پناهندگی سردبیر، برکناری مدیرعامل



علی قربانی مدیرعامل خبرگزاری ایسکانیوز از سمت خود برکنار شد.
به گزارش «سحام»، حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در واکنشی که به نظر می رسد ناشی از اعلام پناهندگی سردبیر سابق این خبرگزاری بوده است، علی قربانی مدیرعامل خبرگزاری ایسکانیوز را برکنار و حسین منوری را به عنوان رئیس جدید این خبرگزاری منصوب کرد.
علی قربانی مدیرعامل سابق ایسکانیوز دراین باره به خبرگزاری نیمه رسمی – امنیتی تسنیم، گفت: مأموریت بنده دراین خبرگزاری به اتمام رسیده بود و اگر درحکم انتصاب بنده هم مشاهده کنید من مسئول راه‌اندازی این خبرگزاری بوده‌ام. وی هم‌چنین تصریح کرد هم‌چنان به عنوان مشاور رسانه‌ای آقای میرزاده به کار خود ادامه خواهد داد.
پیش‌تر «سحام» از احضار مکرر یکی از خبرنگاران زن این خبرگزاری به وزارت اطلاعات پس از اعلام پناهندگی امیرحسین متقی خبر داده بود.
به گزارش منابع خبری «سحام»، این خبرنگار زن(ط.ر) که از خبرنگاران با سابقه مطبوعات کشور است، درباره نوع روابط امیرحسین متقی، ارتباطش با رسانه‌های خارجی، نیت قبلی وی برای پناهندگی و … مورد بازجویی‌های مکرر قرار گرفته و در یکی از جلسات بازجویی، گذرنامه وی ضبط شده است.
برخی منابع داخلی هم گزارش داده اند، فشارهای مراجع امنیتی به خبرنگاران رسانه‌های داخلی به حدی زیاد شده است که بازجویی‌ها و احضارهای مکرر این خبرنگاران، موجب نگرانی همکاران، مدیران نشریات و خانواده‌های آنان شده است، به طوری‌که پس از اعلام پناهندگی امیرحسین متقی و در پی سقوط هواپیمای جرمن وینگز در جنوب فرانسه – که منجر به کشته شدن دو خبرنگار ایرانی گردید – «پیام یونسی پور»، معاون سردبیر نشریه ایران ورزشی نیز در اتریش درخواست پناهندگی کرد.
«یونسی پور» هم‌چنین در پی سانحه سقوط هواپیمای جرمن‌وینگز و مرگ همکاران خود «میلاد حجت الاسلامی» و «حسین جوادی» در گفت‌و‌گو با رسانه‌های فارسی زبان برون‌مرزی، به انتقاد از سپاه پاسداران جمهوری اسلامی پرداخته بود.
او دراین گفت‌و‌گو نهاد سپاه پاسداران را به عنوان مالک خبرگزاری «تسنیم» و روزنامه «وطن امروز»، دو رسانه‌ای که «میلاد حجت الاسلامی» و «حسین جوادی کارمند» آن بودند، به علت عدم پرداخت مخارج سفر شغلی این خبرنگاران به اتریش و اسپانیا، در مرگ دو همکار خود مسئول دانست.
گفتنی‌است امیرحسین متقی پس از درگیری تلفنی شفاهی با مدیرعامل ایسکانیوز(قربانی) بر سرگذاشتن «عکس سلفی با خبرنگار سی سی تی وی» در صفحه اینستاگرام خود و تهدید سپاه پاسداران مبنی بر بازداشت وی به خاطر ارتباط با رسانه‌های معاند اقدام به ارائهدرخواست پناهندگی از کشور سوئیس کرده است.
Amirhossein-Motaghi-saham-news
علی قربانی در گفت‌وگو با خبرگزاری نیمه رسمی- امنیتی تسنیم و درپاسخ به این سوال که آیا آقای متقی به عنوان خبرنگار ایسکانیوز جهت پوشش خبری مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ به لوزان سوئیس اعزام شده است؟ گفته بود: بله، ما وی را به عنوان خبرنگار ایسکانیوز به وزارت خارجه معرفی کردیم و پس از آن‌که متقی عکسی را با یکی از خبرنگاران در صفحه اجتماعی خود منتشر کرد و مورد پسند مسئولان مجموعه ما نبود، سریعا نامه‌ای به وزارت امور خارجه ارسال کرده و اعلام داشتیم که متقی خبرنگار مجموعه رسانه‌ای ایسکانیوز نیست.
براساس برخی گزارش‌ها، آقای متقی مدت طولانی بود که در ایران به صورت هفتگی به وزارت اطلاعات احضار و تحت فشارهای زیاد ناشی از بازجویی‌های متعدد قرار داشته است، به طوری‌که این احضارهای پی در پی، باعث ناراحتی زیاد و استرس‌های عصبی ناشی از آن برای وی گردیده بود. وی دوماه قبل عکسی را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد که این عکس مربوط به یکی از درب‌های ورودی وزارت اطلاعات در خیابان ابوذرغفاری شمالی است. متقی با انتشار این عکس در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود که: «دیگر از این در رد نمی‌شوم» و به دوستان نزدیک خود نیز یادآور شده بود که در صورت ادامه احضارها از سوی مراجع امنیتی، دیگر به وزارت اطلاعات نخواهد رفت تا این‌که آن‌ها مجبور شوند وی را بازداشت کنند.
Amirhossein-motaghi-saham-news
از سوی دیگر ظهر روز چهارشنبه ۱۳۹۴/۰۱/۱۹ مراسم تودیع علی قربانی سرپرست خبرگزاری ایسکانیوز و معارفه ی حسین منوری در ساختمان خبرگزاری ایسکانیوز برگزار شد.
علی قربانی مشاور رسانه دانشگاه آزاد اسلامی و مسئول راه اندازی خبرگزاری ایسکانیوز دراین جلسه گفت: زمانی‌که تصمیم گرفتیم ایسکانیوز را مجددا راه اندازی کنیم یک ظرفیت و انگیزه ی بسیار خوبی ایجاد شد که ثمره ی آن امروز تبدیل شدن ایسکانیوز به یک برند رسانه ای است و ایسکانیوز امروز به یک سرمایه برای دانشگاه آزاد اسلامی تبدیل شده است.
Ali-Ghorbani-Iscanews-saham-news
در پایان این جلسه با اهدای لوح و هدایایی از طرف مجموعه کارکنان خبرگزاری و نیز سازمان مرکزی از علی قربانی، مسئول راه اندازی خبرگزاری ایسکانیوز تقدیر شد.

نظرات