قانون حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران تدوین می‌شود


.
معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی وزیر ورزش و جوانان خبر از تدوین مقررات و ضوابط حضور زنان در اماکن ورزشی داده است.
« محبت نیوز» - به گزارش روز پنج‌شنبه ۳۰مردادماه روزنامه شرق، عبدالحمید احمدی، در مورد حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفت: «با توجه به این‌که حضور زنان در ورزشگاه‌ها و اماکن ورزشی موضوعی خاص است و در حیطه تصمیم‌گیری وزارت ورزش و جوانان نیست، در تعامل با سایر نهادهای مذکور ضوابط و مقررات حضور زنان در اماکن ورزشی در حال تدوین است.»
به نقل از رادیو زمانه، معاون وزارت ورزش و جوانان ایران معتقد است می‌توان جایگاه خاصی را برای بانوان در نظر گرفت تا مشکلی به‌وجود نیاید.
وی در این‌ زمینه گفت: «شرایط را به‌گونه‌ای فراهم خواهیم کرد که مغایرتی با ارزش‌ها و شئونات فرهنگی و اعتقادی ما نداشته باشد تا خانواده‌ها امکان حضور در اماکن و سالن‌های ورزشی را داشته باشند.»
زنان در ایران تنها می‌توانند در ورزشگاه‌هایی به عنوان تماشاگر حضور داشته باشند که مسابقات و ورزش‌های مربوط به زنان در آن‌ها برگزار شود.
تیرماه سال جاری مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران، درباره اینکه چرا زنان اجازه حضور در ورزشگاه‌ها را ندارند، گفت: «باید ببینیم ضوابط شرعی ما تا چه اندازه اجازه حضور به زنان در ورزشگاه‌ها را می‌دهد؟»
وی گفت: «اولن ما یک تقید ارزشی و دینی داریم و روی آن هم حساس هستیم و خوشبختانه حس عمومی جامعه نیز کاملن مثبت است، یعنی انتظار جامعه این است که ما به عنوان یک نظام دینی قواعد دینی را رعایت کنیم و قوانین ما هم برگرفته از ضوابط دینی است.»
پورمحمدی در ادامه گفت: «در برخی محیط‌های ورزشی شرایطی وجود دارد که می‌شود بانوان هم بیایند. به هر حال تا آنجا که عارضه‌ فرهنگی و دینی نداشته باشد استقبال می‌کنیم. آماده هم هستیم تا از هر کس که بحث، نظر، فتوا و تحلیل دیگری دارد با روی گشاده استقبال کنیم. یعنی این فضا فضای بسته‌ای نیست که کسی حرف نزند و نظر ندهد.»
وزیر دادگستری ایران در حالی به‌طور ضمنی با حضور زنان تماشاگر در ورزشگاه‌ها مخالفت کرد که شهیندخت مولاوردی، معاون ریاست‌جمهوری در امور زنان پیش از آن نسبت به برخوردهایی که منجر به عدم حضور زنان در سالن مسابقات والیبال شده یود معترض بود و حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران نیز خواهان رسیدگی به این موضوع شده بود.
روز ۳۰خردادماه سال جاری شماری از زنانی که برای تماشای بازی تیم ملی والیبال ایران و ایتالیا مقابل ورزشگاه آزادی تهران تجمع کرده بودند، بازداشت شدند. همچنین از ورود خبرنگاران زن که دارای کارت خبرنگاری هم بودند به داخل ورزشگاه جلوگیری شد.
پیش از آن روز جمعه ۲۳خرداد نیز گروهی از زنان ایرانی که برای دیدن مسابقه والیبال ایران و برزیل به ورزشگاه ۱۲هزار نفری آزادی رفته بودند پشت درهای بسته ماندند.
این در حالی است که طبق قوانین فدراسیون جهانی والیبال، ایران موظف است که اجازه حضور زنان در ورزشگاه را در مسابقات جهانی صادر کند.
ضرورت بررسی ضوابط شرعی و بسترسازی فرهنگی در پیوند با حضور زنان در ورزشگاه‌ها سال‌هاست که از سوی مسئولان جمهوری اسلامی مطرح می‌شود، اما در عمل هیچ گشایشی در این عرصه صورت نگرفته است و زنان همچنان برای ورود به ورزشگاه‌ها با مشکلات متعدد روبه‌رو هستند.

نظرات