بازرسی سایت‌های هسته‌ای ایران پذیرفتنی نیست





علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است که هیچ نوع «بازرسی ویژه‌‌» کشورهای غربی از سایت‌های هسته‌ای‌ این کشور، «پذیرفته نمی‌شود».
به عقیده رئیس سازمان انرژی اتمی، «ایران آمادگی دارد برای تامین سوخت با کشورهای دیگری به جز روسیه قرارداد امضا کند».

علی‌اکبر صالحی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، ضمن شرح تفصیلی روند فعالیت راکتورهای هسته‌ای ایران از جمله نیروگاه‌های اراک، بوشهر و تهران و همچنین ساخت دو نیروگاه دیگر در بوشهر به واسطه عقد قرارداد اخیر با کشور روسیه، تاکید کرد: «امضای قرارداد اخیر با روس‌ها موضع ما را در گفت‌وگو با گروه ۱+۵ قوی‌تر می‌کند».
هفته پیش قراردادی بین ایران و روسیه امضا شد که مربوط به توافقنامه ایران و روسیه در سال ۱۹۹۲ میلادی درباره استفاده صلح‌آمیز هسته‌ای به ویژه ساخت نیروگاه هسته‌ای است. در این توافقنامه روسیه متعهد به ساخت چهار نیروگاه در بوشهر ایران شده است. بر این اساس این کشور باید دو نیروگاه دیگر در این منطقه بسازد.
صالحی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه «در مذاکرات با ۱+۵ چند نکته مهم از جمله راکتور اراک و غنی‌سازی مطرح است»، ادامه داد: «آنها ادعا می‌کنند که نیروگاه اراک راه را برای انحراف فعالیت‌های صلح‌آمیز فراهم می‌کند که به آنها گفتیم این نیروگاه را طوری طراحی می‌کنیم که دغدغه شما رفع شود».
به گفته وی، سوخت راکتور تهران فراهم شده است. بخشی از سوخت راکتور اراک نیز ساخته‌ شده که ساخت بقیه آن به دلیل مذاکرات متوقف شده است. مقدمات ساخت سوخت نیروگاه بوشهر هم فراهم شده تا مجتمع‌های سوخت این نیروگاه توسط روسیه ساخته شود.
رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرده است که «در زمینه غنی‌سازی نیز پیشنهاد پلکانی را ارائه کردیم که ما پس از هشت سال باید دست‌کم نیازهای سوخت هسته‌ای را تامین کنیم که میزان آن ۱۹۰ هزار سو (واحد جداسازی) است».
صالحی اضافه کرد: «جزئیات این روش پلکانی در مذاکرات اخیر روشن خواهد شد».
«انتقال سوخت به کشورهای خارجی شایعه است»
رئیس سازمان انرژی اتمی، انتقال سوخت به خارج از کشور را شایعه دانست و گفت: «اگر قرار باشد پودر سوخت را به مجتمع‌های سوخت تبدیل کنیم چه دلیلی دارد آن را به خارج ارسال کنیم؟»
وی گفت: «خنده‌دار است که قرص سوختی را که تولید می‌کنیم به خارج بفرستیم که آن را داخل لوله سوخت قرار دهند؛ زیرا ما لوله‌های سوخت را ساخته‌ایم و قرص را همین جا داخل لوله‌ها قرار می‌دهیم».
به عقیده صالحی، «ایران آمادگی دارد برای تامین سوخت با کشورهای دیگری به جز روسیه قرارداد امضا کند».                                                                                                                
بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی این مقام دولتی، هر سوخت ۳۰۰، ۴۰۰ کیلو اورانیوم می‌خواهد و در چهار مجتمع سوخت در ایران بیش از هزار کیلو اورانیوم غنی شده است.
صالحی امکانات ساخت سوخت در کشور را بسیار «گسترده» عنوان کرد و گفت: «با توجه به این موضوع ما هیچ نوع بازرسی ویژه‌ای را از سایت‌های هسته‌ای‌مان نمی‌پذیریم و قبول نمی‌کنیم کشور ویژه‌ای در این زمینه باشیم».
رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: «این سازمان به مرحله‌ای از تکامل فنی و علمی دست یافته است که آرام آرام دستاوردهای آن به بازار عرضه می‌شود».
او از جمله تاکید کرد که  لیزرهای ساخته شده در سازمان انرژی اتمی در عرصه سلامت به‌کار گرفته شده است و رادیو داروهای ایران نیاز ۸۰۰ هزار بیمار را در این زمینه رفع می‌کند.
صالحی همچنین اعلام کرد که ۱۵ هزار نفر در سازمان انرژی اتمی فعال هستند و «با توجه به قراردادهایی که با روسیه امضا شده است، فارغ التحصیلان هسته‌ای نباید دغدغه شغل داشته باشند».
آخرین دور گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی از روز سه‌شنبه، ۱۷ نوامبر آغاز شده است.
در این دیدارها دوباره تمام جزئیاتی که تاکنون درباره فعالیت هسته‌ای ایران دسته‌بندی شده است، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نکات مورد اختلاف میان کشورهای در حال مذاکره، «میزان و ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران» و همین‌طور «زمان‌بندی رفع یا تعلیق تحریم‌ها» است

نظرات