مبارزه دختران اسراییلی برای حق پوشیدن شلوارک در مدرسه





برخی از معترضین به قوانین سختگیرانه مذهبی مدرسه، قصد دارند شکایتی در این زمینه تحویل کنست دهند. یکی از نمایندگان کنست اسراییل و از اعضای حزب کولانو[حزب راست میانه] در فسیبوک حمایت خود را از دانش‌آموزان معترض اعلام کرد.
student-israel
 فصل گرما در اسراییل نیز مانند تمامی کشورهای منطقه خاورمیانه آغاز شده است. دختران دبیرستانی هم برای فرار از گرمای طاقت‌فرسای اسراییل، مانند پسران همکلاسی خود رو به شلوارک آورده‌اند، اما برخی موسسات آموزشی چندان دل خوشی از شلوارک پوشیدن شاگردان دختر خود ندارند. بر اساس قوانین برخی از دبیرستان، پوشیدن شلوارک برای دختران ممنوع است و امکان دارد حتی با حکم اخراج از مدرسه نیز مواجه شوند.
به نقل از خبرگزاری  France24، اما دختران اسراییلی کوتاه نیامده‌اند و کارزاری اعتراضی به راه انداخته‌اند، خواسته آنها قوانین برابر است:”اگر پسرها حق دارند با شلوارک به مدرسه بیایند ما هم باید این حق را داشته باشیم”
مدارس دولتی در اسراییل قوانین مشخصی برای لباس پوشیدن دانش‌آموزان ندارند. بر اساس گفته‌های وزارت آموزش اسراییل، هر موسسه آموزشی می‌تواند بر اساس خواسته پدر و مادر دانش‌آموزان در این زمینه تصمیم بگیرد.
«معلم‌ها می‌گویند،اینگونه لباس پوشیدن شما حواس پسرها را پرت می‌کند»
نیو یکی از دانش آموران مدرسه دولتی گوئدرا است که در چهل کیلومتری تل‌آویو واقع شده است:
چند هفته‌ای است که دمای هوا به بالای ۴۵ درجه سانتی‌گراد رسیده است… کم‌کم سوال‌هایی پیرامون سیاست مدرسه در قبال لباس پوشیدن ما ایجاد شد[ممنوعیت پوشیدن شلوارک برای دخترها] پسرها حق دارند با شلوارک به مدرسه بیایند، خب چرا ما حق نداشته باشیم؟مدرسه رفتن با شلوار در این دما یک شکنجه کامل است.
روز چهارم می، نیمی از کلاس‌ها که حدود شصت دانش‌آموز دختر و پسر را شامل می‌شد یک راهپیمایی ترتیب دادند. خواسته ما این بود همه حق پوشیدن شلوارک را داشته باشند. برخورد معلم‌ها بد بود و حتی برخی از آنها به ما گفتند ما برای آنها احترامی قایل نیستیم. این اظهار نظر آنها عجیب بود چرا که در میان معلم‌ها، زنان معلمی هم هستند که خودشان با شلوارک به مدرسه می‌آیند. من فکر می‌کنم این آنها هستند که احترامی برای ما قایل نیستند.معلم‌ها به ما گفتند شما با پوشیدن اینگونه لباس‌های حواس پسرها را پرت می‌کنید.
دو دختر و یک پسر با لباسی مشابه، پسر در داخل مدرسه ایستاده و دخترها در بیرون از مدرسه هستند
البته یکی از معلم‌ها از ما حمایت می‌کند او یک خانم معلم پنجاه ساله است. اما معلم‌های جوانتر هیچ‌کدام از ما حمایت نکردند.
آنها ما را به خانه فرستادند و گفتند فردا هم به مدرسه نرویم، اما ما دست از اعتراض برنداشتیم. پس از چندین روز تلاش کردیم تا با شلوارک وارد مدرسه شویم اما هر بار این خواسته ما رد شد. من از امتحان‌ها عقب افتاده‌ام و باید امتحان‌هایم را دوباره با تاخیر بدهم.
قوانین لباس برای جوانان در سن من واقعن احمقانه است، ما از لحظه‌ای که از مدرسه خارج می‌شویم شلوارک می‌پوشیم، در خیابان افراد مذهبی به ما چپ چپ نگاه می‌کنند اما ما توجهی به آنها نداریم.
من دوستانی دارم که در یک کیبوتص [شهرک اسراییلی‌نشین] در ۱۵ کیلومتری اینجا زندگی می‌کنند. آنها می‌توانند با شلوارک به مدرسه بروند و مدرسه دولتی آنها همان قوانینی را برای لباس دخترها به اجرا می‌گذارد که برای پسرها نیز اجباری است. مدارس دولتی نباید تبعیضی بین دخترها و پسرها قایل شوند. متاسفانه برخی از مدارس از جمله مدرسه ما به شدت تحت تاثیر حامیان مالی پولدار خود قرار دارند که گاهی بسیار مذهبی هستند. سال آموزشی رو به پایان است اما ما به اعتراض خود ادامه خواهیم داد و سال بعد نیز آن را از سر خواهیم گرفت.
مسیله “دخترهای شلوارک‌پوش”این دبیرستان آنقدر مهم شد که بحث پیرامون آن به کنست[مجلس قانونگذاری اسراییل] نیز کشیده شده است.
برخی از معترضین به قوانین سختگیرانه مذهبی مدرسه، قصد دارند شکایتی در این زمینه تحویل کنست دهند. راشل آزاریان، از نمایندگان کنست اسراییل و از اعضای حزب کولانو[حزب راست میانه] در فسیبوک حمایت خود را از دانش‌آموزان معترض اعلام کرده و نوشته است:”نمی‌شود یک نسل از زنان را پرورش داد و به آنها قبولاند که بدنشان یک مشکل است. ما باید نسلی از زنان و مردان بسازیم که اعتماد به نفس دارند و خود را برابر با یکدیگر می‌بینند و به آنچه هستند و آنچه می‌کنند اطمینان دارند.”
رییس سازمان مدیران مدارس اسراییل، مناشه لوی نیز در واکنش به این حوادث عنوان کرده است:”اگر دختران حق ندارند با شلوارک به مدرسه بیاید پسران نیز نباید از این حق برخوردار باشند.

نظرات