شادی و نشاط نوروزی حرکتی ضد حکومتی ست!





Happy-in
تحمیل فضای غم و اندوه بر جامعه از سیاست های همیشگی جمهوری اسلامی بوده است. در جنگ و صلح و ولادت و شهادت و هر موقعیتی تلاشش این بوده تا غم و اندوه بر جامعه حاکم باشد.
موحدی کرمانی در خطبه نماز جمعه گفت: باید فضای ما در این ایام نوروز فضای فاطمی باشد و حزن و اندوه در جامعه بر سرور و شادی غالب شود. باید نشست و محافل گرم نوروز ما با نام حضرت فاطمه شروع شود و عزاداری کنیم.
ایجاد فضای غم و اندوه برای جمهوری اسلامی چندین خاصیت دارد. با غم آلود کردن جامعه٬ شادابی و نشاط و شرایط و ملزومات زندگی جوانانه که پرسشگری و طرح مطالبات آنان است را تحت الشعاع قرار می دهد و با ایجاد فضای ترس و احترام کاذب به خرافات اسلامی٬ مطالبات جوانان را غیر ضروری و به اصطلاح مکروه جلوه می دهد.
با رسمی و حکومتی کردن غم و اندوه در واقع فضای نرمال و طبیعی جامعه به خصوص در آستانه نوروز که همیشه شادی و خنده و دور همی و جشن و غیره بوده ضد حکومتی و غیر مقبول حکومت می شود و به همین دلیل هم قابل سرکوب می شود. یعنی در روزهایی که مردم ایران سنتا شاد هستند٬ شادی دلیلی برای سرکوب می شود و این قاعدتا باید دست حکومت را برای سرکوب بیشتر باز کند.
اما از طرفی حکومت با همین کارش جبهه جدیدی برای مقابله مردم با حکومت را باز کرده است! جبهه ای که در آن مردم از پیش پیروز شده اند. مردم و به ویژه جوانان از طرفی با جوک کردن خرافات اسلامی و از طرفی با برگزاری جشن ها و میهمانی ها و پشت پا زدن به حجاب اسلامی و مقابله همه جانبه با فرهنگ حکومتی این جبهه را از آن خود کرده اند.
حکومتی که علیه شادی مردم باشد سرنوشتی جز شکست و فروپاشی ندارد.

نظرات