وزیر کار: راهپیمایی کارگران به دلیل سخنرانی روحانی ممکن نیست



کارگران معدن زغال سنگ طبس - عکس از یونس خانی
علی ربیعی، وزیر کار ایران اعلام کرده است که امکان برگزاری راهپیمایی کارگران ایرانی در روز جهانی کارگر وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، آقای ربیعی دیروز در جلسه‌ای برای بزرگداشت زنان کارگر گفته است: "مراسم روز جهانی کارگر با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود، بنابراین برگزاری این مراسم به صورت راهپیمایی امکان پذیر نیست."
وزیر کار گفته است: "سخنرانی رئیس جمهور و راهپیمایی کارگران به طور همزمان ممکن نیست."
علیرضا محجوب، دبیر خانه کارگر، ضمن اعتراض به عدم صدور مجوز برای راهپیمایی گفته بر مبنای قانون اساسی برگزاری تجمعات و راهپیمایی آزاد است.
او می‌گوید: "در سالهای گذشته در خواست راهپیمایی می‌کردیم اما دولت گذشته با این درخواست‌ها مخالفت می‌کرد و امسال هم دولت جدید با در خواست راهپمایی مخالفت کرد در حالی که مطالبه ما حقی مسلم و مشخص است."
علی ربیعی، وزیر کار، پیش از این عضو شورای مرکزی 'خانه کارگر' بوده است
صفرعلی براتلو، معاون امنیتی استاندار تهران، پیش از این درباره مجوز راهپیمایی گفته بود: "باید این مساله از حوزه سیاسی پیگیری شود. اگر مصلحت بدانند حتما مجوز می‌دهند."
دبیر خانه کارگر هفته گذشته به ایلنا گفته بود: "از سه ماه پیش از شروع سال جاری برای دریافت مجوز راهپیمایی در روز جهانی کارگر به وزارت کشور درخواست داده‌ایم."
کارگران ایران از کلیک اواسط دهه ۸۰ به این سو اجازه برگزاری راهپیمایی در روز جهانی کارگر را نیافته‌اند.
قراردادهای موقت و ناامنی شغلی، حقوق معوقه و دستمزد پایین از مسائل مورد اعتراض کارگران ایران است. فعالیت سندیکاها و اتحادیه‌های صنفی کارگران نیز در ایران با محدودیت‌های زیادی مواجه است.
برخی فعالان کارگری ایران، تشکیلات رسمی "خانه کارگر" را وابسته به حکومت می‌دانند.

نظرات