تحول مثبت برای حقوق بشر در ایران

 

.
کمپین بین‌المللی حقوق‌بشر در ایران رای‌گیری شورای حقوق بشر را بیانگر نگرانی جامعه بین‌المللی نسبت به ادامه نقض حقوق بشر در دوران ریاست جمهوری روحانی ارزیابی کرد.
 
به گزارش « محبت نیوز» به نقل از خبرگزاری آلمان، کمپین بین‌المللی حقوق‌بشر در ایران تمدید ماموریت گزارشگر ویژه شورای حقوق‌بشر را "تحولی مثبت برای حقوق بشر در ایران" دانست و رای‌گیری شورای حقوق بشر را بیانگر نگرانی جامعه بین‌المللی نسبت به ادامه نقض حقوق بشر در دوران ریاست جمهوری روحانی ارزیابی کرد.
هادی قائمی، مدیر کمپین حقوق بشر در ایران، به‌خبرگزاری‌ها گفت: «شورای حقوق بشر با تمدید حکم احمد شهید  این پیام قوی را به دولت ایران می‌فرستد که تنها حرف کافی نیست. جهان نیازمند مشاهده تغییرات واقعی در وضعیت حقوق بشر ایران است.»
در جلسات نشست اخیر شورای حقوق بشر، علاوه بر احمد شهید، بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد نیز گزارشی پیرامون نقض شدید حقوق بشر در ایران ارائه داد که با واکنش تند رهبران سیاسی جمهوری اسلامی ایران روبرو شد. از جمله علی‌اکبر ولایتی، مشاور بین‌المللی رهبر جمهوری اسلامی، دبیرکل سازمان ملل را دست‌نشانده‌ی آمریکا معرفی کرد.
هیئت ایرانی حاضر در نشست ژنو، پاسخ خود را به گزارش‌‌های احمد شهید و بان‌کی‌مون که توسط قوه قضائيه ایران تهیه شده بود قرائت کرد. لحن این پاسخ برخلاف لحن رهبران سیاسی در داخل ایران، و برخلاف سال‌های پیش، متعصبانه و تند نبود.
به‌گفته‌ی سخنگوی کمپین‌ بین‌المللی حقوق‌بشر در ایران، دو منبع جداگانه نزدیک به هیئت ایرانی حاضر در ژنو گفتند که در ایران تقاضای فزاینده‌ای برای به‌کارگیری نگرشی متفاوت توسط دولت ایران در برابر گزارش احمد شهید وجود دارد.
یکی از این منابع افزود: «دولت ایران باید از حملات شخصی به احمد شهید در پاسخ به گزارش‌هایش دست بردارد. ما در مجموعه نهادهای حقوق‌بشری سازمان ملل متحد به حاشیه رانده شده‌ایم و نگرش ایران به بهبود وضع کمکی نکرده است.»

نظرات