ترس هزاران ایرانی از بازگشت به زندانی با نام جمهوری اسلامی


هزاران ایرانی که می‌خواهند به وطن خود بازگردند، اما به دلیل ابراز مسالمت آمیز باورها و عقاید، هنر و یا شیوه زندگی خود از آزار واذیت و یا حتی زندانی شدن پس از ورود به ایران نگران هستند.

download 
دهها ایرانی مقیم خارج که پس از وعده‌های اطمینان بخش رییس جمهوری ایران حسن روحانی مبنی بر بازگشت امن به ایران به کشور بازگشته اند با دستگیری، بازجویی، ممنوعیت ترک کشور از طریق ضبط گذرنامه هایشان، و در برخی موارد با زندان روبرو شده اند.
ایرانیان نباید به دلیل نظرات یا شیوه زندگی که دولت با آن مخالف است از بازگشت به وطن خویش نگران باشند یا بهراسند.” وی افزود: ” از یک طرف دولت آنان را دعوت می‌کند و از طرف دیگر قوه قضاییه آنها را به زندان می‌اندازد؛ حکومت ایران باید این عدم همکاری را مورد بررسی قراردهد.” همانگونه که آهنگساز و خواننده ملودی صفوی در این ویدیو می‌گوید، “من هنر خلق میکنم. کاری که معمولا باید ازش قدردانی بشه، اما متاسفانه من مثل یک جنایتکار رفتار میشه.
رییس جمهور ایران حسن روحانی طی سفر شهریورماه ۱۳۹۲ خویش به اجلاس عمومی سازمان ملل متحد بلافاصله پس از آغاز به کار به گروهی از ایرانی-آمریکایی های شادمان در یک دیدار در هتلی در نیویورک گفت که دیدار از وطن “حق مسلم” آنهاست. برخی ایرانیانی که چندین سال به دلیل اظهارنظر ها و فعالیت‌های مسالمت آمیز خود در خارج از کشور به سر می‌بردند، مانند سراج میردامادی، حرفهای روحانی را باور کردند.
هم اکنون میردامادی در حال سپری کردن حکم شش سال حبس در زندان اوین است که بر اساس اتهامات ساختگی “تبلیغ علیه نظام” و “تبانی علیه امنیت ملی” علیه وی اقامه شده است. برخی دیگر از ایرانیان مقیم خارج که به ایران بازگشته اند نیز سرنوشت مشابهی داشته اند.
در تازه ترین مورد، مصطفی عزیزی، نویسنده و تولید کننده تلویزیون که برای مدتی طولانی مقیم کشور کانادا بود، در دی‌ماه ۱۳۹۳ به ایران بازگشت، اما به فاصله کوتاهی در تاریخ ۱۲ بهمن دستگیرشد و هم اکنون در سلول انفرادی زندان اوین به سر می برد.
سراج میردامادی و مصطفی عزیزی بخشی از گروه رو به رشد ایرانیان مقیم خارجی هستند که پس از انتخاب حسن روحانی به ایران بازگشته اند. این گروه شامل فعال سیاسی کاظم برجسته، روزنامه نگار و سیاستمدار اصلاح طلب حسین نوری نژاد، و دانشجویان دوره دکترا حمید بابایی و معصومه قلی زاده نیز می باشد.
براساس گزارش‌های منتشر شده، حسن روحانی پس از مراسم تحلیف خود به عنوان رییس جمهور ایران، از وزارت اطلاعات ایران خواست تا بازگشت ایرانیان مقیم خارج به ایران را تسهیل کند. در آبانم‌اه سال ۱۳۹۲، معاون کنسولی و پارلمانی وزارت امورخارجه ایران اعلام کرد که کمیته ای تشکیل شده تا به فعالان سیاسی در تبعید برای بازگشت به ایران کمک کند. اما با بررسی دستگیری های یک سال و نیم گذشته، به نظر می آید که حق بازگشت امن—به صورتی که توسط مقامات ایران تعبیر شده است—تنها برای کسانی اجرا میشود که نظرات مخالف علیه حکومت ابراز نکرده باشند.
سخنگوی قوه قضاییه ایران، غلامحسین محسنی اژه ای در سال ۱۳۹۲ گفت: “اگر کسی مرتکب جرمی شده، حالا چه در خارج از کشور علیه ایران مرتکب جرم شده یا در داخل ایران مرتکب جرم شده بعد رفته از کشور بیرون. ما ممنوع الورود نمی کنیم که بگویم او حق وارد شدن به کشور را ندارد اما حتما وقتی وارد شد به اتهام او رسیدگی می شود.”

نظرات