کمیسیون حقیقت‌یاب افغانستان: فرخنده بی‌گناه به قتل رسید




کمیسیون بررسی. در مورد قتل فرخنده دختری که به اتهام سوزاندن قرآن کشته و جسدش به آتش کشیده شد؛  یافته‌هایش را در این مورد اعلام کرد .

به گزارش «محبت نیوز» کمیسیون بررسی در مورد قتل فرخنده دختری که توسط جماعت مدتی پیش کشته و آتش زده شد؛ روز پنج‌شنبه دوم آوریل یافته‌هایش را در این مورد اعلام کرد و یافته‌های این کمیسیون نشان می‌دهد که فرخنده دست به آتش‌زدن قرآن نزده‌است.
به نقل از العربیه، مولوی محی الدین بلوچ، رییس این کمیسیون طی یک نشست خبری در کابل گفت که بر اساس بررسی‌های آنان فرخنده در این قضیه کاملن بی‌گناه بوده‌است.
آقای بلوچ خاطرنشان ساخت که قتل فرخنده در کابل یک روی‌داد سازمان‌دهی‌شده نبوده و هیچ مدرکی مبنی بر این‌که نشان دهد فردی یا گروهی در داخل ویا خارج از کشور آن را سازمان‌دهی کرده باشند، دیده نشده‌است.
یافته‌های کمیسیون حقیقت‌یاب در مورد کشته‌شدن فرخنده نشان می‌دهد که شمار زیادی از افراد دخیل در پروندۀ کشته‌شدن فرخنده فرار کرده‌اند.
مولوی بلوچ از نهادهای امنیتی خواست تا افرادی را که به گونۀ مستقیم در کشته‌شدن فرخنده دست داشته‌اند ویا مردم را تحریک کرده‌اند و اکنون فراری‌اند را بازداشت نمایند.
او از مردم نیز خواست که در صورت شناسایی این افراد با نهادهای امنیتی هم‌کاری نموده؛ آنان را به پنجۀ قانون بسپارند.
بلوچ هم‌چنان گفت که علمای دینی در کشته‌شدن فرخنده و برانگیختن احساسات مردم هیچ سهمی نداشته و در زمان روی‌داد نیز حضور نداشته‌اند.
هم‌چنان فوزیه کوفی، عضو مجلس نمایندگان افغانستان و یکی از اعضای کمیسیون حقیقت‌یاب در مورد کشته‌شدن فرخنده در نشست خبری روز پنجشنبه، فرهنگ معافیت در سال‌های گذشته را دلیل اتفاق چنین روی‌دادهای دانسته و گفت که ارگان‌های عدلی و قضایی در محاکمه و مجازات عاملان قتل فرخنده جدی هستند و کمیسیون نیز تا پایان ماجرا آن را پی‌گیری خواهد کرد.
به گزارش خامه پرس افغانستان، فرخنده دوهفته‌پیش در زیارت شاه دوشمشیرۀ کابل، در پایتخت پس از آن‌که توسط یکی از ملاهای تعویذنویس متهم به آتش‌زدن قرآن شد، از سوی ده‌ها تن از شهروندان خشم‌گین به گونۀ بی‌رحمانه‌یی با لگد، سنگ، چوب، پرتاب از ارتفاع‌ بالا و کشیدن به دنبال مو‌تر کشته و پس از آن جسدش آتش زده شد.
نیروهای امنیتی پس از واکنش‌ها و اعتراض‌های شدید در این کشور ۴۸تن را در پیوند به این روی‌داد بازداشت کرده‌اند و پروندۀ آنان نیز به خاطر پی‌گیری به دادستانی کل فرستاده شده‌است.
قابل یادآوری‌ست که روز گذشته رییس جمهوری افغانستان در نشست شورای وزیران دستور داده‌است تا شهرداری کابل جادۀ شاه دوشمشیره، که مسجد و زیارت شاه دوشمشیره در آن قرار دارد و فرخنده نیز آن‌جا به قتل رسید را به گونۀ رسمی جادۀ «شهید فرخنده» نام‌گذاری کنند.

نظرات