يورش پليس و بازداشت مبشر مسيحی در ترکمنستان

.
نيروهای پليس تركمنستان با يورش به يك كليسای خانگی،رهبر این کلیسای خانگی را بازداشت كردند. مسیحیان تركمنستان به شدت از سوی دولت مورد تهدید و آزار قرار می گیرند.

به گزارش «محبت نيوز»، در حمله پليس و نيروهای امنيتی تركمنستان به يك كليسای خانگی در منطقه "گالكينش" اعضای كليسا و رهبر این كليسا خانگی نیزبازداشت شدند.
به گفته خبرگزاری صدای شهدای مسيحی، پليس ضمن ضرب و شتم "نورمراد مؤمن اف" خادم و رهبر كليسای خانگی و ساير اعضای را مجبور به نوشتن اعتراف نامه مبنی بر فعاليت غيرقانوني مذهبي نموده است.
به گفته برخی از اعضای آزاد شده كليسا، پليس رهبر كليسا خانگی را همچنان در بازداشت خود نگه داشته است. پليس ضمن ضرب و شتم نورمراد پيشتر نيز دادگاهي در تركمنستان "نورمراد مؤمن اف" را به جرم فعاليت غيرقانوني مذهبي از طريق تشكيل كليسای خانگي محكوم به پرداخت جريمه کرده بود.
دستگاه امنيتي تركمنستان با افزايش فشار بر اعضای مسلمان خانواده نورمراد از آنان خواسته است روابط خود را با وی قطع كنند.
مسیحیان تركمنستان به شدت از سوی دولت مورد تهدید و آزار قرار می گیرند و بخاطر ایمانشان خطر از دست دادن خانه، شغل ، محکومیت به زندان و کمپ های بیگاری و حتی بیمارستان روانی را به جان می خرند.
"سازمان درهای باز" ، یک گروه پشتیبان از مسیحیان تحت جفا گفت: "با وجود آزادی مذهب در قانون اساسی ترکمنستان ، گاهن اجتماعات پرستشی ثبت نشده ( کلیساهای خانگی پنطیکاستی ) مورد یورش پلیس قرار می گیرند."
"اُپن دورز" درباره ترکمنستان گفت: "ادبیات مسیحی در آنجا  توقیف می شوند ، ایمانداران بازپرسی می شوند ، تهدید می شوند و توسط پلیس جریمه می شوند. آنها خطر از دست دادن خانه هایشان ، شغلشان و محکوم شدن به زندان و کمپ های بیگاری و بیمارستان روانی را به جان می خرند. فرزندانشان با اخراج از مدرسه روبرو می شوند و بعضی از رهبران مسیحی باید هر هفته برای چیزی که آنرا "گپ زدن" می نامند به پاسگاه پلیس محلی بروند."
اسلام مذهب اکثر مردم کشور است. ۸۹٪ ترکمن‌ها مسلمان (اکثرن پیرو مکتب حنفی از مذهب اهل سنت) و ۹٪ پیرو کلیسای ارتدوکس روسیه هستند. در میان آنان همچنین کلیساهای بشارتی پروتستان نیز بطور زیر زمینی و خانگی چلسات آئینی خود را برگزار می کنند که عمومن پس از شناسایی مورد حمله پلیس قرار می گیرند و اینگونه اجتماعت مورد تائید دولت نمی باشد.

نظرات