امیر حکمتی 'پیشنهاد ایران برای مبادله زندانی را رد می کند




امیر میرزایی حکمتی تفنگدار سابق دریایی آمریکا که بیش از سه سال در ایران زندانی بوده در نامه ای از زندان به حسن روحانی رئیس جمهور این کشور، هر گونه "پیشنهاد ایرانی ها" برای مبادله زندانی میان آمریکا و ایران برای آزادی خود را رد کرده است.
خانواده حکمتی، ساکن ایالت میشیگان آمریکا، روز چهارشنبه یک نسخه از این نامه را - که او روز دوم ژانویه از طریق تلفن به وکیلش دیکته کرده - منتشر کرد.

گفته می شود که وکیل آقای حکمتی نامه را به حسن روحانی رئیس جمهور ایران ارسال کرده است هرچند دولت ایران به آن پاسخی نداده.

در این نامه آمده است که خانواده حکمتی ای میل ها و تلفن هایی از ایران دریافت کرده اند که در آنها پیشنهاد مبادله او با ایرانیانی که در آمریکا زندانی هستند داده شده. اعضای خانواده حکمتی از هیچ کدام از ایرانی هایی که می گویند در این تماس ها به آنها اشاره شده نام نبرده اند.

امیر حکمتی که ۳۱ سال دارد گفت که او این پیشنهاد را رد می کند چون بی گناه است.

ماری هرف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چهارشنبه گفت که دولت از گزارش ها دایر بر ارسال نامه از سوی آقای حکمتی به رئیس جمهور ایران خبر دارد اما جزییات بیشتری ارائه نکرد.

در نامه امیر حکمتی آمده است:‌ "در سه سال گذشته، خانواده ام ای میل ها و تلفن هایی از افرادی در داخل ایران دریافت کرده اند که پیشنهاد مبادله زندانی می کردند، و حتی تا آنجا پیش رفتند که از خانواده من خواستند علنا برای آزادی این افراد (ایرانی های زندانی در آمریکا) لابی کنند. با توجه به اینکه من هیچ جرمی مرتکب نشده ام و هیچ ارتباطی به این افراد ندارم، خانواده ام و من درک نمی کنیم چرا باید برای آزادی آنها لابی کنیم یا چرا من باید ۱۰ سال را در زندان بگذارنم."

در گذشته گمانه زنی هایی در مورد احتمال مبادله زندانی برای آزادی امیر حکمتی وجود داشته اما دولت آمریکا بحث درباره آن را رد کرده است.

بنابه گزارش ها بیش از ۳۰ ایرانی در آمریکا محبوس هستند که جرایم بیشتر آنها به کلاهبرداری و مواد مخدر مربوط می شود.


'درخواست مبادله'

حدود دو هفته پیش بود که وکیل امیر حکمتی گفت دولت آمریکا درخواست مبادله آقای حکمتی را داده است، ادعایی که دولت آمریکا بلافاصله رد کرد.

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل آقای حکمتی روز سه شنبه ۹ دی (۳۰ دسامبر) به بی‌بی‌سی فارسی گفت که این درخواست از طریق دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران مطرح شده و ایران هنوز به آن پاسخ نداده است.

آقای علیزاده طباطبایی به خبرگزاری ایسنا گفته بود که آمریکا در درخواست خود اسم "افراد" مورد نظر برای مبادله با امیر حکمتی را بیان کرده است.

اما ماری هرف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که چنین امری واقعیت ندارد و دولت آمریکا خواستار آزادی فوری آقای حکمتی و دو شهروند دیگر آمریکایی است (سعید عابدینی و جیسون رضائیان) که در ایران در بازداشت هستند.

امیر میرزایی حکمتی که مدتی در نیروهای مسلح آمریکا خدمت کرده، در طی سفرش به ایران در تابستان ۱۳۹۰ هنگام دیدار از مادربزرگش بازداشت و به "جاسوسی و همکاری با دولت متخاصم" متهم شد.

او در دادگاه بدوی به اعدام محکوم شد، اما این مجازات در دادگاه تجدید نظر لغو و به ده سال حبس تبدیل شد.

امیر حکمتی اواخر تابستان سال گذشته در نامه‌ای به جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نوشته بود که ایران او را با نیت تبادل زندانی نگه داشته است.

چند ماه پیش روزنامه نیویورک‌تایمز هم از وکیل آقای حکمتی نقل کرده بود که "امکان آزادی او در ماه‌های آینده وجود دارد، به خصوص اگر دولت آمریکا با آزادی دست کم تعدادی از زندانیان ایرانی در آن کشور موافقت کند".

همزمان در روز چهارشنبه دن کیلدی نماینده میشیگان در کنگره آمریکا با اشاره به ۱۲۳۵ روز حبس امیر حکمتی نوشت که "او در دوران زندان،‌ ماه ها در حبس انفرادی بوده، به وکالت حقوقی دسترسی نداشته،‌ و تماس بسیار کمی با جهان بیرون و خانواده اش در میشیگان داشته است. نامه او به رئیس جمهور ایران حسن روحانی جزئیات شرایط وحشتناکی که در زندان بدنام اوین ایران در آن قرار داشته را بیش از پیش فاش می کند."

او در این بیانیه خواستار آزادی فوری امیر حکمتی شد

نظرات