اتحاديه اروپا در مقابل اين موج اعدامها چه اقدامى ميخواهد انجام دهد؟






به دنبال اعتراض  كميته مبارزه براى آزادى زندانيان سياسي به احكام اعدام در ايران و ارسال نامه  شيوا محبوبى سخنگوى اين كميته به اتحاديه اروپا, خانم انمارى وندر هيدن مسئول بخش ايران در اتحاديه اروپا  در جوابيه اى  كه در انتهاي اين اطلاعيه  متن ترجمه شده آن را ملاحظه ميكنيد به سياست اتحاديه اروپا در قبال مسئله اعدام به طور عموم اشاره كرده و در رابطه با ايران اقداماتي كه از سوى سازمان ملل و اتحاديه اروپا در قبال اعدامها انجام شده است را ذكر نموده است. وى اظهار داشته است كه اتحاديه اروپا در جريان  افزايش اعدامها ميباشد و مراتب  نگرانى خود را ابراز داشته و به حمايت از قطعنامه هايى كه شوراى حقوق بشر سازمان ملل در رابطه با ايران تصويب كرده است اشاره كرد.

شيوا محبوبى سخنگوى كميته مبارزه براى آزادى زندانيان سياسى در جواب به نكات خانم انمارى وندر هيدن , ضمن اشاره به اينكه از تاريخ ٢٦ مارس ٢٠١٥ تعداد اعدامها حتى بالاتر رفته و به حدود صد نفر رسيده است به موارد متعددى در رابطه با عدم اقدام موثر و مستمر اتحاديه اروپا از جمله موارد زير اشاره كرد. شيوا محبوبى اظهار داشت : " اقدامات انجام شده توسط اتحاديه اروپا طبعا مهم هستند اما بايد اقدامات وسيعتر و موثرترى جهت فشار به رژيم در دستو قرار داده شود. رژيم در ايران مرتبا اعدام ميكند و پس  از توافقات هسته اي, اين رژيم دست به اعدامهاي وسيعترى زده است; روحانى نيز كه بخشى از دستگاه رژيم ميباشد مسئول اعدام صدها زندانى است. آمار اعدامهاى اخير نشان ميدهد فشار به رژيم توسط مجامع بين المللى بسيار خفيف  و نرم بوده  و به همين دليل رژيم اعدامها را بدون نگرانى از تحت فشار گرفتن توسط مجامع بين المللى ادامه داده است. من از شما سئوال ميكنم كه : اتحاديه اروپا در مقابل اين موج اعدامها چه اقدامى ميخواهد انجام دهد؟ بي تاثير بودن سياست كنونى اتحاديه اروپا در تحت فشار گذاشتن ايران در اين مدت ثابت شده است , چرا اين سياست  بي تاثير عوض نميشود؟ چرا اتحاديه اروپا با متحدانش راه حلهايى را براي تحت فشار گذاشتن موثر رژيم جهت توقف اعدامها جستجو نميكند؟  شما به قطعنامه ها عليه ايران اشاره كرده ايد, اما سئوال اينست كه چه راه حلهاي ديگرى كه به طور مثمر وعملى  به رژيم جهت توقف اعدام  فشار بياورد در دست داريد؟  "

كميته مبارزه براي آزادى زندانيان سياسي با سازماندهى  اعتراضات  در سراسر جهان, منعكس كردن وضعيت و مبارزه زندانيان و خانواده هايشان و تحت فشار گذاشتن مجامع بين المللى خواست توقف اعدامها در ايران و آزادى زندانيان سياسي را با تمام توان به پيش خواهد برد.

ما از شما دعوت ميكنيم با ارسال نامه به سازمانهاى جهانى بالاخص اتحاديه اروپا, پارلمان اروپا, اعضاي پارلمان كشور محل اقامتتان , سازمان ملل , سازمان جهانى كار, اتحاديه ها و سازمانهاى مترقى و بشردوست از اين نهادها بخواهيد تا رژيم اسلامى  را جهت توقف زندان و شكنجه و اعدام تحت فشار بگذارند.

جهت اطلاعات بيشتر در رابطه با تاههاي تحت فشار گذاشتن اين نهادها با ما تماس بگيريد.
كميته مبارزه براى آزادى زندانيان سياسي
٢۸ اوريل ٢٠١٥ برابر با هشتم ارديبهشت

www.iranpolitical prisoners.com

 ترجمه متن جوابيه انمارى وندر هيدن مسئول بخش ايران اتحاديه اروپا:
شیوای عزیز ،
با نهایت سپاس از شما برای نامه  15 اوریل 2015 . ما نامه را تحت توجه ویژه قرار داده ودر  دلواپسی و نگرانی شما در ارتباط با تعداد بالای شمار اعدامها در ایران خود را شريك ميدانيم.
این شمار بالای اعدامها  به طور اعم , بصورت مستمر و مداوم در اظهارنامه ها و بیانیه اتحادیه اروپا اورده شده وبا سازمان ملل  مطرح شده و به طور اخص نيز در رابطه با كيسهاى مشخصى مانند مورد ريحانه جبارى  صحبت شده است.
در رسانه ها، محمد جواد لاریجانی، دبیر شورای حقوق بشر ایران، گفت که ایران به دنبال پایان دادن به مجازات مرگ برای  موارد مربوط به مواد مخدر میباشد ، که  80٪ از شمار اعدام ها در این کشور را تشکیل میدهند . این امر می تواند یک گام و یک قدم تلقی گردد اما همانطور که می دانید، اتحادیه اروپا دارای مواضع اصولی( سیاست) علیه مجازات اعدام میباشد و در موارد متعدد  به کرات از مقامات ایرانی برای متوقف کردن  لغو هر گونه اعدام  و احكام كسانى كه منتظر اعدام هستند درخواست نموده و  ما این نگرانی ها را در موارد متعدد  مظرح كرده ايم . از طریق کانال های دیپلماتیک و  همچنین چند جانبه از طریق بحث های سازمان ملل متحد. از جمله در آخرین شورای حقوق بشر در ژنودر دومین نشست (بررسی) جهانی دوره ای حقوق بشر در مجموع 291 پیشنهاد به ایران شد که برخی از انها  عبارتند از  :
پایان تبعیض علیه افراد متعلق به اقلیتهای مذهبی و قومی. تضمین احترام کامل به آزادی بیان و آزادی تشکل و تضمین حقوق  زنان. اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن نیز از تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در  ایران حمایت کرده (A / RES / 69/190 21 ژانویه 2015) و قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد / HRC / 28 / L.17 در جلسه 28 در 2015 مارس 27 به تصویب رسید که در آن ماموریت گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران افزایش و تمدید یافته است. هر دو قطعنامه به طور کامل توسط اتحادیه اروپا پشتیبانی و حمایت گردیده وبا ابراز نگرانی های شدید با فرکانس هشدار دهنده بالا در مورد روند روبه رشد افزایش شمار مجازاتهای اعدام بدون توجه به موازین بین المللی شد.از ایران نیز خواسته شده که با گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران که در دستور آخرین شورای حقوق بشر ماموریتش  تمدید شد. همکاری کامل وتمام را به انجام رساند.اتحادیه اروپا از تمامی ظرفیتها و فرصتهای خود برای این موضوع  بالا بودن  تعداد اعدام ها در ایران و متوقف کردن مجازات اعدام  که موضع اصولی ما درمتوقف کردن مجازات اعدام به طور کلی میباشد ، استفاده خواهد کرد. ما مشتاقانه منتظر ادامه همکاری خود با شما و به اشتراک گذاری اطلاعات در مورد وضعیت حقوق بشرمیباشیم.
با احترام،
انمارى وندر هيدن
{ تمام}

-- 
 ------------------------------
Shiva Mahbobi
Spokesperson
Campaign to Free Political Prisoners in Iran (CFPPI)

+44(0) 7572356661shiva.mahbobi@gmail.com
Twitter: @shivamahbobi


نظرات