اوضاع اسفناک بازداشتی ها؛ ازشستن توالت وحمام بندالف تا ریزش مو وناراحتی قلبی





Atena-faraghdani-saham-news
«آتنا دائمی» فعال مدنی، وضعیت نامناسبی را در بند ۲ الف زندان اوین دارد. وی به ناراحتی قلبی، بیماری‌های پوستی و ریزش موی سر مبتلا شده است. محل نگهداری خانم دائمی دربند ۲ الف زندان اوین به دلیل سرما و اوضاع نامناسب جسمی، نگران کننده توصیف شده است.

«آتنا فرقدانی» دراین باره به سحام گفت: قرار بازداشت موقت «آتنا دائمی» و«امید علی شناس» یک‌‌ماه دیگر تمدید شده است.

وی گفت: «آتنا دائمی» و«مهدیه گلرو» دریک سلول مشترک نگهداری می‌شوند و به دلیل وجود مورچه‌ها و حشرات زیاد در سلول محل نگهداری آن‌ها، این دو فعال مدنی دچار آسیب‌های جسمی و ناراحتی های پوستی نیز شده اند، ضمن اینکه به دلیل وجود توالت در دواتاق بند الف زندان اوین، بوی تعفن ناشی از این دو توالت، شرایط نامناسبی را برای زندانیان در این بند ایجاد کرده است.

گزارش‌های رسیده به سحام حاکی است وضعیت روحی و جسمی «امید علی شناس» نیز که در۱۳ شهریور۱۳۹۳ بازداشت شده است، هم‌چنان نامناسب توصیف شده است. وی از لاغری مفرط و افسردگی در پی فشارهای وارده روحی دراین بند متعلق به سپاه پاسداران رنج می برد.

«امید علی شناس»،«آسو رستمی»،«علی نوری» و«آتنا دائمی» ۴ نفر از فعالان مدنی دربند سپاه پاسداران می باشند که قاضی «مقیسه» به پرونده آنان رسیدگی می کند، این در حالی‌است که پرونده «آتنا فرقدانی» دراختیار قاضی «صلواتی» قرارگرفته است.

«آتنا فرقدانی» دراین خصوص به خبرنگارسحام می‌گوید: به دلیل وجود دستشویی در۲ اتاق‌ بند الف و بوی تعفن ناشی از آن، من و«غنچه قوامی» شب‌ها برای جلوگیری از استشمام بوی نامطبوع مجبور بودیم پتوها را به روی سر خود بکشیم تا بوی بد فاضلاب بند را استشمام نکنیم.

وی ادامه داد: گاهی اوقات مجبور بودیم برای انتقال به توالت بند، از زیراتاق کاغذ سفیدی را به بیرون بگذاریم تا زندان‌بانان کاغذ را ببینند و برای انتقال ما به دستشویی مراجعه کنند. بسیاری از اوقات زندان‌بانان با تاخیر برای انتقال ما به دستشویی بند مراجعه می‌کردند و ما از شدت فشارهای جسمانی مجبور بودیم بر روی شکم دراز بکشیم و به خود بپیچیم. وقتی از شدت فشارهای جسمانی درسلول را می زدیم با توهین زندان‌بانان مواجه می‌شدیم و تهدید می‌کردند اگر بار دیگر در بزنید، اصلا برای انتقال شما به دستشویی بند مراجعه نمی‌کنیم. آنان درمسیر انتقال به توالت نیز ازچشم بند مخصوص برای زندانیان استفاده می‌کردند.

«آتنا فرقدانی» درخصوص نوع تغذیه مصرفی بند الف زندان اوین به خبرنگار سحام می‌گوید: غذاهایی که شب‌ها می آوردند، شامل یک کاسه ی کوچک عدسی یا سوپ و یا یک سیب زمینی و تخم مرغ بود که انگار به دیوار کوبیده شده بود و آن را داخل ظرف یک‌بار مصرف دربسته می گذاشتند.این نوع خوراک به علت نوع طبخ آن، بالاترین تحقیر برای زندانیان محسوب می شود. یک‌بار روی دربسته غذا نوشتم: آتنا فرقدانی می میرد، ذلت نمی پذیرد و آن را از زیر درسلول بیرون گذاشتم. وی می‌گوید: چیز دیگری که بیش از هر چیز شکنجه آور و سردردآور بود، وجود چراغ روشن درسلول است که این چراغ را شب‌ها تا صبح خاموش نمی‌کردند و ما هر روز صبح با سردرد بیدار می‌شدیم. زمانی که شکایت کردیم گفتند این‌جا روشن ماندن چراغ در شب یک قانون است.

خانم فرقدانی می‌گوید: بی قانونی دیگر آن بود که من و غنچه قوامی را مجبور به شستن دستشویی و حمام بند الف می کردند. یکی دوبار پس از این که به این روند اعتراض کردم، مورد ضرب و شتم و آزار و توهین قرار گرفتم.

وی در پایان گفت: به دلیل شرایطی که خوب آن را درک کرده ام، نگران وضعیت دوستانم در بند الف زندان اوین هستم.
گفتنی ست بند دو الف زندان اوین متعلق به سازمان اطلاعات سپاه پاسداران است که ظاهرا زیرنظر سازمان زندان‌ها قرار دارد، اما برخلاف بسیاری از بندهای دیگرطبق آئین نامه سازمان زندان‌ها اداره نمی شود و بازجویان این بند هرمدتی که بخواهند متهمین را دراین بند نگهداری می‌کنند تا بالاخره از آنان علیه خود اعترافات لازم را اخذ کنند.

اغلب زندانیان سیاسی پس ازکودتای اتخاباتی سال ۱۳۸۸ دراین بند حضور داشتند و پس از فشارهای زیاد روحی و جسمی، برای حضور در دادگاه‌های فرمایشی سال ۱۳۸۸ آماده اقرارعلیه خود جلوی دوربین‌های تلوزیونی شدند.

نظرات