آنجلینا جولی دخترش را به کمپ پناهندگان سوری در لبنان و ترکیه برد




Angelina-Jolie-Hala-12-year-old-Syrian-Refugee
تقاطع: آنجلینا جولی، بازیگر سرشناس امریکایی که در نقش “سفیر ویژه کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد” فعالیت می‌کند، در روزهای گذشته یک بار دیگر با سفر به منطقه خاورمیانه، از کمپ‌های آوارگان سوری و عراقی در ترکیه و اردن و لبنان بازدید کرده است.
او در این سفر که به بهانه‌ی “روز جهانی پناهندگان” (۲۰ ژوئن-۳۰ خرداد) انجام داده، دختر ۹ ساله‌اش، شیلو را نیز به همراه داشت تا از نزدیک، زندگی آوارگان هم‌ سن و سالش را ببیند.
یکی از پناهندگان سوری، دختری ۱۲ ساله به نام هَلا است که آنجلینا در سفر سال گذشته‌‌اش به اردوگاه وادی‌البقاع در لبنان با او آشنا شد. این دختر که والدین خود را از دست داده، در حال حاضر سرپرستی پنج برادر و خواهرش را بر عهده دارد.
“آنجلینا جولی” در این ارتباط به مجله‌ی “پیپل” می‌گوید: «شیلو کاملا می‌داند که من چقدر به خانواده‌های پناهنده اهمیت می‌دهم و از چند سال قبل، از من می‌خواست که در ماموریت‌هایم همراهم بیاید و با آن‌ها دیدار کند. بعد از سفر سال قبلم به لبنان، او درباره‌ی هلا شنید و خواست که او و برادران و خواهرانش را ببیند.»
وی ادامه می‌دهد: «ملاقات آن‌ها فوق‌العاده بود. آن‌ها با هم بازی کردند و دوست شدند. خیلی از آوارگان، کودک هستند. من اغلب از زبان آن‌ها می‌شنوم که دردناک‌ترین مساله برای‌شان این نیست که خانه‌های‌شان را ترک کرده‌اند؛ بلکه این است که دوستان‌شان را از دست داده‌اند.»
این بازیگر و فعال اجتماعی ۴۰ ساله، حس دخترش بعد از این دیدار را نیر این‌گونه توصیف می‌کند: «از زمانی که آن‌ها را ترک کردیم، شیلو سوال‌های زیادی پرسیده است. البته که توضیح تمام حقایق تلخ جنگ و آوارگی برایش سخت است. او گفت که احساس ناراحتی می‌کند اما در عین حال خوشحال است که به این سفر آمده و مشتاق است که دفعه‌ی بعد هم، همراهم بیاید.»
از سوی دیگر، “هلَا” نیز در خصوص دیدار دوباره با آنجلینا جولی به «الشرق الأوسط» گفته: «این بار مخصوصاً برای این آمده بود تا دخترش را با من و شرایط اجتماعی‌ام آشنا کند و ببیند که چگونه خانواده‌ام را سرپرستی می‌کنم. او به ما گفت شما مثل فرزندان من هستید.»
گفتنی است بر اساس اعلام “کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد”، بیش از نیمی از ۱/۲ میلیون آواره‌ی ساکن در اردوگاه‌های کشور لبنان را کودکان تشکیل می‌دهند. این در حالی است که در اردوگاه‌های ترکیه، اردن، و شمال عراق نیز وضعیت تقریبا مشابهی برقرار است.

نظرات