آغاز اجرای تفکیک جنسیتی در صداوسیمای جمهوری اسلامی



معاون صدای سازمان صداوسيمای جمهوری اسلامی به تازگی بخش‌نامه‌ای مبنی بر آغاز طرح تفکيک جنسيتی به مديران شبکه‌های صدا ابلاغ کرده است.
downloadمسئولان شبکه‌های مختلف راديو ازجمله راديو ورزش، اقتصاد و جوان نيز براساس دستور صادر شده؛ کار را آغاز کرده‌اند و به اين ترتيب تمام اتاق‌هايی که مسئوليت مديريت آنها با آقايان بوده؛ از کارمند و منشی خانم تخليه شده است.
سازمان صداوسيمای جمهوری اسلامی پس از خداحافظی عزت‌لله ضرغامی از رياست اين سازمان و معرفی محمد سرافراز به عنوان رئيس جديد در پانزدهم آبان ۱۳۹۳ دستخوش تحولات اساسی شد. به اين ترتيب که نيروهای غيررسمی – برنامه‌ای و حق‌الزحمه‌ای - سازمان آرام آرام اخراج شدند و برنامه‌های توليدی و غيرزنده به‌طور جدی در دستور کار قرار گرفتند.
ترکيب و حذف شبکه‌های راديويی ازجمله راديو دانش،‌ کتاب، فصلی، صدای آشنا (شامل سه شبکه ۲۴ ساعته)، راديو خانواده و راديو گلچين ازجمله تغييرات بخش صدای سازمان صداوسيمای جمهوری اسلامی ايران در اين مدت محسوب می‌شود.طرح تفکيک جنسيتی ارگان‌ها و سازمان‌ها پس از پيروزی انقلاب اسلامی همواره مطرح بوده اما گاه به سبب نگرش‌های متفاوت در اداره نهادهای عمومی دستخوش نوسان‌هايی شده است.
اين طرح توسط مسئولان صاحب نفوذ در دولت‌ گذشته مطرح شد و بارها از طريق تريبون‌های رسمی بر ضرورت تسريع در تفکيک جنسيتی تاکيد شد.
مرضيه وحيد دستجردی (وزير بهداشت دولت دهم) ازجمله مسئولانی بود که ناتوانی از اجرايی کردن اين طرح را اعلام کرد. اين وزير که در برنامه شناسنامه سخن می‌گفت؛ در پاسخ به سوالی در همين ارتباط اظهار کرد: «ما نمی‌توانيم تفکيک جنسيتی را ايجاد کنيم و الزاما فقط به يک جنس اختصاص دهيم. اين امر در بيمارستان شهيد بهشتی قم برای اولين بار صورت گرفت و به‌صورت جدی شکست خورد.»
محسن کاظمينی (فرمانده سپاه تهران بزرگ) صبح ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ در همايش زن، جامعه، تعالی گفت:‌ آمار طلاق در بين کسانی که شاغل هستند آمار کمی نيست و اين نگران‌کننده است. نگرانی ديگری که وجود دارد اين است که اين خانواده‌ها بين يک تا دو فرزند در جامعه دارند و اين فرزندان امروز با بنيان خانواده‌ای که متلاشی شده است؛ مواجه شده و تکليف‌شان برای آينده مشخص نيست.
او افزود: چرا هنوز در ادارات و سازمان‌های ما زن و مرد بايد در کنار هم نشسته باشند وهيچ معنايی ندارد که اين افراد از صبح با يکديگر بگويند و بخندند و پرده‌های حيا را کنار بزنند. بايد در تمام سازمان‌ها ونهادها تفکيک جنسيتی رخ دهد. می‌شود که در سازمان‌ها و نهادها و مجموعه‌های دولتی و غيردولتی زنان حضور داشته باشند ودر مقابل مفاسد آن را به صفر رساند و اين شدنی است.
صديقی (خطيب نماز جمعه تهران) و سخنگوی کميسيون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در همين رابطه اظهار کرد: طرح تفکيک جنسيتی که اخيرا توسط يکی از نهادهای کشور به اجرا گذاشته است، در ادارات موفقيت‌آميز نيست. در کل در بحث مسائل جنسيتی موضوع اصلی رعايت حدود شرعی و اسلامی است و اين‌گونه تفکيک‌ها نمی‌تواند موفقيتی در اين زمينه داشته باشد.
وی با بيان اينکه اجرای اين‌گونه طرح‌ها در واقع کاری بيهوده است، اظهار داشت: به‌طور يقين در راستای اجرای اين طرح‌ها افرادی که اجراکننده آنها هستند، مقصود و مرادشان نيز برآورده نمی‌شود.
نامبرده تصريح کرد: با طرح تفکيک جنسيتی در ادارات و نهادها مشکلات موجود حل نمی‌شود بلکه تنها بايد به سالم‌سازی محيط در سازمان‌ها و نهادها اقدام شود تا بتوانيم شاهد رعايت حدود شرعی و اسلامی نيز باشيم.
به هر ترتيب طرح تفکيک جنسيتی پس از تلاش‌های وزارت بهداشت، علوم و شهرداری تهران به دستور نرگس آبروانی در معاونت صدای سازمان صداوسيما اجرايی شد. طرحی که تجربه سه دهه گذشته نشان می‌دهد نتيجه مشخصی در زمينه آنچه مسئولان از آن باعنوان - ارتقای راندمان کارمندان و امنيت روانی – ياد می‌کنند؛ نداشته است. برای مشخص شدن نتيجه اين تلاش بايد به انتظار نشست و سرانجام ابلاغيه سازمان را در عمل مشاهده کرد.

نظرات