آخرین سخنان عیسی





  یوحنا   فصل ۱۴
ترجمه شریف
۱ « دلهای شما مضطرب نشود. به خدا توکل نمائید، به من نیز ایمان داشته باشید. ۲ در خانۀ پدر من منزل های بسیاری هست. اگر چنین نبود، به شما می گفتم. من می روم تا مکانی برای شما آماده سازم ۳ پس از اینکه رفتم و مکانی برای شما آماده ساختم، دوباره میآیم و شما را پیش خود میبرم تا جائیکه من هستم شما نیز باشید. ۴ شما می دانید به کجا می روم و راه آنرا نیز می دانید.» ۵ توما گفت:« ای خداوند، ما نمی دانیم تو به کجا می روی، پس چگونه می توانیم راه را بدانیم.» ۶ عیسی به او گفت:« من راه و راستی و حیات هستم، هیچکس جز بوسیلۀ من نزد پدر نمی آید. ۷ اگر مرا می شناختید پدر مرا نیز می شناختید از این پس شما او را می شناسید و او را دیده اید.» ۸ فیلیپس به او گفت:« ای خداوند، پدر را به ما نشان بده و این برای ما کافی است.» ۹ عیسی به او گفت:« ای فیلیپس، در این مدت طولانی من با شما بوده ام و تو هنوز مرا نشناخته ای؟ هر که مرا دید پدر را دیده است. پس چگونه می گوئی پدر را به ما نشان بده؟ ۱۰ آیا باور نمی کنی که من در پدر هستم و پدر در من است. سخنانی که به شما می گویم از خودم نیست. آن پدری که در من ساکن است همۀ این کارها را انجام میدهد. ۱۱ به من ایمان داشته باشید که من در پدر هستم و پدر در من است. در غیر اینصورت به خاطر اعمالیکه از من دیده اید به من ایمان داشته باشید. ۱۲ یقین بدانید هر که به من ایمان بیاورد آنچه را من می کنم خواهد کرد و حتی کارهای بزرگتری هم انجام خواهد داد، زیرا من نزد پدر می روم ۱۳ و هر چه بنام من بخواهید آنرا انجام خواهم داد تا پدر در پسر جلال یابد. ۱۴ اگر چیزی بنام من بخواهید آنرا انجام خواهم داد.» ۱۵ « اگر مرا دوست دارید دستورهای مرا اطاعت خواهید کرد ۱۶ و من از پدر درخواست خواهم کرد و او پشتیبان دیگری به شما خواهد داد که همیشه با شما بماند ۱۷ یعنی همان روح راستی که جهان نمی تواند بپذیرد زیرا او را نمیبیند و نمی شناسد ولی شما او را می شناسید، چون او پیش شما می ماند و در شما خواهد بود. ۱۸ شما را تنها نمی گذارم، پیش شما برمی گردم. ۱۹ پس از اندک زمانی، جهان دیگر مرا نخواهد اما شما مرا خواهید دید و چون من زنده ام شما هم خواهید زیست.۲۰ در آن روز خواهید دانست که من در پدر هستم و شما در من و من در شما. ۲۱ « هر که احکام مرا قبول کند و مطابق آنها عمل نماید او کسی است که مرا دوست دارد و هر که مرا دوست دارد پدر من او را دوست خواهد داشت و من نیز او را دوست داشته خود را به او ظاهر خواهم ساخت.» ۲۲ یهودا ( نه یهودای اسخریوطی ) از او پرسید:« ای خداوند، چرا می خواهی خود را به ما ظاهر سازی اما نه به جهان؟» ۲۳ عیسی در جواب او گفت:« هر که مرا دوست دارد مطابق آنچه می گویم عمل خواهد نمود و پدر من او را دوست خواهد داشت و ما پیش او آمده و با او خواهیم ماند. ۲۴ کسی که مرا دوست ندارد مطابق گفتار من عمل نمی کند. آنچه شما میشنوید از خودم نیست بلکه از پدری که مرا فرستاده است. ۲۵ « این چیزها را وقتی هنوز با شما هستم می گویم، ۲۶ اما پشتیبان شما یعنی روح القدس که پدر بنام من خواهد فرستاد همه چیز را به شما تعلیم خواهد داد و آنچه را به شما گفته ام به یاد شما خواهد آورد. ۲۷ « آرامش برای شما به جا می گذارم، من آرامش خود را به شما می دهم. جهان نمی تواند آن آرامش را به طوری که من به شما می دهم بدهد. دلهای شما مضطرب نشود و ترسان نباشید. ۲۸ شنیدید که به شما گفتم من می روم ولی نزد شما برمی گردم. اگر مرا دوست می داشتید از شنیدن اینکه من پیش پدر می روم شاد می شدید زیرا پدر از من بزرگتر است. ۲۹ اکنون قبل از اینکه این کار عملی شود به شما گفتم تا وقتی اتفاق می افتد ایمان بیآورید. ۳۰ بعد از این با شما زیاد سخن نمی گویم زیرا حکمران این جهان می آید، او بر من هیچ قدرتی ندارد،
ترجمه تفسیری
۱ “خاطرتان آسوده باشد. شما که به خدا ایمان دارید، به من نیز ایمان داشته باشید. ۲ نزد پدر من خدا، جا بسیار است . من می روم تا آن جا را برای شما آماده کنم . ۳ وقتی همه چیز آماده شد، باز خواهم گشت و شما را خواهم برد، تا جایی که من هستم شما نیز باشید. اگر غیر از این بود، بطور واضح به شما می گفتم . ۴ ”شما می دانید من کجا می روم و می دانید چگونه به آنجا بیایید.” ۵ توما گفت : “نه ، نمی دانیم ، ما اصلا خبر نداریم شما کجا می روید؛ پس چطور می توانیم راه را پیدا کنیم ؟” ۶ عیسی به او فرمود: “راه منم ، راستی منم ، زندگی منم . هیچ کس نمی تواند به خدا برسد مگر بوسیله من . ۷ ”اگر می دانستید من کیستم ، آنگاه می دانستید پدرم کیست . اما از حالا به بعد، او را می شناسید و او را دیده اید.” ۸ فیلیپ گفت : “خداوندا، پدر را به ما نشان دهید که همین برای ما کافی است .” ۹ عیسی جواب داد: “فیلیپ ، آیا بعد از تمام این مدتی که با شما بوده ام ، هنوز هم نمی دانی من کیستم ؟ هر که مرا ببیند، خدای پدر را دیده است . پس دیگر چرا می خواهی او را ببینی ؟ ۱۰ آیا ایمان نداری که من در خدای پدر هستم و او در من است ؟ سخنانی که می گویم ، از خودم نیست بلکه از پدر من خداست که در من ساکن است ؛ و اوست که این کارها را می کند. ۱۱ فقط ایمان داشته باش که من در خدای پدر هستم و او در من است ؛ و گرنه بخاطر این معجزات بزرگ که از من دیده ای ، به من ایمان آور. ۱۲ اینکه می گویم عین حقیقت است : هر که به من ایمان بیاورد، می تواند همان کارهایی را بکند که من کرده ام و حتی بزرگتر از اینها نیز بکند، چون من نزد “پدرم “ باز می گردم . ۱۳ شما می توانید به نام من ، هر چیزی از خدا درخواست کنید، و من آن را به شما خواهم داد. چون من که فرزند خدا هستم هر چه برای شما انجام دهم ، باعث بزرگی و جلال خدا خواهد شد. ۱۴ بلی ، به نام من هر چه لازم دارید بخواهید تا به شما عطا کنم . ۱۵اگر مرا دوست دارید، آنچه می گویم اطاعت کنید. ۱۶ و من از “پدرم “ درخواست خواهم کرد تا پشتیبان و تسلی بخش دیگری به شما عطا نماید که همیشه با شما بماند. ۱۷ این پشتیبان و تسلی بخش همان روح القدس است که شما را با تمام حقایق آشنا خواهد کرد. مردم دنیا به او دسترسی ندارند، چون نه در جستجوی اوهستند و نه او را می شناسند. ولی شما در جستجوی او هستید و او را می شناسید، چون او همیشه با شماست و در وجودتان خواهد بود. ۱۸ ”در طوفانهای زندگی ، شما را یتیم و بی سرپرست نخواهم گذاشت و به کمک شما خواهم آمد. ۱۹ برای مدت کوتاهی از این دنیا خواهم رفت ولی حتی در آن هنگام نیز با شما خواهم بود، زیرا دوباره زنده خواهم شد و چون من زنده ام شما نیز خواهید زیست . ۲۰ وقتی زندگی را از سر گیرم ، خواهید دانست که من در خدای پدر هستم و شما در من هستید و من نیز در شما هستم . ۲۱ کسی مرا دوست دارد که آنچه می گویم اطاعت کند؛ و چون مرا دوست دارد، پدرم خدا نیز او را دوست خواهد داشت و من نیز او را دوست خواهم داشت و خود را به او نشان خواهم داد.” ۲۲ یکی از شاگردان او به اسم یهودا (البته نه یهودای اسخریوطی ) پرسید: “ای استاد، چرا خود را فقط به شاگردانتان نشان می دهید ولی به مردم دنیا نشان نمی دهید؟” ۲۳ عیسی جواب داد: “من خود را فقط به کسانی نشان می دهم که مرا دوست می دارند و هر چه می گویم اطاعت می کنند. پدرم خدا نیز ایشان را دوست دارد و ما نزد ایشان آمده ، با ایشان زندگی خواهیم کرد. ۲۴ اگر کسی مرا دوست نداشته باشد، کلام مرا اطاعت نخواهد کرد. سخنانی که می شنوید، از من نیست ، بلکه از پدری است که مرا فرستاده است . ۲۵ این چیزها را اکنون که با شما هستم ، می گویم . ۲۶ ولی وقتی پدر “تسلی بخش “ را به جای من فرستاد، منظورم همان روح القدس است ، او همه چیز را به شما تعلیم خواهد داد؛ درضمن هر چه من به شما گفته ام ، به یادتان خواهد آورد. ۲۷ ”من هدیه ای نزد شما می گذارم و می روم . این هدیه ، آرامش فکر و دل است . آرامشی که من به شما می دهم ، مانند آرامش های دنیا بی دوام و زودگذر نیست . پس آسوده خاطر باشید! نترسید! ۲۸ فراموش نکنید چه گفتم ؛ گفتم که می روم و زود بازمی گردم . اگر واقعا مرا دوست داشته باشید، از این خبر شادخواهید شد، چون نزد پدرم خدا می روم که از من بزرگتر است . ۲۹ من همه چیز را از پیش به شما گفتم تا وقتی واقع می شود، به من ایمان آورید. ۳۰ ”دیگر فرصت زیادی نمانده است تا باز با شما سخن گویم ، زیرا شیطان که فرمانروای این دنیاست ، نزدیک می شود. البته در برابر من هیچ قدرتی ندارد.
N.I.V
"Do not let your hearts be troubled. Trust in God; trust also in me. In my Fathers house are many rooms; if it were not so, I would have told you. I am going there to prepare a place for you. And if I go and prepare a place for you, I will come back and take you to be with me that you also may be where I am. You know the way to the place where I am going." 5Thomas said to him, "Lord, we dont know where you are going, so how can we know the way?" Jesus answered, "I am the way and the truth and the life. No one comes to the Father except through me. If you really knew me, you would know my Father as well. From now on, you do know him and have seen him." Philip said, "Lord, show us the Father and that will be enough for us." Jesus answered: "Dont you know me, Philip, even after I have been among you such a long time? Anyone who has seen me has seen the Father. How can you say, Show us the Father? 10 Dont you believe that I am in the Father, and that the Father is in me? The words I say to you are not just my own. Rather, it is the Father, living in me, who is doing his work. 11 Believe me when I say that I am in the Father and the Father is in me; or at least believe on the evidence of the miracles themselves. 12 I tell you the truth, anyone who has faith in me will do what I have been doing. He will do even greater things than these, because I am going to the Father. 13 And I will do whatever you ask in my name, so that the Son may bring glory to the Father. 14 You may ask me for anything in my name, and I will do it. 15 "If you love me, you will obey what I command. 16 And I will ask the Father, and he will give you another Counselor to be with you forever 17 the Spirit of truth. The world cannot accept him, because it neither sees him nor knows him. But you know him, for he lives with you and will be in you. 18 I will not leave you as orphans; I will come to you.19 Before long, the world will not see me anymore, but you will see me. Because I live, you also will live. 20 On that day you will realize that I am in my Father, and you are in me, and I am in you. 21 Whoever has my commands and obeys them, he is the one who loves me. He who loves me will be loved by my Father, and I too will love him and show myself to him." 22Then Judas (not Judas Iscariot) said, "But, Lord, why do you intend to show yourself to us and not to the world?" 23 Jesus replied, "If anyone loves me, he will obey my teaching. My Father will love him, and we will come to him and make our home with him. 24 He who does not love me will not obey my teaching. These words you hear are not my own; they belong to the Father who sent me. 25 "All this I have spoken while still with you. 26 But the Counselor, the Holy Spirit, whom the Father will send in my name, will teach you all things and will remind you of everything I have said to you. 27 Peace I leave with you; my peace I give you. I do not give to you as the world gives. Do not let your hearts be troubled and do not be afraid. 28 "You heard me say, I am going away and I am coming back to you. If you loved me, you would be glad that I am going to the Father, for the Father is greater than I. 29 I have told you now before it happens, so that when it does happen you will believe. 30 I will not speak with you much longer, for the prince of this world is coming. He has no hold on me,

نظرات