جنبش جهانی مادران برای دادخواهی







گوانگجو در کره جنوبی، شهری که خود قربانی قتل عام و جنایت بوده، امروز به مرکزی برای امر دادخواهی و روشن شدن حقایق جنایتهائی که در آنجا و در دیگر کشورها رخ داده تبدیل شده است.
مادران ۱۸ مه، مادرانی که در ۱۸ مه سال ۱۹۸۰ در یک قتل عام دولتی در شهر گوانگجو فرزندانشان را از دست دادند، بیش از ۳۴ سال است که برای روشن شدن حقایق آن جنایت دارند مبارزه می کنند.
اما، مادران گوانگجو امروز میزبان مادرانی هستند هم سرنوشت خودشان، مادرانی که فرزندان دلبندشان را حاکمان جهل و جنایت اسلامی دستگیر کردند و بعد آنها را به جوخه های اعدام سپردند.
مادرانی که حتی نمی دانستند جسد فرزندانشان در کجا دفن شده، برای یافتن گورهایشان مبارزه هر روزه ای را علیه حکومت اسلامی شروع کردند، و مرتبا مورد اذیت و آزار و ضرب و شتم قرار گرفتند. اما لحظه ای کوتاه نیامدند، تا اینکه آنها مجبور شدند مکانهای بی نام و نشانی را به آنها تحویل بدهند. مادران از همان مکانهای نامشخص، خاوران را به قاتلین عزیزانشان تحمیل کردند. خاورانی که سمبل آزادی، عدالت خواهی و انسانیت، سمبل "نه" به فراموشی جنایتی که اتفاق افتاده.
جنبش دادخواهی در ایران به جنبش گسترده ای تبدیل شده است که خواسته اش روشن شدن حقایق و محاکمه سران حکومتی است. مادران خاوران به نمایندگی از این جنبش، به پاس سه دهه تلاش و مبارزه برای امر دادخواهی، برای فراموش نکردن جنایتی که در ده شصت اتفاق افتاده جایزه حقوق بشر گوانگجو از آن خود کرده اند.
امروز مادران خاوران، همراه با مادران ۱۸ مه، دست در دست هم، به دنیا اعلام می کنند، ما دیگر نمی خواهیم مادران دیگری هم سرنوشت ما شوند. ما برای روشن شدن حقایق و عدالت اجتماعی مبارزه را ادامه خواهیم داد.
با تبریک به همه مادرانی که برای امر دادخواهی مبارزه می کنند.*

نظرات