نگرانی‌های حقوق بشری از بازداشت‌ها در خوزستان




سازمان های حقوق بشری عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر در مورد بازداشت ده‌ها تن از فعالان عرب خوزستان ابراز نگرانی کردند.
اعراب خوزستان دو سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌هایی در مورد بازداشت ده‌ها تن از فعالان عرب در خوزستان ابراز نگرانی کردند.
این دو سازمان حقوق بشری اعلام کردند که بین ۷۰ تا ۱۰۰ شهروند عرب در استان خوزستان از اسفند ۹۳ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. دلیل بازداشت این افراد حضور در تجمعات مسالمت‌آمیز اعلام شده است.
خوزستان در هفته‌های گذشته به دنبال خودسوزی و مرگ یونس عساگره، دستفروش خرمشهری شاهد تجمعات اعتراضی بوده است.
سازمان عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر از مقامات ایران خواسته‌اند تا در مورد مکان بازداشت این افراد به خانواده‌های‌شان اطلاع‌رسانی کنند.
این بازداشت‌ها در آستانه دهمین سال اعتراضاتی است که سال ۱۳۸۴ در خوزستان رخ داده بود. جمهوری اسلامی هر سال در آستانه سالگرد اعتراضات فروردین ۱۳۸۴ در شهرهای خوزستان، شماری از فعالان سیاسی و فرهنگی را بازداشت می‌کند.
شهروندان خوزستانی در اواخر فروردین ۱۳۸۴ در اعتراض به آن‌چه اجرای «طرح‌های امنیتی برای تغییر بافت جمعیتی مردم عرب» نامیده شده، دست به اعتراض گسترده‌ای زدند که سه هفته ادامه پیدا کرد و ده‌ها تن از معترضان نیز کشته شدند.
پیشتر نیز فعالان حقوق بشر در ایران گفته بودند که شامگاه جمعه ۲۱ فروردین «حاتم عبیات، مسلم خسرجی، احمد مرمضی، سالم عطشانی، هادی مروانی، مالک شاخی، محمود سواری، باسم بترانی، مصطفی حیدری و ریاض فارس» توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

نظرات