نگرانی احمد شهید از بازداشت و پیگرد روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر در ایران

گزارشگر ویژه سازمان ملل برای رسیدگی به وضعیت حقوق بشر در ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد، ساکت کردن روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق بشر موجب تضعیف حقوق بشر در ایران می‌شود.
 احمد شهید در بیانیه خود که در ژنو منتشر شده از «دستگیری، حبس و پیگرد خودسرانه و غیرقانونی روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر در ایران» به شدت ابراز نگرانی کرد.
به گفته رادیو زمانه، او در این بیانیه نوشته است: «به سکوت کشاندن این منتقدان غیرقابل پذیرش است. این کار به گفت‌وگوی عمومی لطمه می‌زند و ایرانیان و جهانیان را از اطلاعات مهم درباره واقعیت در این کشور محروم می‌کند.»
او افزوده است: «استفاده مکرر از اشاره‌های مبهم به تهدید علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و اهانت به دولتمردان برای پیگرد روزنامه‌نگاران یا کنشگران حقوق بشر با موازین بین‌المللی مربوط به آزادی بیان و تشکل و نیز اصل رعایت موازین قانونی مغایر است.»
احمد شهید به‌ویژه نسبت به حبس و محاکمه جیسون رضائیان، خبرنگار واشنگتن پست، و همسر او یگانه صالحی، خبرنگار روزنامه نشنال امارات متحده عربی؛ و همچنین بازداشت و محکومیت نرگس محمدی و آتنا فرقدانی، فعالان حقوق بشر، ابراز نگرانی کرده است.
گزارشگر ویژه سازمان ملل برای رسیدگی به وضعیت حقوق بشر در ایران گفته است: «روزنامه‌نگاران باید از حمایت برخوردار باشند، و به خاطر شغل‌شان مورد آزار و پیگرد قرار نگیرند. حبس و محاکمه آقای رضائیان و خانم صالحی نه تنها حقوق فردی آن‌ها را نقض می‌کند بلکه اشخاص دیگر را که در ایران در رسانه‌ها کار می‌کنند می‌ترساند.»
جیسون رضائیان و یگانه صالحی در تاریخ ۲۲ ژوئیه / ۳۱ تیرماه سال گذشته دستگیر شدند. یگانه صالحی مهرماه همان سال آزاد شد اما همسرش در زندان ماند. نخستین جلسه محاکمه این دو، روز سه‌شنبه ۵ خردادماه / ۲۶ ماه مه پشت درهای بسته آغاز شد.
احمد شهید با اشاره به بازداشت فعالان حقوق بشر در ایران یادآور شده است که «مدافعان حقوق بشر در ایجاد جامعه‌ای دمکراتیک و رعایت‌کننده حقوق بشر، نقشی اساسی ایفا می‌کنند.»
نرگس محمدی، نایب رئیس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر در تاریخ ۱۵ اردیبهشت‌ماه سال جاری در منزل خود دستگیر و به زندان اوین منتقل شد. «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام» و تأسیس گروه ضداعدام «لگام» (کارزار لغو گام به گام اعدام) از جمله اتهامات اوست.
آتنا فرقدانی، فعال حقوق کودکان کار، وب‌نگار، نقاش و دانشجوی ستاره‌دار زندانی در ایران نیز به تازگی به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس محکوم شد. او متهم به «تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه امنیت کشور، تجمع و تبانی با افراد ضدانقلاب و فرقه ضاله، توهین به نمایندگان مجلس از طریق مهارت نقاشی و توهین به رهبری و سپاه پاسداران» شده است.
از بیانیه احمد شهید، کارشناسان حقوق بشر، مادز آندِناز، رئیس گروه تحقیق سازمان ملل در مورد حبس‌های خودسرانه؛ و گزارشگران ویژه سازمان ملل، میشل فورست (در مورد مدافعان حقوق بشر)، دیوید کِی (آزادی بیان)، گابریلا کنول (استقلال قوه قضائیه) و خوان اِ مِندِز (شکنجه)، حمایت کرده‌اند.

نظرات