برای هر جرم حکم مجازات مستقلی را صادر کند، تنها شدیدترین مجازات باید اجرا شود.از مستنداتی که در دادگاه برای محکوم کردن آتنا فرقدانی ارائه شده، به اشتراک گذاشتن کاریکاتوری از نمایندگان مجلس ایران در فیس‌بوک بوده که به شکل حیوان تصویر شده‌اند. همچنین "نوشته‌های انتقادی" آتنا فرقدانی در فیس‌بوک و ملاقات او با خانواده‌های زندانیان سیاسی و کشته‌شدگان در زندان کهریزک از شواهد مطرح شده برای محکوم کردن او بوده است.
آتنا فرقدانی در شهریور ۱۳۹۳ توسط ماموران امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و به بند ۲-الف سپاه پاسداران در زندان اوین منتقل شد. او دو ماه در بازداشت بود و از این دو ماه بیست روز را در سلول انفرادی گذراند. او در طول بازداشت از داشتن وکیل و دیدار با خانواده خود محروم بود. او همچنین در زندان متوجه نصب دوربین در داخل دستشویی و حمام شده بود و به گفته خود مورد آزار جسمی و روحی از سوی ماموران زندان قرار گرفته بود.
خانم فرقدانی در آبان ماه ۱۳۹۳ با قرار وثیقه تا زمان حکم دادگاه آزاد شد. فرقدانی پس از آزادی اقدام به نوشتن نامه به مسئولان مختلف جمهوری اسلامی برای احقاق حقوق خود کرد و پس از عدم دریافت پاسخ از سوی آنان، در ویدئویی که در فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای یافت به شرح خشونت ماموران زن بند ۲-الف سپاه علیه خود پرداخت.
چند روز پس از انتشار این ویدئو، قاضی صلواتی در تاریخ ۷ دی ۱۳۹۳ در تماسی تلفنی از این فعال مدنی خواست در دادگاه حضور یابد. آتنا فرقدانی در تاریخ ۲۰ دی ماه در دادگاه انقلاب حضور یافت و در آنجا بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شد. به گفته پدر این فعال مدنی، در دادگاه انقلاب دخترش را جلوی چشم او و همسرش کتک زده بودند. این نقاش و فعال حقوق کودکان که در زندان اوین به سر می برد، از سوی دادگاه شعبه ۱۵ انقلاب به ریاست “قاضی صلواتی” به تحمل ۱۲ سال و ۹ ماه حبس محکوم شد.
نرگس محمدی
نرگس محمدی فعال حقوق بشر، روزنامه نگار، زندانی سیاسی و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر و رییس هیئت اجرایی شورای صلح ایران، آخرین بار در پانزدهم اردیبهشت ماه سال جاری پس از بار‌ها تهدید و احضار، با مراجعه نیروهای امنیتی به منزل شخصی اش بازداشت و برای سپری کردن محکومیت شش ساله راهی زندان اوین شد.تقی رحمانی همسر وی با اشاره به وضعیت جسمی این فعال مدنی زندانی مسئولیت عواقب نگهداری وی در زندان را به مسئولین گوشزد کرد.
آتنا دائمی
آتنا دائمی فعال مدنی زندانی در اوین از وضعیت نامساعد جسمی رنج می برد و مشکوک به ابتلا به بیماری MS است.یک منبع آگاه در مورد وضعیت جسمانی این فعال مدنی زندانی با ذکر این نکته که ” ایشان را سالم به زندان بردند و این بیماری ها در زندان برای ایشان پیش آمد” به هرانا گفت که آتنا دائمی “هیچ وقت در زندان حالش خوب نبوده” و در هر بار مراجعه خانواده زندانی برای ملاقات با او ” در مورد یکی از بیماری هایش با خانواده صحبت کرده است.همین منبع مطلع با اشاره به روحیه نامناسب این فعال مدنی در زندان گفت که پس از انتشار تصاویر مربوط به اعزام پیشین ایشان به بیمارستان در رسانه ها، امکان اعزام این فعال مدنی به بیمارستان متوقف شد و مسئولین امنیتی به او و خانواده اش اعلام کرده اند که ” شما در “خط قرمز” هستید و نمی گذاریم. ما برای اعزام ایشان به بیرون نامه و اجازه ای نمی دهیم.”
آتنا دائمی ۲۷ ساله، بیست و نهم مهرماه سال ۹۳ بازداشت و ۵۷ روز در سلول انفرادی و تحت بازجویی بود، وی به دلیل فعالیت های مدنی مسالمت آمیز، به اتهام تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، توهین به رهبری، توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و اختفای ادله جرم، به ۱۴ سال زندان محکوم شد. این حکم برای تجدیدنظر به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر ارسال شده و تا لحظه تنظیم این گزارش نتیجه ای سوی این دادگاه اعلام نشده است.
بهاره هدایت
بهاره هدایت علیرغم لازم الاجرا شدن قانون مجازات جدید و به خصوص ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، غیرقانونی است و او می بایست آزاد شود.با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ادامه بازداشت بهاره هدایت غیرقانونی است و این زندانی سیاسی و فعال دانشجویی می بایست هرچه سریعتر آزاد شود.دو سال حکم تعلیقی بهاره هدایت، قدیمی ترین زندانی سیاسی سبز محبوس در بند نسوان زندان اوین، ۴ روز پس از اعمال ماده ۱۳۴، اجرا شد، تا وی پس از ۵ سال و نیم حبس، برای دو سال دیگر در زندان بماند.
لازم به ذکر است که پیشتر مسئول اجرای احکام، نصیرپور اعلام کرده بود که حکم بهاره هدایت از نظر اجرای احکام پایان یافته است.بهاره هدایت که متولد سال ۱۳۶۰ فعال دانشجویی دانشگاه تهران و جنبش زنان، عضو شورای مرکزی و سخنگوی دفتر تحکیم وحدت بوده است، در دی ماه سال ۸۸ بازداشت و پس از ماه ها انفرادی و بازجویی در اردیبهشت ماه ۱۳۸۹، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، به اتهام “اجتماع و تبانی علیه نظام “، “توهین به رهبری” و “توهین به رئیس‌جمهوری و تبلیغ علیه نظام” به ۷ سال و نیم زندان محکوم شد.دادگاه انقلاب هم‌چنین حکم دو سال حبس تعلیقی بهاره هدایت به اتهام “اقدام علیه امنیت از طریق برگزاری تجمع ۲۲ خرداد سال ۸۵” نیز به اجرا درآورد و وی در مجموع به ٩ سال و نیم حبس محکوم شد که شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران در مرداد ۱۳۸۹، این حکم را عینا تایید کرد.
مریم اکبری منفرد
زندانی سیاسی مریم اکبری منفرد همچنان و پس از شش سال زندان از حق رسیدگی پزشکی و مرخصی محروم است.مریم اکبری منفرد، زندانی سیاسی و از شهروندان معترض به نتیجه انتخابات در سال ۸۸، پس از شش سال از بازداشت و زندان همچنان از حق مرخصی و حق رسیدگی پزشکی محروم است.جعفری همسر این زندانی سیاسی در ارتباط با وضعیت جسمانی او گفت: “خوب نیست مریض است.” او در ارتباط با همکاری دستگاه قضایی برای رسیدگی به وضعیت پزشکی همسرش ادامه داد: “میخواهم از دادستانی وقت دکتر بگیرم. ما را اذیت می کنند. ”مریم اکبری منفرد دارای سه فرزند دختر است. همسر این زندانی سیاسی در این ارتباط با هرانا گفت: “سه تا دختر بچه دارد. بچه کوچک من ۴ ساله بود که مادرش بازداشت شد و در حال حاضر ده ساله است. بچه بزرگ من می بیند که دیگر بچه ها مادر دارند. خدا شاهد است که دو ساعت التماس کردیم که قانع شده اند تنها برای دو ساعت چون فرزند من کنکور داشت بتواند با مادرش صحبت کند.”
مریم اکبری منفرد که در دی ماه سال ۱۳۸۸ و پس از حوادث عاشورای ۸۸ بازداشت شد، در ۱۱ خرداد ۱۳۸۹ و توسط صلواتی، قاضی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. اتهام این زندانی سیاسی محاربه از طریق عضویت در سازمان مجاهدین خلق ایران است. اتهامی که او بارها آن را رد کرده است.برادر کوچک او و خواهر دیگرش نیز در سال ۶۷ و موج اعدام زندانیان سیاسی در تابستان آن سال اعدام شدند. اکبری منفرد پیشتر در نامه ای به احمد شهید از قول قاضی صلواتی خطاب به خود گفته بود که: “تو جور خواهر و برادرهایت را می کشی.”
زینب جلالیان
زینب جلالیان، زندانی سیاسی در وضعیتی هشتمین سال زندان خود را سپری میکند که در این هشت سال از مرخصی محروم بوده و از بیماری های مزمن رنج می برد.زینب جلالیان که از سال ۱۳۸۶ و به اتهام محاربه بازداشت شد، در وضعیت بلاتکلیف و بدون مرخصی به سر می برد و با بیماری های بسیاری دست به گریبان است.زینب جلالیان که متولد ۱۳۶۱ در شهرستان ماکوست، در ابتدا به اعدام و سپس بر اساس اعلام رسانه ها به حبس ابد محکوم شد. اما تا لحظه تنظیم این گزارش هیچ حکمی به او ابلاغ نشده و ایشان در وضعیت بلاتکلیف در زندان خوی به سر می برند. ضمن اعلام این نکته که زینب جلالیان در هشت سال گذشته از مرخصی محروم بوده است گفت که ایشان مبتلا به ” مشکل چشم و مشکل روده” است که ” که بصورت مزمن در آمده است و هیچ درمانی برای آن صورت نگرفته است.”
این منبع مطلع همچنین در پاسخ این سوال که آیا ایشان در حال حاضر بینایی دارند یا خیر گفت که ” چشم بینایی دارد اما اگر علاج نشود ممکن است منجر به کوری یا عفونت های خطرناک شود.”
زینب جلالیان در سال ۸۶ از سوی مأموران اداره اطلاعات کرمانشاه دستگیر شد و به اتهام ارتباط با احزاب کردی در دادگاه انقلاب ابتدا به اعدام و سپس به حبس ابد محکوم شد. این زندانی سیاسی در سالهای گذشته به شدت تحت فشار قرار داشته است و بار‌ها در اعتراض به وضعیت خود دست به اعتصاب غذا زده است.
فریبا کمال آبادی
فریبا کمال آبادی یکی از رهبران جامعه بهایی ایران که به «یاران ایران» معروف هستند، ۷ سال پیش به بیست سال زندان محکوم شده است.او پیش از این دورۀ زندان، دو بار دستگیر و به ترتیب به مدت یک و دو ماه محبوس بود. وی در تمامی دوران زندان به طور داوطلبانه در خدمت جامعۀ بهائی بود.خانم کمال آبادی هم اکنون در بند نسوان زندان اوین محبوس است.وی تا کنون به مرخصی نیامده است.
ناهید گرجی
ناهید گرجی فعال اینترنتی که در19 مهرماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی در منزل بازداشت شد ،همچنان نزدیک به یازده ماه در بی خبری مطلق در بازداشت به سر می برد.
این فعال اینترنتی از دی ماه سال گذشته ممنوع الملاقات و تلفن بوده است که موجب نگرانی از وضعیت ناهید گرجی را ایجاد کرده است.
در هفدهم آذر ماه سال گذشته، هشت تن از نمایندگان پارلمان اروپا با انتشار یک نامه مشترک به فدریکا موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی، نسبت به بازداشت ناهید گرجی ابراز نگرانی کردند و از وی خواستند تا نگرانی‌های آنان در مورد این فعال مدنی را با دولت ایران در میان بگذارد و آزادی خانم گرجی را از آنان خواستار شود.

نظرات