محمد علی کلی، قهرمان سابق مشت‌زنی جهان از ایران خواست جیسون رضاییان را آزاد کند


محمد علی نیز حمایت خود را از آزادی جیسون رضاییان اعلام کرده استمحمدعلی، قهرمان پیشین مشت‌زنی جهان، از مقامات ایران خواسته است جیسون رضاییان، روزنامه نگار دارای تابعیت ایرانی و آمریکایی را از زندان آزاد کنند.
 
محمدعلی در بیانیه‌ای که در اختیار رسانه‌های خبری آمریکا قرار گرفته از تلاش‌هایی که برای آزادی جیسون رضاییان صورت می‌گیرد حمایت به عمل آورده و با ابراز امیدواری به برخورداری آقای رضاییان از امکانات قضایی لازم، گفته است: "امید فراوان دارم که دولت و قوه قضائیه ایران انشاء‌الله به بازداشت طولانی مدت جیسون رضاییان، روزنامه نگار، خاتمه داده و به او امکان دهند به تمامی گزینه‌های حقوقی دسترسی داشته باشد."
 
محمدعلی افزوده است که جیسون رضائیان "در زمان تصدی ریاست دفتر روزنامه واشنگتن پست در تهران استعداد نویسندگی و آگاهی کامل خود از ایران را به کار گرفت تا جهانیان را در جریان اخبار مربوط به مردم و فرهنگ ایران قرار دهند."
 
قهرمان سابق مشت‌زنی جهان که از او به عنوان یکی از اسطوره‌های ورزشی قرن بیستم نام برده می‌شود، در بیانیه خود افزوده است: "تا آنجا که می‌دانم، جیسون مرد صلح و دارای اعتقاد سرشار بود، فردی که تعهد و احترام او برای مردم ایران در تمامی کارهایش مشهود است."
 
محمدعلی ضمن ابراز همبستگی با اعضای خانواده و دوستان آقای رضاییان در تلاش برای کسب آزادی او، از اینکه نتوانسته در میان آنان حضور یابد ابراز تاسف کرده و گفته است "دعا می‌کنم که کلمات من به تلاش برای کسب آزادی جیسون رضاییان کمک کند."
جیسون رضاییان از هشت ماه پیش تا کنون زندانی بوده است
جیسون رضاییان، خبرنگار روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در تهران، در ٢٢ ژوئیه سال گذشته میلادی (آخر تیرماه سال جاری) همراه با همسرش، یگانه صالحی، و دو نفر دیگر در تهران بازداشت زندانی شد. دو فرد بازداشت شده بعدا آزاد شدند و خانم صالحی، که خبرنگار یک نشریه دیگر است نیز با سپردن وثیقه آزاد است.
 
در آخرین گزارش‌هایی که در ارتباط با وضعیت او منتشر شده، به نقل از اعضای خانواده او آمده است که محمد صلواتی، قاضی پرونده، با وکیل مورد نظر خانواده رضاییان مخالفت کرده و به آنان مهلتی داده تا وکیل قابل قبول او را معرفی کنند. پیشتر به نقل از یک مقام دادگستری تهران گزارش شده بود که جیسون رضاییان به زودی محاکمه می‌شود هر چند در مورد اتهامات او جزئیاتی در دست نیست.
جیسون رضاییان در آمریکا متولد شده اما تابعیت ایرانی نیز دارد. جمهوری اسلامی تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد و با ایرانیان دارای تابعیت دوگانه به عنوان شهروند جمهوری اسلامی رفتار می‌کند هر چند در مورد بازداشت برخی از شهروندان خارجی به اتهام اقدامات امنیتی نیز، گاه این افراد از فقدان امکانات معمول در مورد اتباع خارجی بازداشتی، مانند دسترسی به حمایت فوری کنسولی و کمک‌های حقوقی شکایت داشته‌اند.
محمدعلی در سال ٢٠١٢ سلطان مشت زنی جهان نام گرفتدر جمهوری اسلامی، بازداشت ایرانیان دارای تابعیت دوگانه و حتی افراد دارای تابعیت خارجی که مرتکب جرایم کیفری عادی نشده‌اند بدون سابقه نیست و معمولا به این افراد اتهامات امنیتی وارد می‌شود و این نظر نیز گاه مطرح شده که این افراد با انگیزه‌های سیاسی بازداشت و محاکمه و محکوم می‌شوند.
 
مدتی پس از بازداشت جیسون رضاییان، به نقل از محمدجواد لاریجانی، معاون بین‌الملل قوه قضاییه جمهوری اسلامی، گزارش شد که گفته بود "برخی خبرنگاران از طرف ماموران اطلاعاتی به جرایمی متهم می‌شوند."
 
آقای لاریجانی، برادر رئیس قوه قضاییه و رئیس مجلس که ضمنا دبیر ستاد حقوق بشر وابسته به قوه قضاییه هم هست، افزوده بود که محاکمه این افراد براساس اتهامات وارد از سوی نهادهای اطلاعاتی برگزار می‌شود هر چند به گفته وی، احکام آنان را قاضی دادگاه تعیین می‌کند.
 
اتهام رایج علیه شهروندان خارجی یا ایرانیان دارای تابعیت دوگانه، جاسوسی و ارتباط مخفیانه با دستگاه‌های اطلاعاتی بیگانه بوده است. به گفته ناظران، در جمهوری اسلامی، دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی در صورت تمایل به وارد کردن فشار به هر فردی، می‌توانند هرگونه تماس و ارتباط عادی او با خارجیان را جاسوسی و تبادل اطلاعات محرمانه عنوان کنند. در مورد شهروندان خارجی یا ایرانیان دارای تابعیت دوگانه یا ایرانیان مقیم خارج که ناگزیر با شهروندان و انواع تشکیلات و نهادهای خارجی نیز تماس دارند، ایراد چنین اتهامی قطعا دشوار نیست.
در مورد انگیزه اینگونه بازداشت‌ها نیز گفته می‌شود گاه هدف جمهوری اسلامی درواقع وارد کردن فشار بر دولت‌های خارجی برای کسب امتیازاتی از آنها از جمله کسب آزادی افرادی است که در آن کشورها به هر دلیلی بازداشت هستند و دولت ایران مایل به آزادی آنان است. در سال‌های اخیر، جمهوری اسلامی خواستار آزادی چند ایرانی بازداشتی در آمریکا بوده و مشخص نیست که آیا بازداشت آقای رضاییان با این مساله ارتباطی دارد یا نه.
 
درخواست محمدعلی از مقامات ایران جدیدترین مورد از تلاش‌هایی است که برای کسب آزادی جیسون رضاییان صورت می‌گیرد. محمدعلی، که پیش از گرویدن به اسلام کاسیوس کلی نام داشت، در سال ١٩٤٢ در ایالت کنتاکی آمریکا متولد شد و در دهه‌های ١٩٦٠ و ١٩٧٠ میلادی از ورزشکاران برجسته جهان بود که همراه با شخصیتی جذاب و رفتار و شیوه سخن گفتن خاص، به یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین شخصیت‌های ورزشی زمان تبدیل شده بود.
در سال ١٩٨٤، اعلام شد که محمدعلی به بیماری پارکینسون مبتلاست و با پیشرفت بیماری، در سال‌های اخیر حرکت و تکلم برای او دشوار شده است.

نظرات