آمار تامل بر انگیز کودک‌ آزاری و خودکشی در جمهوری اسلامی در سالی که گذشت




هشت هزار و ۶۶۴ مورد کودک‌آزاری و یک هزار و ۲۶۷ مورد خودکشی در سال ۱۳۹۳ در جمهوری اسلامی به ثبت رسیده است.
download (2)حسین اسدبیگی، رئیس مرکز اورژانس اجتماعی کشور، امروز پنج‌شنبه ۲۴ اردیبهشت اظهار داشت که در سال گذشته پنج هزار و ۱۷۵ دختر و سه هزار و ۱۸۹ پسر مورد کودک‌آزاری قرار گرفته‌اند.
این آمار صرفاً کودک‌آزاری‌هایی را شامل می‌شود که به سازمان بهزیستی اطلاع داده شده و به نظر می‌آید رقم واقعی کودک‌آزاری بیش از این است.
بر پایه آمارها روزانه ۴۰ مورد کودک‌آزاری به مرکز اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی گزارش می‌شود. شماری از این کودک‌آزاری‌ها به مرگ کودکان منجر می‌شود.
در ایران تنها ۱۰ سال است که کودک‌آزاری به‌عنوان «جرم عمومی» شناخته می‌شود و پیگیری آن منوط به شکایت قربانی نیست.
با وجود این، مجازات‌هایی که برای کودک‌آزاری در نظر گرفته می‌شود معمولا متناسب با جرم نیست و بستگان درجه یک، به‌ویژه پدر، حتی در مواردی که آزار منجر به قتل کودک شود، به مجازات سنگینی نمی‌رسد.
بسیاری از نزدیکان، بستگان و از همه مهم‌تر همسایگان نیز کودک‌آزاری را امری خصوصی و خانوادگی می‌دانند و از گزارش آن خودداری می‌کنند.
رئیس مرکز اورژانس اجتماعی کشور همچنین گفته که در سال گذشته ۸۰۰ مورد خودکشی مربوط به زنان و ۴۶۰ مورد مرتبط خودکشی مربوط به مردان ثبت شده است.
بنابر گزارش سازمان بهداشت جهانی، خودکشی قربانیان بیشتری نسبت به جنگ‌ها، نزاع‌ها، و فجایع طبیعی می‌گیرد و بیش از نیمی از «یک‌ونیم میلیون مرگ خشن در هر سال» را به خود اختصاص می‌دهد.
آمار پزشکی قانونی ایران نشان می‌دهد که بین سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۱، بیش از ۳۰ هزار نفر بر اثر خودکشی جان خود را از دست داده‌اند.
به گفته کاظم ملکوتی، روانپزشک و رئیس انجمن پیشگیری از خودکشی ایران، استان‌های ایلام، همدان، لرستان و برخی شهرها مانند سرپل ذهاب «نرخ خودکشی بالاتر از اروپا دارند.»
علت عمده خودکشی در ایران، بن‌بست‌های خانوادگی و شکست در زندگی خصوصی عنوان می‌شود. فقر و مشکلات اقتصادی، بیکاری، گسست هویتی (آنومی) یا کمبود «حیات اجتماعی» نیز از دلایل اصلی افسردگی و اقدام به خودکشی نزد گروه‌های سنی مختلف عنوان می‌شوند.

نظرات