پایان مهلت توافق هسته ای و نبود هیچ توافق تا حالا


https://www.facebook.com/azadikhahan.se?fref=ts
عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای حکومت اسلامی ایران گفت: «من با قاطعیت می‌گویم که هنوز هیچ توافقی حاصل نشده است و شایعات و فضاسازی‌هایی که صورت گرفته بعضاً با اهداف خاص سیاسی است.»
Nucleartalks-Lausanne-2کیهان نوین:عراقچی شامگاه یکشنبه ۹ فروردین و در آستانه پایان مهلت مذاکرات هسته‌‌ای به تلویزیون دولتی حکومت اسلامی ایران گفت که این دور از مذاکرات که «فشرده‌تر و جدی‌تر» شده به «لحظات بسیار سخت و جزئیات» رسیده است.
دوره تازه مذاکرات هسته‌ای حکومت اسلامی ایران و قدرت‌های جهانی از هفته گذشته در لوزان سوئیس آغاز شده و مهلت آن ۳۱ مارس / ۱۱ فروردین به پایان می‌رسد.
به گفته این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران در این دور از مذاکرات «برای خیلی از موضوعات راه حل پیدا شده» اما «برای دو سه موضوع هنوز راه ‌حلی پیدا نشده است.»
عراقچی می‌گوید حتی اگر در این دو سه موضوع هم راه حل پیدا شود «هنوز نمی توان گفت به توافق رسیده‌ایم.»
«برنامه هسته‌ای و اعتمادسازی، ظرفیت غنی‌سازی ، ذخایر هسته‌ای ایران و مواد غنی شده ایران و نحوه نظارت تأسیسات هسته‌ای در نطنز و در فردو و رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک» از جمله مواردی است که به گفته عراقچی باید برای آن‌ها راه حلی پیدا شود تا ایران در مورد «ماهیت صلح‌آمیزشان» اطمینان ایجاد کند.
وی همچنین گفت که همه تحریم‌ها از جمله تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل و تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا نیز باید لغو شود.
دوشنبه، نشست وزیران خارجه ۱+۵ و ایران
عباس عراقچی از نشست محمدجواد ظریف، وزیر خارجه حکومت اسلامی ایران با وزیران خارجه ۱+۵ در روز دوشنبه خبر داده و آن را «جلسه‌ای بسیار تعیین‌کننده» دانسته است.
قرار است نشست حکومت اسلامی ایران و ۱+۵ (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) در سطح وزیران خارجه در هتل «بو ریواژ» لوزان برگزار شود.
وزیران خارجه آمریکا، فرانسه و آلمان قرار بود پیش از پایان مهلت مذاکرات، لوزان را ترک کنند اما همه آن‌ها سفرهای خود را لغو کرده‌اند تا مذاکرات در بالاترین سطح همچنان ادامه پیدا کند.
در همین حال فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان گفته که ممکن است در آستانه پایان مهلت مذاکرات «شاهد مرحله بحرانی دیگری باشیم.»
فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا نیز اعلام کرده که «این به نفع همه است که به توافق برسیم اما این باید توافقی باشد که جلوی دستیابی حکومت اسلامی ایران به بمب اتمی را بگیرد و هیچ مصالحه‌ای در این نخواهد بود.»
به‌گفته هاموند، «احکومت اسلامی یران باید یک نفس عمیق بکشد و تصمیم‌های سخت بگیرد.» قدرت‌های جهانی نیز هفته گذشته گفته بودند که ایران اکنون باید تصمیم‌های دشوار بگیرد.
با این حال حسن روحانی، رئیس‌جمهور حکومت اسلامی ایران دو روز پیش در یک گفت‌وگوی تلفنی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفت که تهران در این مذاکرات «انعطاف‌های لازم» را نشان داده و اکنون نوبت طرف مقابل است که گام نهایی را بردارد.
مذاکرات هسته‌ای حمومت اسلامی ایران و غرب از آذر ۱۳۹۲ به‌طور جدی‌تر دنبال می‌شود و طرفین تلاش می‌کنند تا به توافق دست پیدا کنند اما مذاکره‌کنندگان در پایان دو ضرب‌الاجل پیشین نتوانستند به توافق برسند و اکنون در آستانه پایان ضرب‌الاجل سوم که فردا خواهد بود، نشانه‌ای از احتمال توافق دیده نمی‌شود.
طرف غربی می‌خواهد که ایران به برنامه‌های اتمی‌اش که گمان می‌رود مقاصد نظامی داشته باشد پایان دهد و طرف ایرانی نیز با اصرار بر این‌که برنامه اتمی‌اش ماهیت صلح‌آمیز دارد، خواهان ادامه دادن آن و همچنین لغو تحریم‌هایی است که از سال ۲۰۰۶ تاکنون علیه این کشور اعمال شده است.
یکی از خواسته‌های مذاکره‌کنندگان ایرانی این است که این تحریم‌ها در توافق هسته‌ای به طور کامل و یک جا لغو شود اما قدرت‌های جهانی با لغو کامل تحریم‌ها مخالف هستند و می‌گویند لغو تحریم‌ها باید تدریجی و در مقابل توقف برنامه‌هایی باشد که تردید برانگیز هستند و ممکن است به ساخت سلاح اتمی منجر شوند.

نظرات