جنگ آیت الله ها با هم



دوشنبه, 29 ارديبهشت 1393 14:21





“آیت الله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید قم” به تازگی در ابتدای درس خارج خود گفته است، “کار به جایی رسیده که بعضی ها یک جفتک می اندازند و آیت الله می شوند.” و “آیتالله عبدالکریم موسوی اردبیلی” می گوید: “اگر بخواهیم مسائل مربوط به امور دینی مردم جای اصلی خودش را پیدا کند دولت و دستگاه های حکومتی باید دخالت خود را از تبلیغات دینی و مساجد و دیگر مراکز دینی بر دارند.”
جدیدا بحثی به ظاهر بی آزار بین مقامات حوزه علمیه قم در گرفته است تا مشخص شود حجت الاسلام کیست و آیت الله چیست. ظاهرا اختلاف بر سر استفاده درست از مفاهیم اسلام شعیه است. اما این، یک بحث داغ سیاسی و نوعی صف کشی در درون صفوف حکومت اسلامی است. به بقای مذهب و ادامه کسب درآمد برای این قشر می اندیشد و در فکر راه فرار از بن بستی است که مذهب در آن گیر افتاده است.
هر دو آیت الله بالا که شدیدا به استفاده نابجا از عنوان آیت الله در حکومت اسلامی اعتراض دارند، از منتقدان خط خامنه ای اند. عمیقا باور دارند با دخالت زیادی حکومت در امر دکان مذهب، کل موقعیت اسلام دارد شدیدا به خطر می افتد.
این بخش از آیت الله های حاشیه حکومت می خواهند مذهب نقش تاریخی خود را بازی کند. بیرون از دولت بر مغز و قلب مردم حاکم باشد و کار سرکوب را به نیروهای مسلح دولتی بسپارد. بازگشت به نقش گذشته تا محرومان و دردمندان، وقتی از حکومت ناامید شدند، بتوانند در دامن مذهب پناه بجویند.
حکومت اسلامی این فاصله را از بین برده است و این برایشان خطرناک است. مردم نه تنها حکومت اسلامی، که کل مذهب را باعث بدبختی و خانه خرابی خود می دانند. تلاش عبثی در جریان است که آب رفته اسلامِ در قدرت مجددا به جوی اصلی بازگردد. دیر شده است، مردم چهره خونبار و کریه مذهب را خوب دیده اند. مذهب در ایران گور خودش را عمیقا کنده است.*

نظرات