رد شدن به محتوای اصلی

گرایش روزافزون زنان به مصرف الکل در کشور نگران کننده است



گرایش روزافزون زنان به مصرف الکل در کشور نگران کننده است
 کارشناس سازمان پزشکی قانونی ودرمانگر حوزه اعتیاد تاکید کرد: گرایش زنان و جوانان به مصرف مشروبات الکلی ، قرص های روان گردان و اعتیاد به مواد مخدر در کشور طی یک دهه اخیر رو به افزایش و نگران کننده است.
، دکتر محمدرضا قدیرزاده روز یکشنبه، ۱۰خردادماه ۱۳۹۴ افزود: این در حالی است که رویکرد از مصرف مواد سنتی همچون تریاک و هروئین به سمت مواد صنعتی شامل متام متافین (شیشه) رو به افزایش بوده است.
وی از دلایل مهم در گرایش روزافزون جوانان به سمت مواد صنعتی را ارزانی ، فراوانی تولید و دردسترس بودن دانست و تصریح کرد: آمارها نشان می دهد که تغییر الگوی مصرف مواد مخدر از سنتی به صنعتی طی یک دهه اخیر از شش درصد به ۲۶ درصد رشد یافته است.
وی تاکید کرد: بیشترین میزان مصرف الکل و مواد محرک و نیروزا از سوی زنان و دختران جوان در باشگاه های ورزشی است.
کارشناس پزشکی قانونی کشور تعداد فوتی های ناشی از سوء مصرف مواد مخدر در کشور در فروردین امسال را ۱۹۹ نفر دانست و گفت: از این تعداد ۱۷۹ نفر مرد و ۲۰ نفر نیز زن بودند.
قدیرزاده اضافه کرد: تهران، خراسان رضوی و فارس به ترتیب با ۳۸، ۲۳ و ۲۰ مورد بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از سوء مصرف مواد مخدر در فروردین امسال را داشتند.
این کارشناس و درمانگر حوزه اعتیاد افزود: میانگین فاصله زمانی بین شروع مصرف مواد مخدر تا فوت افراد بر اثر سوء مصرف مواد مخدر در کشور حدود ۳.۲ سال است.
وی تغییر الگوی مصرف به سمت برخی شبهه مسکن های خطرناک از جمله (ترامادول) را یادآور شد و افزود: نگران کننده تر انکه این دارو هم اکنون به صورت رسمی و فراوان در داروخانه ها و مراکز ترک اعتیاد در کشور یافت می شود.
وی از مصرف داروی ترامادول به عنوان اعتیاد خاموش یاد کرد و افزود: شاید در روزهای نخست مصرف این داروی شبهه مسکن به ظاهر علایم اعتیاد را نشان ندهد اما با گذشت زمان و مصرف طولانی مدت، اعتیاد ایجاد می کند و درمانی مشابه با درمان سوء مصرف مواد مخدر همچون تریاک، کراک وهروئین به فرد تحمیل می کند.
وی با بیان اینکه بسیاری از افراد حتی به بهانه شادی آور بودن ترامادول به سمت آن گرایش پیدا می کنند، افزود: اینها اغلب معتادانی هستند که به علت مصرف یکنواخت مواد مخدر و گاه به اشتباه به دلیل کاهش عوارض قطع مواد به ترامادول روی می آورند و گاهی جان خود را به علت مصرف بیش از حد و یا تداخلات دارویی از دست می دهند.
قدیرزاده یکی از مسمومیت های شایع در کشور را مسمومیت های ناشی از سوء مصرف ترامادول دانست و گفت: بررسی های انجام شده حاکی است که روزانه حتی بین پنج تا ۱۰ نفر از بیماران بیمارستان لقمان حکیم تهران به دلیل کاربردنادرست قرص ترامادول و مصرف غیردرمانی ان دچار مسمومیت می شوند.
این کارشناس پزشکی قانونی در حوزه اعتیاد یادآور شد: با قطع ناگهانی ترامادول و بعد از مصرف طولانی مدت آن، علائمی همچون ترک مرفین در بدن مانند بی خوابی، تحریک پذیری، تشنج، لرزش، تهوع، استفراغ، درد عضلات و شکم ظاهر می شود.
وی مصرف قرص های روان گردان شامل آلپرازولام ، کدئین و یا شربت اسپکتورانت را نیز اعتیاد اور دانست و از رعایت مصرف این داروها و جلوگیری از مصرف خودسرانه آنها نیز تاکید کرد.
وی همچنین از سوء مصرف برخی داروهای اعتیاداور در زمینه مسایل جنسی اشاره کرد و افزود: مصرف برخی داروها در این راستا شاید در کوتاه مدت و مقطعی مشکل فرد را مرتفع کند اما بررسی های تحلیلی و تشریح علت ها در پزشکی قانونی حاکی از خطرزا بودن و شیوع انواع بیماری ها در نتیجه سوء مصرف این داروها دارد.
قدیرزاده ضعف آموزش های صحیح و نداشتن یک برنامه منسجم در مسایل جنسی جوانان را یادآور شد و افزود: فرد به جای آنکه پاسخ های مسایل جنسی خود را از مسیرهای درست دریافت کند،از طریق اینترنت، ماهواره و یا حتی مشاهده برخی فیلم های مستهجن و یا راهنمایی دوستان ناباب به دنبال جواب خواسته ها و رفع چالش های فراروی خود در این زمینه است.
وی گفت: این تابو باید روزی شکسته شود و افراد و جوانان بتوانند به راحتی و از مسیرهای صحیح مشکلات و معضلات خود در این راستا را مطرح کنند.

نظرات