زندانیان آمریکایی در ایران، قربانیان دعوای تهران - واشنگتن

 

.
کشیش سعید عابدینی و امیر حکمتی دو زندانی ایرانی امریکایی که قربانیان دعوای «تهران-واشنگتن» می باشند، که در حال حاضر هر کدام به اتهامی از قبیل اقدام علیه امنیت ملی و رابطه با آمریکا در زندان به سر می‌برند.

« محبت نیوز» -  شهروندان زندانی ایرانی-آمریکایی قربانیان دعوای «تهران-واشنگتن»، موضوعی است که در روزهای اخیر برخی رسانه‌ها از جمله خبرگزاری رویترز آن را مورد توجه قرار دادند و خواستار توجه بیشتر جمهوری اسلامی نسبت به حقوق شهروندان وهمینطور آزادی این افراد شدند. کشیش سعید عابدینی و امیر حکمتی  دو زندانی هستند که هر کدام به اتهامی از قبیل اقدام علیه امنیت ملی و رابطه با آمریکا در زندان به سر می‌برند.
سعید عابدینی، کشیش ایرانی- آمریکایی که در ایران زندانی است، " سعید " در  مهر ماه ۱۳۹۱ به اتهام «تشکیل کلیساهای خانگی » دستگیر و به هشت سال زندان محکوم شد. او که از حدود پنج سال پیش به ایران سفرکرده بود به خاطر شرایط بد زندان دچار بیماری شد و به دفعات  برای درمان از زندان رجایی شهر به بیمارستان منتقل شد. «مرکز آمریکایی دفاع از قانون و عدالت» صدور مجوز برای انتقال او به بیمارستان برای انجام مراحل درمان را با سفر کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران مرتبط دانست. با این همه اما این وضعیت پس از آنکه کاترین اشتون، ایران را ترک کرد، تغییر کرد.
همچنین بر اساس خبر منتشره چندی پیش که این کشیش زندانی به بیمارستان دی در تهران منتقل شده بود، توسط ماموران اعزام مورد ضرب و شتم قرار گرفته و دوباره به زندان عودت داده شد. ماموران همچنین با استفاده از شوک الکتریکی مادر وی را نیز مورد حمله قرار دادند.  نغمه عابدینی همسر این کشیش زندانی می‌گوید: « ماموران اعزام به وی اعلام کردند تا زمان حل مشکل ما با ۵+۱ اینجا در نزد ما خواهی بود.»
“تشکیل کلیساهای خانگی به قصد برهم زدن امنیت کشور و تبانی جهت ارتکاب جرم” از جمله اتهاماتی است که از سوی دادگاه علیه کشیش سعید عابدینی اعلام شده است.
رئیس‌جمهوری آمریکا نیز برای نخستین بار در یک سخنرانی عمومی در 17 بهمن ماه سال گذشته در مراسم سالیانه ایی که که نخستین پنج شنبه ماه فوریه برگزاری می شود از مقام‌های ایران خواست تا سعید عابدینی، کشیش ایرانی-آمریکایی زندانی در ایران را آزاد کنند.
امیر حکمتی، از دیگر شهروند امریکایی ایرانی تبار است که به اتهام جاسوسی برای ایالات متحده ابتدا مجازات اعدام برای وی صادر شد اما بعدن این مجازات در دادگاه تجدید نظر به  ده سال حبس در ایران تخفیف داده شد . امیر حکمتی عضو پیشین نیروی دریایی آمریکا چندی پیش در نامه خود به وزیر امور خارجه ایران، با رد همه اتهام های وارد شده، از آقای ظریف خواسته است تا با بررسی واقعیات پرونده اش نسبت به آزادی او اقدام کند.در نامه، آقای حکمتی وی محکومیت خود را «نتیجه سوءتفاهمات سیاسی بین ایران و آمریکا می داند.»
امیر میرزایی حکمتی پس از نخستین سفر به ایران در تابستان ۱۳۹۰ ( اگوست 2011) به منظور دیدار با بستگان، دستگیر و از سوی دولت ایران به جاسوسی و همکاری با آمریکا متهم شد.
وضعیت این دو زندانی از آنجا برای ایالات متحده و مجامع بین‌المللی نگران کننده شده که در گذشته تعداد دیگری از شهروندان ایرانی-آمریکایی گرفتار دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی شدند و عاقبت خوبی نداشتند.
هاله اسفندیاری، پژوهشگر بنیاد وودرو ویلسون در واشنگتن، علی شاکری، فعال در زمینه امور ملکی و وامهای بانکی در لس آنجلس و عضو اتحادیه جمهوریخواهان ایران، و کیان تاجبخش پژوهشگر بنیاد آمریکایی سوروس نیز از جمله کسانی بودند که به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و جاسوسی روانه زندان شدند.

نظرات