نیروی انتظامی حضور زنان در استادیوم‌ها را به «صلاح» نمی‌داند




آخرین حضور زنان ایرانی در استادیوم والیبال در فینال مسابقات مقدماتی لیگ والیبال بین تیم‌های ایران و ژاپنتقاطع: در چند روز گذشته، شماری از مقامات دولتی و انتظامی در ایران اظهارات متناقضی را درباره‌ی حضور زنان در ورزشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی بیان کرده‌اند. در تازه‌ترین این اظهارنظرها، معاون اجتماعی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی گفته که این نیرو، حضور زنان در استادیوم‌ها را به «صلاح» نمی‌داند اما «اگر قانون به نتیجه برسد، آن را اجرا خواهد کرد».
 
به گزارش خبرگزاری‌های ایران، سعید منتظرالمهدی، روز سه‌شنبه (۱۸ فروردین-۷ اپریل) در یک نشست خبری گفت: «حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها تابع یک‌سری شرایطی است و ما آنچه را که قانون تصویب و ابلاغ کند، اجرا خواهیم کرد.»
 
آقای منتظرالمهدی در عین حال با بیان این‌که نیروی انتظامی در این خصوص نظر خود را دارد که «تاثیرگذار» است، خاطرنشان کرده که «حضور بانوان در استادیوم‌ها به ویژه استادیوم‌های فوتبال به صلاح نیست».
 
یک روز پیش از این اظهارات، شهین‌دخت مولاوردی، “معاون امور زنان و خانواده” رییس جمهوری اسلامی به خبرگزاری “ایسنا” گفت که در “وزارت کشور”، جلساتی درباره‌ی حضور زنان در ورزشگاه‌ها تشکیل، و ساز و کارهایی برای آن فراهم شده است.
 
خانم مولاوردی با بیان این‌که این اقدامات درباره‌ی بعضی “رشته‌های خاص” صورت خواهد گرفت، افزود: «فعلا قرار است سازو کارهای لازم برای حضور زنان در استادیوم‌های والیبال فراهم شود.»
 
وی تاکید کرد که «این سازو کارها برای اجرا هنوز ابلاغ نشده و مقدمات اجرایی شدن آن در حال فراهم شدن است».
 
او هم‌چنین از تشکیل کمیته‌ای مشترک بین “معاونت امور زنان و خانواده” و “وزارت ورزش و جوانان” در این خصوص خبر داد و گفت که این کمیته «آیین‌نامه جامعی را برای حضور خانواده‌ها و زنان در ورزشگاه‌ها به “شورای عالی امنیت ملی” فرستاده‌، اما این آیین‌نامه هنوز در دستور بررسی این شورا قرار نگرفته است».
 
پیش‌تر، در روز شنبه (۱۵ فروردین)، “معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهش وزارت ورزش و جوانان” به خبرگزاری رسمی دولت، “ایرنا” گفته بود که “آیین‌نامه جامع” پیشنهادی این وزارتخانه برای حضور خانم‌ها و خانواده‌ها در سالن‌های ورزشی، اواخر سال گذشته از سوی “شورای امنیت کشور” تایید شده و امسال اجرایی می‌شود.
 
وی اضافه کرده بود که این آیین‌نامه شامل “مجموعه‌ای از ملاحظات فرهنگی، اجتماعی و شرعی” است و با در نظر گرفتن “تمامی جوانب” و “با رویکردی ایجابی” تنظیم شده است.
 
آقای احمدی در عین حال با بیان این‌که حضور خانم‌ها و خانواده‌ها در سالن‌های ورزشی به “تناسب رشته‌ها” بستگی دارد، عنوان کرده بود که در برخی از ورزش‌های “مردانه”، «نه خانواده‌ها طالب حضور هستند و نه امکان حضور وجود دارد».
 
اما ساعاتی بعد از انتشار این اظهارات در رسانه‌های خبری، بابک دین‌پرست، رییس “مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل وزارت کشور”، هرگونه تصمیم “شورای امنیت کشور” درباره‌ی حضور زنان در سالن‌های ورزشی را تکذیب کرد.
 
گفتنی است در ماه‌های اخیر موضوع ممنوعیت ورود تماشاگران زن به استادیوم‌ها و سالن‌های ورزشی در ایران به چالشی بین‌المللی برای حکومت جمهوری اسلامی تبدیل شده است به طوری که فدراسیون جهانی والیبال، از آبان‌ماه سال گذشته اعلام کرد که تا زمان برقراری این ممنوعیت، ایران را از میزبانی مسابقات بین‌المللی محروم خواهد کرد.
 
در اسفندماه گذشته نیز سپ بلا‌تر، رییس فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) در یادداشتی که در مجله‌‌ی رسمی این فدراسیون منتشر شد، ممنوعیت ورود زنان به استادیوم‌های فوتبال در ایران را “غیرقابل تحمل” خواند و از مقامات جمهوری اسلامی خواست تا درهای استادیوم‌ها را به روی زنان باز کنند.
 
این موضوع حتی در جریان دیدار دوستانه‌ی اخیر میان تیم‌های ایران و سوئد که روز ۳۱ مارچ (۱۱ فروردین) در شهر استکهلم برگزار شد نیز مورد توجه رسانه‌های سوئدی قرار گرفت و دست‌کم پنج بازیکن تیم سوئد در اظهاراتی آن را محکوم کردند

نظرات