رویترز: ایران به دنبال معامله بر سر داعش و مذاکرات هسته‌ای است




هفتمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای پنج به علاوه یک در نیویورک در جریان است
خبرگزاری رویترز از مقام‌های ارشد ایران نقل کرده که این کشور آماده است در نبرد با گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) با آمریکا و متحدانش همکاری کند، اما در مقابل انتظار دارد که آنها انعطاف‌ بیشتری درباره برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران از خود نشان دهند.
این مقام‌های ایرانی که خواسته‌اند نامشان فاش نشود به رویترز گفتند که جدا کردن مذاکرات هسته‌ای ایران و درگیری‌های منطقه‌ای برای قدرت‌های غربی کار سختی خواهد بود.
ایران و آمریکا هر دو در حال کمک نظامی به دولت عراق در نبرد با نیروهای گروه دولت اسلامی هستند، اما دو کشور رسما همکاری مستقیم با یکدیگر در این زمینه را رد کرده‌اند.
آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی کلیک گفته است که ایران بارها درخواست مقام‌های آمریکایی برای مذاکره درباره داعش را رد کرده است.
دولت آمریکا گفت‌وگوهای حاشیه‌ای با دیپلمات‌های ایرانی درباره داعش را رد نکرده، اما تصریح کرده است که در نبرد با داعش با ایران همکاری نظامی ندارد و نخواهد داشت.
با این حال جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور) تاکید کرد که ایران همچنان می‌تواند در اقدامات جهانی برای مقابله با گروه دولت اسلامی مشارکت کند.

'خیابان دوطرفه'

یک مقام ایرانی به خبرگزاری رویترز گفته: "ایران کشوری بسیار بانفوذ در منطقه است و می‌تواند در مقابله با تروریست‌های داعش کمک کند... اما این یک خیابان دوطرفه است. از این دست می‌دهید، از آن دست می‌گیرید... داعش تهدیدی برای امنیت جهانی است نه برنامه هسته‌ای ما که صلح‌آمیز است."
"ایران کشوری بسیار بانفوذ در منطقه است و می‌تواند در مقابله با تروریست‌های داعش کمک کند... اما این یک خیابان دوطرفه است. از این دست می‌دهید، از آن دست می‌گیرید... داعش تهدیدی برای امنیت جهانی است نه برنامه هسته‌ای ما که صلح‌آمیز است."
یک مقام ایرانی به خبرگزاری رویترز
این درحالی است که عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران در حاشیه مذاکرات هسته‌ای جاری در نیویورک در کلیک پاسخ به سوال خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی درباره مذاکره دو طرف بر سر داعش گفت: "در گفت‌وگوهای خود، درباره موضوعی غیر از هسته‌ای مذاکره نکرده‌ایم."
رویترز گزارش داده که یک مقام دیگر ایرانی هم به شرط ناشناس ماندن انعطاف در مذاکرات هسته‌ای را به مقابله با داعش مرتبط دانسته است.
هر دوی این مقام‌ها خواهان آن شده‌اند که آمریکا و متحدان غربی‌اش درباره تعداد سانتریفیوژهایی که ایران می‌تواند در یک توافق بلندمدت هسته‌ای حفظ کند از خود انعطاف نشان دهند.
میزان ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در برنامه هسته‌ای ایران یکی از موارد اصلی اختلاف در مذاکرات هسته‌ای با کشورهای ۱+۵ است.
با وجود این رویترز از مقام‌های غربی نقل کرده که ایران در دور جاری مذاکرات هسته‌ای در نیویورک مسئله همکاری علیه داعش را مطرح نکرده است.
این مقام‌ها به رویترز گفته‌اند که حتی بحث درباره این موضوع در حاشیه مذاکرات اتمی هم مشکل خواهد بود چرا که به گفته آنها آمریکا و متحدانش مصمم هستند که مذاکرات هسته‌ای را مشخصا به مسائل هسته‌ای اختصاص دهند

نظرات