۸ مارس بدون ریحانه جباری




03
اولین روز جهانی زن، ریحانه جان، بدون تو و با نام و یاد تو دختر آزاده ایران، برپا شد!
هشت مارس روز جهانی زن، روز تو و میلیونها زن همچون تو در سراسر جهان است. هشت مارس روز نگاه عمیق تر به موقعیت و زندگی زنان و به مبارزات آنها است. امسال نیز همچون همه سالهای دیگر در سراسر جهان میلیونها نفر به خیابان رفته و هزاران جلسه و کنفرانس برگزار شد و در ایران تحت حاکمیت زن ستیزان قهار اسلامی، مراسم هایی کوچک برپا شد، در سنندج راهپیمایی شد و در تهران شعار نوشتند و مراسم گرفتند و در همه مراکز کار و دانشگاهها و در منازل هشت مارس را به همدیگر تبریک گفتند.
ریحانه عزیزم، امسال هشت مارس البته عمیقا با نام و یاد تو و با شخصیت و زندگی و حرفها و دلنوشته ها و در نهایت با شجاعت و رزمندگی و نه گفتن تو به ضدیت با زنان عجین بود.
در آن مملکت که تو از بد روزگار در آنجا چشم به جهان گشودی، زن بودن جرم است خندیدن و عشق ورزیدن، رنگ و شادی و اعتماد به نفس و جرات داشتن همه چیز جرم است. و تو این صفات را همه باهم داشتی و تو کسی بودی که وقتی یکی از این مردان حاکم که ادعای مالکیت بر زنان را دارند، قصد تعرض به تو را داشت، پاسخش را دادی و وقتی مردان دیگر خدا با حکومتشان به یاری او شتافته و قصد قربانی کردن ترا داشتند، ایستادی و از حرمت همه زنان، همه مورد تجاوز قرار گرفتگان، همه طرفداران شادی و صفا و عشق و انسانیت، دفاع کردی!
یاد تو، نام تو، مجسمه تو و دلنوشته های تو با این زندگی کوتاه و بسیار شجاعانه و انسانی، تاریخی شد. شک نباید کرد که با رفتن این حاکمین زن ستیز، در همان میدان آزادی، مجسمه زنی را برپا خواهیم کرد که صدای همه زنان ایران شد و در این راه با شجاعت کامل جان باخت!
زنده باد یاد ریحانه جباری
پنجشنبه۲۱ اسفند دوستداران ریحانه ساعت ١۴بر مزارش جمع می شوند.*
مینا احدی
03

نظرات