محکومیت امید علی‌شناس به ده سال حبس


مادر امید علی‌شناس ازمحکومیت فرزندش به ۱۰ سال حبس با دو اتهام ٬اجتماع و تبانی و فعالیت تبلیغی بر ضد کشور و توهین به سیدعلی خامنه ای خبر داده است.
omid-alishenasمادر این جوان ۳۲ ساله گفت: «پس از شنیدن این حکم همگی ما در شوک هستیم. این حکم ناعادلانه و ظالمانه است. فعالیت‌های امید چیزی نبوده که به ۱۰ سال حبس ختم شود.»
سیمین عیوض‌زاده  گفت: «حکم روز ۲۳ اردبیهشت‌ماه امسال به وکیلش ابلاغ شد و چند روز پس از آن هم در زندان اوین به خود امید. در حال حاضر وکیلش لایحه اعتراضی خود را نوشته و قرار است پس از پایان تعطیلات درخواست تجدیدنظر کند. اما با این حکم بالا واقعا نگرانیم که در تجدیدنظر حکم خیلی کمتر نشود.»
خانم عیوض‌زاده هم‌چنین گفت: «همیشه به من می‌گفتند که اطلاع‌رسانی نکنید چون به نفع امید است اما نتیجه‌اش ده سال حبس برای بچه‌ام شد حالا دیگر من سکوت نمی‌کنم و از همه برای تغییر حکم سنگین فرزندم کمک می‌خواهم. من آزادی او را پس از ده ماه بازداشت می‌خواهم.»
امید علی شناس، متولد ۱۳۶۲، مهندس عمران و فعال حقوق کودکان و مدنی روز ۱۳ شهریور۱۳۹۳ در خانه‌اش توسط ماموران امنیتی دستگیر شد. او نزدیک به ۹ ماه در بند ۲- الف سپاه پاسداران در زندان اوین در بازداشت موقت بود. دادگاه او در تاریخ ۱۴ اسفندماه ۱۳۹۳ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد و روز ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ حکم به وکیلش ابلاغ شد. این زندانی جوان هم‌اکنون در بند ۸ زندان اوین به سر می‌برد.
سیمین عیوض‌زاده با اظهار این‌که حال امید پس از شنیدن حکم نامساعد است به کمپین گفت: «امید بسیار ناراحت است. اصلا انتظار چنین حکمی را نداشت. اوایل بازداشت که می‌گفتند تا یکی دو هفته دیگر آزاد می‌شود و بعد هم یک‌بار بازپرس پرونده به خود امید گفته بود که نهایت مجازاتش بین ۶ ماه تا یک‌سال حبس خواهد بود و حالا نزدیک به ده ماه بازداشت با چنین حکم سنگینی مواجه شده است.»
خانم عیوض‌زاده ادامه داد: «امید فعال حقوق کودک بود، به کودکان کار نقاشی آموزش می‌داد، نمایشگاه نقاشی برای‌شان ترتیب می‌داد و همین‌طور از چند خانواده زندانیان سیاسی و اعدامی ملاقات کرده بود بر اساس این فعالیت‌ها دستگیرش کردند. روز دستگیری ماموران هارد کامپیوتر، سی‌دی‌ها، فلاش و موبایلش را توقیف کردند و بعد بر اساس اطلاعاتی که از آن‌ها استخراج کردند اتهام‌ها را برای‌شان ساختند.»
مادر امید علی‌شناس ادامه داد: «مثلا به دلیل جوک‌هایی که در موبایلش دیده بودند اتهام توهین به رهبری برایش درست شد در حالی‌که این جوک‌ها در گوشی نصف ایرانی‌ها وجود دارد و امید هیچ عملی که باعث توهین شود نداشته است.»
خانم عیوض‌زاده با اظهار این‌که هنوز وسایل برده شده از خانه را ماموران تحویل نداده‌اند گفت: «وقتی داشتند وسایل امید را می بردند گفتند که سه روز بعد می‌توانیم تحویل بگیریم اما تاکنون من دو بار مراجعه کردم و یک‌بار هم وکیل امید نامه نوشته اما در جواب گفته‌اند که به درخواست ما رسیدگی می شود.»

نظرات