جمهوری اسلامی ایران پذیرش توصیه های شورای حقوق بشر را به تعویق انداخت



سه شنبه ۴ نوامبر گروه تروئیکا در نشست یو پی آر ایران(شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد)، با انتشار پیش نویسی در سایت شورای حقوق بشر، اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران، تصمیم گیری پیرامون پذیرش یا عدم پذیرش توصیه ها را به تعویق انداخت.
به گزارش سحام به نقل از حقوق بشر برای همه در ایران، بررسی ادواری جهانی وضعیت حقوق بشرایران ساعت ۹ صبح جمعه ۳۱ اکتبر، درمقر شورای حقوق بشر در شهرژنو آغاز شد. دراین روزهیئت نمایندگی جمهوری اسلامی گزارش خود را ارائه داد و نمایندگان کشورهای مختلف حاضر درنشست، توصیه‌های کشور متبوع خود را با توجه به گزارش جمهوری اسلامی ایران، گزارش کمیساریای عالی حقوق بشر و گزارش سازمان‌های غیردولتی، «برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران»، به این کشورارائه کردند.
توصیه‌های ارائه شده نمایندگان کشور‌ها به ایران، تا بعدازظهر توسط سه کشور تروئیکا پیگیری شد. تروئیکا به معنی سه گانه، سه کشوری هستند که توصیه‌های ۱۰۷ کشوراز کشورهای حاضر در نشست را گردآوری و گروه بندی کردند.
آرژانتین، فیلیپین و رومانی سه کشور تروئیکا در دومین روند یو پی آر جمهوری اسلامی ایران هستند که تا بعدازظهر۱۳ آبان ماه ۱۳۹۳، توصیه‌های سایرکشور‌ها را با هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در یو پی آر به بحث گذاشته و تنها به انتشار لیست ۲۹۰ توصیه ارائه شده اکتفا کردند.
این برخلاف رویه جمهوری اسلامی ایران در دور اول یو پی آر این کشور درسال ۲۰۱۰ بود که طی آن این کشور در‌‌همان مرحله اول برخی از توصیه‌ها را پذیرفت، تعدادی را رد کرد و تعدادی را به بعد موکول کرد.
«شعله زمینی»، نماینده سازمان غیردولتی سودویند در شورای حقوق بشر، که در نشست یو پی آر حاضراست، می‌گوید: «نفرات بالای هیات نمایندگی ایران، نسبت به سایر کشور‌ها، کاملا بی‌فایده بود و آن‌ها تنها حضوری نمایشی داشته و هیچ‌کدام از پیشنهاد‌ها را طی صحبت با تروئیکا نپذیرفته و پذیرش یا عدم پذیرش توصیه‌ها را به ماه مارس ۲۰۱۵ همزمان با نشست ۲۸‌ام شورای حقوق بشر موکول کردند.»
دکتر حسن نایب هاشم، دیگر نماینده سازمان غیر دولتی سودویند در شورای حقوق بشر، نیز می‌گوید: «درگزارش تروئیکا هیئت نمایندگی رسمی ایران ۲۲ نفر ذکرشده درحالی که بنا براظهار فعالان حقوق بشر که درهتل‌های مختلف ژنو حضور داشتند، تعداد بسیار بیشتری نیزخارج از محل اجلاس هیئت نمایندگی ایران را همراهی می‌کردند.»
با این وصف برخی از فعالان حقوق بشر با طرح عدم اجازه تصمیم گیری هیات نمایندگی ایران دررابطه با توصیه‌ها، تعداد بالای نفرات هیئت نمایندگی ایران را مبهم و نمایشی تحلیل می کنند.
ساز و کار بررسی ادواری جهانی موسوم به Universal Periodic Review (یو.پی.آر)، که در پنجمین نشست شورای حقوق بشر درتاریخ ۲۸ خرداد ۸۶، با اجماع اعضاء به تصویب رسیده و بنیان گذاری شد، رویه‌ای دائمی است که درچارچوب آن وضعیت حقوق بشر کلیه کشورها در دوره های مشخص(چهارسال و نیم) مورد بررسی قرار می‌گیرد.
سازوکار مزبور به عنوان مهمترین ابزارنظارتی شورای حقوق بشر با هدف نظارت، ارتقاء وحمایت ازحقوق بشر درتمامی کشورهاست که مبتنی برگفتگو وهمکاری و برمبنای اطلاعات قابل اتکا و هدف‌مند و رفتار برابر با تمام دولت‌ها، استوار می باشد.
این فرایند به نحوی است که کشورهای تحت بررسی در یک گفتگوی تعاملی و متقابل در برابر جامعه جهانی، به طورکامل درگیر مباحث حقوق بشری خود می شوند
U.P.R-saham-news

نظرات